سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در رمضان دل‌هایمان را با قرآن پیوند بزنیم/در جامعه باید تدبر در قرآن گسترش یابد

نماینده ولی فقیه در لرستان با بیان اینکه امروزر جامعه ما نیازمند تدبر در قرآن است، گفت: در ماه رمضان باید دل‌های خودمان را به قرآن کریم پیوند بزنیم.

حجت الاسلام سید احمد رضا شاهرخی  با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان، ماه مهمانی خداوند را به همه مسلمین، روزه داران و همه هم استانی‌های شریف و متدین تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم گفت: رمضان، ماهی است که بر اساس فرموده پیامبر اسلام بهترین ماه‌ها، و روز‌ها و شب‌هایش بهترین شب‌ها و روز‌ها است.

وی می گوید: در این ماه تلاوت یک آیه از قرآن به مانند تلاوت همه قرآن است، دستگیری و کمک به نیازمندان، صله ارحام، دوستی، محبت و مودت، نفی رذیلت‌ها، تفرقه، حسد، بخل، به طور مخصوص سفارش شده است.

نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: جامعه ما نیازمند این است که در همه حالات، روزها، هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌ها، سطح معارفش نسبت به آموزه‌های قرآنی گسترش پیدا کند و بالا برود، جامعه ما نیازمند جلساتی است که در آن‌ها تلاوت قرآن، حفظ قرآن، تدبر در قرآن و انس با قرآن شکل بگیرد، قرآن در لایه‌ها و سطوح مختلف جامعه ما رخنه و نفوذ کند، ماه مبارک رمضان ماهی است که باید چنین آینده‌ای را برای ما رقم بزند.

حجت الاسلام شاهرخی با تاکید بر اینکه تلاوت کنندگان قرآن، حافظان قرآن، کسانی که در قرآن تدبر می‌کنند، کسانی که انس با قرآن دارند، افزایش پیدا کرده‌اند، اما ما نباید در یک سطحی متوقف شویم، دچار رکود شویم، گفت: باید هم تلاوت کنندگان، هم حافظان، هم اهل تدبر و انس با قرآن افزایش کمی و کیفی پیدا کنند.

وی می گوید: تعداد حافظان و تلاوت کنندگان قرآن رشد خوبی داشته است، اما به همان میزان هم باید اهل تدبر در قرآن افزایش پیدا کنند، به همان اندازه باید عمل کنندگان به قرآن افزایش پیدا کنند، ممکن است تعداد قاریان قرآن زیاد باشد، اما کسانی که انس با قرآن می‌گیرند و قرآن را در زندگی فردی و اجتماعی خودشان عملیاتی می‌کنند باید مورد توجه قرار بگیرد.

نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: با برنامه ریزی که انجام می‌گیرد، هم در بخش‌های فرهنگی که متصل به دولت هستند و هم در بخش‌های مردم نهاد و بخش‌های غیر دولتی این انس با قرآن را باید بتوانند در لایه‌های مختلف جامعه مستحکم کنند، اگر این چنین شد، روابط مردم با مردم، روابط مردم با حاکمان و خدمت گذاران و روابط خدمت گذاران با مردم آن چیزی خواهد شد که هم قرآن فرموده و هم اهل بیت عصمت و طهارت فرموده است.

انس با قرآن در تمام زوایای زندگی فردی و اجتماعی وارد شد

حجت الاسلام شاهرخی ادامه داد: اگر انس با قرآن در تمام زوایای زندگی فردی و اجتماعی وارد شد، آن موقع تأثیرات ارزشمند آن را مشاهده خواهیم کرد، به هر میزانی در نظام جمهوری اسلامی به قرآن عمل کردیم، موفق بوده‌ایم و هر میزانی که از قرآن فاصله گرفته‌ایم، به اهدافمان نائل نشدیم.

وی با بیان اینکه امام راحل روز ۱۲ فروردین فرمودند، روز حکومت الله، گفت: ما باید ببینیم کجای برنامه‌های ما با حکومت الله و آنچه قرآن دستور داده سازگار است، گفت: موفقیت‌ها را محکم بگیریم، حفظ کنیم و جا‌هایی که کاستی داریم، آن جا‌ها را جبران کنیم، در جمهوری اسلامی به دنبال معنا و واقعیت هستیم، دنبال این هستیم که آنچه که قرآن فرموده اجرایی و عملیاتی شود چرا که در سوره «اسرا»، آیه ۹ و ۱۰، می‌فرماید «إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا»، به طور یقین قرآن به استوار‌ترین طریق مردم را هدایت می‌کند، برنامه قرآن کامل‌ترین، استوار ترین، غیر قابل نفوذترین و… شیوه برای زندگی مردم است، هم به جهات مادی توجه دارد و هم به جهات معنوی، هم به جهات جسمانی توجه دارد، هم به جهات روحانی، هم توجه اش به قوانین فردی، اجتماعی، اقتصادی و نظامات سیاسی است.

در ماه رمضان باید دل‌های خودمان را به قرآن کریم پیوند بزنیم

نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: از این جهت است که تعبیر به «اقوم» دارد، پایدار‌ترین و استوار‌ترین برنامه‌ها مربوط به قرآن است، البته تعبیر به «اقوم» دارد، «اقوم» افعل تفضیل است، وقتی گفتیم که راه قرآن، شیوه زندگی قرآن بهتر و شایسته‌تر است، این سوال پیش می‌آید: آیا برنامه‌های دیگری که ادیان آسمانی یا افکار بشر برای زندگی انسان ارائه می‌دهند بهتر و شایسته است؟ که پاسخ آن این است: ادیان آسمانی قبل از اسلام در زمان خودشان شایسته بوده‌اند، اما برنامه قرآن که یک برنامه تکاملی است، کامل‌تر است، زمانی هم منظور برنامه‌هایی است که مکاتب بشری آن‌ها را ارائه داده، در رابطه با این‌ها هم، آن‌ها هم مدعی هستند که در بعضی از ساحت‌ها و عرصه‌ها برنامه‌هایشان ممکن است خوب باشد، اما اشتباهاتشان فراوان است، چون انسان را به طور کامل نمی‌شناسند، در بخشی که برنامه‌هایشان با اصول انسانی، عقلانی و منطقی می‌خواند، می‌توانیم بگوییم که آن قسمت خوب است، اما مجموع برنامه‌های قرآن خوب‌تر و شایسته‌تر است.

حجت الاسلام شاهرخی می گوید: پاسخ سوم این است که: اصلاً در مقابل برنامه‌های قرآن، برنامه دیگری نیست، این امر به معنای پایدارترین و مستحکم‌ترین برنامه است، در آیه ۳۵ سوره «یونس» هم تاکید شده: «قُلْ هَلْ مِنْ شُرَکَائِکُمْ مَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ ۚ قُلِ اللَّهُ یَهْدِی لِلْحَقِّ ۗ أَفَمَنْ یَهْدِی إِلَی الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لَا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدَیٰ ۖ فَمَا لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ، آن کسی که راه را می‌داند ما از او پیروی کنیم یا از کسی که راه را نمی‌داند و باید به او یاد بدهند؟ کدام سزاوار‌تر است؟ کسی که می‌داند؟ یا کسی که نمی‌داند؟

وی با بیان اینکه در آیه ۹ سوره «اسرا» تاکید شده که این قرآن هدایت می‌کند به راه، مسیری و برنامه‌ای که بهترین راه و بهترین شیوه‌ها و بهترین مسیر است، ماه مبارک رمضان ماهی است که باید دل‌های خودمان را به قرآن کریم پیوند بزنیم تا بتوانیم از سفره گسترده معنوی و رزق معنوی قرآن وجودمان را ملامال کنیم و با خودمان این توشه معنوی را به همراه داشته باشیم، در این صورت ما هم روزه ظاهری داریم و هم روزه باطنی داریم، هم از خوردن و آشامیدن خودداری می‌کنیم و هم مراقبت از چشم، گوش، زبان و… می‌کنیم، هم مسلط بر حتی فکر و ذهن می‌شویم و به مسیری حرکت کنیم که مورد رضایت خداوند باشد.

منبع: مهر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.