سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش تحلیلی/

سه دلیل برای اینکه روسیه خواهان ایرانی قوی است

روسیه دست کم به سه دلیل مشخص، خواهان حضور ایرانی قوی و مستقل در مرزهای جنوبی خود است.

باشگاه خبرنگاران جوان - روابط ایران و شوروی (روسیه فعلی) بعد از روی کارآمدن پهلوی دوم  با تحولات گسترده‌ای مواجه شد.

رابطه دو کشور از یک‌سو تاثیر پذیرفته  از رقابت میان آمریکا و شوروی و وابستگی شاه به غرب و از سویی دیگر ناشی از نگاه همراه با بدبینی ایرانیان نسبت به اقدامات شوروی و گذشته سیاسی آن در کشور بود.

این نگاه ادامه داشت تا اینکه  با مرگ استالین در سال ۳۲ خورشیدی، رهبران جدید شوروی در پی سیاست‌های نوینی برآمدند و بدین ترتیب برگ جدیدی از روابط میان روسیه و ایران آغاز شد. طبق این شرایط، سیاست انتظار و سکوت، جای خود را به سیاست همزیستی مسالمت آمیز و بهبود روابط داد.

بر این اساس، اولین قدم اساسی در این زمینه یک سال بعد و در زمینه اقتصادی برداشته شد و طی سفر برخی از مقامات شوروی به ایران، موافقتنامه‌هایی در زمینه اقتصادی و بازرگانی شکل گرفت و در نتیجه آن، اختلافات دو کشور بر سر موضوعاتی، چون مسائل مرزی و ادعای ایران مبنی بر استرداد طلا‌های ایران حل و فصل گردید.

به دنبال یکی از همین سفر‌ها بود که موافقتنامه بازرگانی بین ایران و شوروی، حجم مبادلات بین دو کشور را به یک‌میلیارد ریال در سال افزایش داد.

این مراودات در زمان نخست‌وزیری علی امینی، در زمینه نظامی و خرید تسلیحاتی نیز دامنه دار شد و اهمیت زیادی یافت. اهمیت این موضوع از آنجا بود که بسیاری از نیاز‌ها و خرید‌های نظامی ایران تا پیش از آن از سوی بلوک غرب و آمریکا تأمین می‌شد که این امر در راستای تقویت بنیه دفاعی کشور در برابر کمونیسم بود.

فروش تجهیزات نظامی به ایران، نشانه مناسبی از اعتماد شوروی به ایران  و علاقه‌مندی برای توسعه روابط در زمینه های گوناگون بود. در مقابل نیز محمدرضا پهلوی این اطمینان را به شوروی داد که دولت ایران پایگاه موشکی دراختیار هیچ کشوری قرار نخواهد داد.

 پس از انقلاب اسلامی نیز به ویژه در سی سال گذشته ایران و روسیه تحت شرایط خاص بین‌المللی قرارگرفته و با فشار‌ها و تهدیدات غرب مواجه بودند، به‌طوریکه رابطه‌ای که بین دو کشور شکل گرفت تاثیرپذیرفته از احساس تهدید‌ها و نیاز به همکاری بوده است. از این رو تفکر حاکم بر روسیه فعلی مایل نیست که ایران نقطه ورود نفوذ غرب در محیط ژئواستراتژیک خود در منطقه غرب آسیا باشد.

به گفته حسن لاسجردی کارشناس مسائل سیاسی «عصر اتحاد‌ها و ائتلاف‌های راهبردی به معنای سنتی آن در جهان کنونی گذشته و کشور‌ها دیگر مثل دوران جنگ سرد در قالب بلوک‌بندی‌های سیاسی، نظامی و حتی اقتصادی جایگاه خود را در سیاست بین‌الملل تعریف نمی‌کنند و به‌نوعی جهان در حال منطقه‌ای‌شدن است. در این دوران، تقویت روابط دوجانبه یا چندجانبه بین کشور‌ها در یک منطقه خاص با توجه به اتصالات جغرافیایی و تاریخی در قالب تأمین منافع ژئوپلیتیک کشور‌ها در صحنه سیاست منطقه‌ای و جهانی، اهمیت بیشتری می‌یابد. در ادامه این نظریه، روسیه نیز به عنوان یکی از قدرت‌های جهانی، به ایران از دید یک قدرت منطقه‌ای نگاه می‌کند که می‌تواند در غرب آسیا قدرت نمایی و نقش‌آفرینی کند.».

اما آنچه مشخص است به سه دلیل زیر، روسیه خواهان یک ایران قوی در همسایگی خود است.

امکان ایران برای روسیه در خلیج فارس

به گفته محمود شوری، معاون موسسه مطالعاتی ایراس و کارشناس مسائل اوراسیا دو کشور ایران و روسیه باتوجه به نگاهی که در سیاست خارجی خود دارند می‌توانند فرصت‌هایی را چه در سطح منطقه‌ای و چه در سطح بین‌المللی برای هم به‌وجود آورند. ممکن است همکاری اقتصادی روسیه با ترکیه و عربستان منافع زیادی برای روسیه درپی داشته باشد، اما این کشور‌ها در حوزه معادلات راهبردی نمی‌توانند به اندازه ایران برای روسیه تاثیرگذار و تعیین کننده باشند.

یکی از این حوزه‌ها اما، نقش محوری خلیج فارس در معادلات بین‌الملل روسیه است. دسترسی به آب‌های گرم از دیرباز تاکنون آرزوی دیرینه این کشور بوده و این کشور در پی آن است تا به تقویت حضور در آب‌های بین المللی در کنار آمریکا، انگلیس و فرانسه بپردازد.

در این بین نقش محوری ایران به عنوان همسایه جنوبی روسیه که به آب‌های آزاد و گرم خلیج فارس و دریای مکران تسلط دارد برجسته است. چنانکه می‌بینم دو کشور رزمایش‌های نظامی سه گانه به همراه چین در خلیج فارس برگزار می‌کنند.»

صبح روز جمعه اول بهمن امسال،  امیر دریادار دوم مصطفی تاج‌الدینی فرمانده منطقه سوم دریایی نبوت از برگزاری مانوری سه روزه با عنوان "رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ " در فضایی به وسعت ۱۷ هزار کیلومتر و با شرکت چین و روسیه خبر داد.

در این رزمایش ۱۱ یگان نیروی دریایی و سه یگان نیروی دریایی سپاه پاسداران شرکت داشته و همچنین سه یگان از روسیه و دو یگان نیروی دریایی چین نیز حضور داشتند.

به گفته امیر تاج الدینی « هدف از برگزاری این مانور "تقویت امنیت تجارت دریایی بین المللی، مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی، تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی" میان سه کشور ایران، روسیه و چین بود.»

پیوند با مسائل امنیتی غرب آسیا 

روسیه به دلیل وجود جمعیت قابل توجه مسلمان در جنوب خاکش، در مسائل سیاسی امنیتی منطقه‌ای و جهانی، از جمله مسئله سوریه و تروریست هایی که از این کشور به جنگ سوریه رفتند، همچنین مواجهه با گسترش نفوذ آمریکا و غرب در مناطق نفوذ سنتی خود، با ایران اشتراکات نظر فراوانی دارد.

روسیه با جمعیت ۱۵ تا ۲۳ میلیونی از مسلمانان ساکن در شهر‌های حاشیه دریای خزر، دارای ظرفیت‌های فراوانی برای همکاری با همسایه مسلمان خود ایران است. یکی از این مناطق «چچن» یکی از جمهوری‌های خودمختار روسیه است. در طول ۹ سال جنگ در سوریه، افرادی از این منطقه و سایر مناطق مسلمان نشین روسیه با گرایش‌های وهابی در قالب گروه‌های تروریستی و تکفیری به این کشور عازم شدند.

به گفته "حسام شعیب" تحلیلگر سیاسی سوری «در سال‌های ابتدایی جنگ سوریه گروه‌های چچنی که از کشور‌های قفقاز برای جنگ با ارتش و ملت سوریه به این کشور سرازیر شدند و زیر نظر سازمان‌های اطلاعاتی بین المللی به ویژه ترکیه با دلار‌های نفتی رژیم آل سعود به ارتکاب اقدامات جنایتکارانه و خشونت آمیز علیه ملت و ارتش سوریه دست زدند.»

محمدعلی بصیری کارشناس مسائل بین‌الملل در این باره می‌گوید « نا امن شدن ایران باعث ناامن شدن غرب آسیا می‌شود. درنتیجه در کنار بحران اکراین باعث به وجود آمدن چالشی جدید برای روسیه در کنار حضور ناتو و آمریکا خواهد شد. علاوه بر آن روسیه سرمایه گذاری های کلانی در منطقه قفقاز انجام داده که ناامنی ایران این سرمایه گذاری ها را به خطر خواهد انداخت.

از این رو، می توان گفت امنیت روسیه به ایران گره خورده و روسیه با هدف تامین امنیت منطقه غرب آسیا هم که شده، مواضعی همسو با ایران اتخاذ کرد. مواضعی که پیش از این نمونه آن را در بحران سوریه با سفر سردار شهید سلیمانی به مسکو برای دیدار با پوتین رئیس‌جمهوری این کشور و متقاعد کردن پوتین برای حضور در جنگ سوریه دیدیم. در بحث مقابله با تهدیدات غرب نیز ایران ظرفیت هایی دارد که برای روسیه بسیار حائز اهمیت است و  روس ها کمک های استراتژیک قابل توجهی در سال های گذشته به ایران انجام دادند.

به عنوان مثال ما در مقطعی که نیاز داشتیم ظرفیت ها و توانمندی های هسته ای خود را به نقطه قابل قبولی برسانیم و یا در بخش همکاری های نظامی با فروش و در اختیار گذاشتن تسلیحات نظامی نمونه هایی هستند که روسیه به ایران کمک کرده تا ظرفیت های خودش را به حد قابل قبولی برساند.»

مجاورت جغرافیایی و اتصال حمل و نقلی دو کشور به یکدیگر

نگاه روسیه به ماند سایر کشورها براساس منافع اقتصادی است اما در این بین برخی از کشورها هستند که  مسکو ارزش بیشتری برای آن‌ها قائل است. از جمله ایران، که روسیه به آن نگاه راهبردی دارد. مجاورت جغرافیایی و اتصال حمل و نقلی کریدور شمال-جنوب، بر هم‌افزایی و بنیه اقتصادی این دو کشور افزوده است.

۹ بهمن امسال، رستم ژیگانشین نماینده بازرگانی فدراسیون روسیه در ایران اعلام کرد که حجم تجارت این کشور با جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۱ یک رکورد تاریخی ثبت کرده و به حدود چهار میلیارد دلار رسیده است.

محمود شوری می‌گوید «ایران به دلیل قرارگیری در یک منطقه بسیار مهم (غرب آسیا) دارای ظرفیت‌های بالفعل ژئوپلتیکی است که آن را از سایر کشور‌های همسایه خود متمایز کرده و ایران را به یک قدرت منطقه‌ای مبدل ساخته است. البته جای تعجب است که با تمام ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی، اتصال جغرافیایی و امتیازات ژئوپلیتیک در حوزه اتصال حمل و نقلی، حجم تبادلات اقتصادی دو کشور تا همین چند سال گذشته کمتر از چهارمیلیارد دلار است.

کافی است، کریدور شمال-جنوب که از شهر‌های تاریخی منطقه قفقاز می‌گذرد و به خلیج فارس و هند می‌رسد، در روابط دو کشور فعال شود تا حجم تبادلات اقتصادی دو کشور در حوزه حمل کالا‌ها و انرژی از این مقدار فراتر رود.»

به گفته نماینده تجاری روسیه، «یکی از عوامل کلیدی افزایش مبادلات تجاری تهران و مسکو، توافق موقت ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) بود که از ۲۷ اکتبر ۲۰۱۹ لازم الاجرا شد.»

نزدیکی به قدرت‌های بزرگ، همیشه در طول تاریخ برای افکار عمومی ایرانیان نگران کننده بوده است.

اما مهم این است که آگاه باشیم هر توافق و رابطه‌ای که منجر به گسترش و تعادل در دیپلماسی و تقویت زیرساخت‌های اقتصادی کشورمان شود، به نفع ایران است.

علاوه بر سه دلیل بالا، دلایل ریز و درشت دیگری نیز وجود دارند که روسیه را متقاعد می‌کند برای ادامه حیات خود در منطقه غرب آسیا به یک ایران قوی بیندیشد. در این میان، وجود ذهنیت‌های تاریخی بین  ایران و روسیه یک امر طبیعی بوده و تاریخ روابط بین‌الملل هم از این برخوردهای تاریخی فراوان به خود دیده است. اما واقعیت‌ها و ضرورت‌های موجود و تداوم تعاملات اقتصادی و سیاسی در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی، آنها را به سمت مدیریت روابط هدایت می‌کند که روابط ایران و روسیه نیز از این امر مستثنی نیست.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، غرب آسیا ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۳:۲۷ ۰۷ مرداد ۱۴۰۱
نمیدونم نوعی خوشخیالی گوینده هست یا براساس منافع خود چنین استنباط کرده یا اینکه گربه توبه کرده وتا‌الان بد وشیطان بوده ..اگر نظرسنجی کنید فکر کنم همون یک درصدموافق روس هم قلبا همچین چیزی قبول ندارند.مخال ممکن حتی نسلهای اینده هم اطمینانی به کمونیستای کافر داشته باشند .ومتاسفانه برخی از مسئولینم مانند توده ایها امتحان خودرا توی این ۴ دهه پس دادن .خودشونم میدانند امریکا وانگلیس بمراتب بیخطر و بی ضررتر از روسها هستن.
ناشناس
۱۳:۰۲ ۱۱ تير ۱۴۰۱
ببینید کامنت چند نفر گفته بودند چرا و چه نیازی هست که با این کشور منفعت طلب و خود خواهی مثل روسیه روابط دوستانه و تجاری داشته باشیم
اولا ما و روسیه یک دشمن مشترک داریم اون کیه؟ آمریکا
که صاحبان آمریکا کی هستند؟ یهودی ها
خب آیات قرآن کریم درباره یهودی ها چه گفته؟
آیه شریفه 82 سوره مائده : بزرگ ترین و اصلی ترین دشمنان آنان که ایمان آورده اند کافران و یهودیان هستند
که این آمریکا در طول تاریخ 200 ساله خودش تا تونسته کشتار و قتل و عام و فتنه و شورش و تفرقه افکنی و فساد و تباهی و کفر به راه انداخته
حالا ان شاء الله که این آمریکای غده سرطانی و اشغال نابود گردد روابط ما با روسیه به کل قطع خواهد شد
و حتی تجارت هم نخواهیم داشت فقط روسیه رو به عنوان یک کشور همسایه خواهیم شناخت
روسیه نه دوست نه دشمن

اللهم عجل لولیک الفرج
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۱ تير ۱۴۰۱
زنده باد اتحاد باشکوه روسیه و ایران
حسین ازارومیه
۱۱:۳۱ ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
پس چرابه ایران جنگنده نمیده روسیه هیچوقت به ایران جنگنده خوب نمی فروش چون اسرائیل نمیگذارد
ناشناس
۱۲:۳۴ ۱۱ تير ۱۴۰۱
اسقاطیل (رژیم صهیونیستی) کاره ای نیست

روسیه مشغول جنگ با آمریکا و ناتو در خاک اروپا هستش تا همین الان حدود 500 فروند جنگنده و بالگرد روسیه منهدم شده
و نمیتونه تسلیحات و جنگ افزار بفروشه چون روسیه خودش به تسلیحات جنگی بیشتر نیاز داره
ابی
۱۴:۰۳ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
کسی هست ما را روشن کند چه تفاوتی بین روسیه و امریکا هست. خوب. امریکا میگه من زورم زیاده تحریم می کنم. روسیه هم میگه من زورم زیاده هم صادرات گندم و غلات و روغن اکراین را اجازه نمی دهم و هم برای اینکه امریکا و اروپا و دنیا مجبور بشوند به من امتیاز بدهند صادرات گندم و محصولات کشاورزی روسیه را هم متوقف کرده. همین باعث شده میلیاردها نفر در دنیا به خصوص در کشورهای فقیر تر با بحران غذا و حتی قحطی روبرو شوند. لطفا نفرمایید که امریکا روسیه را تحریم کرده. امریکا هرگز در هیچ موردی و در هیچ جنگی محصولات غذایی را تحریم نکرده. اگر مثلا صادرات محصولات غذایی را به ایران تحریم کرده پس دولت چگونه به راحتی در سالهای اخیر تحریم سالی 50 میلیون تن نهاده های دامی و محصولات غذایی مانند گندم وارد کرده و حالا همان واردات را با ارز 25 هزار تومنی می خواهد پای ملت حساب کند. امریکا حتی کره شمالی یا ویتنام را تحریم غذایی نکرد و حتی صدام و عراق را تحریم عذایی نکرد و در اوج جنگ سرد به دشمن خونی خود یعنی شوروی که کشاروزی اش کفاف غذای ملتش را نمی کرد میلیون ها تن غذا و محصولات غذایی صادر می کند. دشمن امریکا باشیم ولی از دایره انصاف خارج نشویم. اگر تنها به قاضی نرویم قطع بدانید که انها هم مجبور می شوند منصفانه تر رفتار کنند.
ناشناس
۱۷:۴۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
من از آینده میام. چخبر از توییتر اولیانوف؟
ناشناس
۰۰:۱۴ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
روسیه پوتینی به ایران فقط بعنوان یک مهره شطرنج اونم از نوع پیاده نظام نگاه داره !این از قرادادهاش و بدقولی های روسیه درقبال تعهداتش کاملا مشخصه حالا کسی یا کسانی نمی خواهند قبول کنند چون بظاهر فکر میکنند بضررشونه نه بظر مملکت که البته کمی با خودش صادق باشند قبول خواهند کرد !مثلا اس ۳۰۰ رو با هزار کش و قوس میده به ایران اس ۴۰۰ رو میده به رقبامون اونم براحتی و به قیمت خیلی نازدار مثل عربستان و ترکیه و عراق ...جنگنده هم نمیده همیشه هم سمت تحریم ها بوده چون وابستگی ایران یعنی منفعت بیشتر براش !ریس جمهور مورد تحویل نمی گیره البته فقط بخاطر درخطر دیدن منافعش بدلیل معاهده ۲۵ ساله این دولت با چین ! بعدش برا نفتالی صهیونیستی مشروب چندساله باز میکنه !تو رژه پیروزی کنارش میشونه ! چون نصف صهیونیستها روسی اصلا اند !اگر شوروی کمک اسرائیل نمی کرد همون موقع جنگ اعراب کارش تموم بود حالا هم همیشه درست دقت کنید جانب صهیونیستی ها و منافع اونها را میگیره ! تو جنگ تحمیلی هم سمت عراق بود !نگذاشته و نخواهد گذاشت ایران قوی بشه چون هم بضرر خودش و قطع وابستگی ایران و تهدیدی برای اسرائیل میشه !پس بهترین چاره همون چینه البته با هوشیاری تمام که تجربه روس و زیر نفوذ اونها دررابطه با چین تکرار نشه و رابطه همیشه کاشیکاری و معامله باشه نه تخیلات خود فریبی !
ناشناس
۱۲:۳۴ ۱۱ تير ۱۴۰۱
چه قدر دری وری نوشتی
رایان
۱۸:۵۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
برای همین به ما جنگنده نمیده؟ موشک های پیشرفته نمیده؟ تانک های زرهی نمیده؟ نیروگاه های هسته ایمون رو که قرار داد داره تکمیل‌ نمیکنه؟؟؟؟؟؟
محسن خان
۰۳:۱۴ ۱۶ فروردين ۱۴۰۱
سلام دقیقا از انقلاب هدف چی بوده از زیر مجموعه استکبار جهانی تبدیل بشیم به زیر مجموعه یک کشور به غایت ضعیفتر که حتی نمیتونه به حوزه نفوذ اطراف خودش اعمال قدرت کنه !؟
علی
۱۰:۰۷ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
همه ی این ها در صورتی میتونه برای ایران مفید باشه که همکاری علمی برقرار بشه وگرنه این شکل همکاری ها جز وابستگی به روسیه هیچ نتیجه ای برای ما نداره
علی اس
۱۳:۲۰ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
قطعا روسیه طالب ایران ضعیف نیست چون در اینصورت ایران ناامن میشه و ناامنی ایران باعث ناامنی جمهوریهای جداشده از شوروی میشه و این به زیان روسیه است اما روسیه طالب ایران قوی هم نیست چون باعث میشه جمهوریهای جدا شده به طرف ایران کشیده شوندو منافع روسیه به خطر بیفتد و روسیه نتواند که از ایران مثل الان سوء استفاده بکند
ایران برای قدرتمند شدن باید که بتواند هم از شرق و هم از غرب استفاده بکند دشمنی با هرکدام از اینها قطعا باعث عقب ماندگی ایران خواهد شد
ناشناس
۱۵:۴۱ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰
پهلوی نوکر و دست نشانده آمریکا بود و آمریکا بوسیله این عروسک خیمه شب بازی ایران را می چاپید و غارت می کردعلاوه بر این آمریکا برای دنیا خطرناک است و هر چه از تعداد و دنیا را می چاپ و برای این چاپیدن از هیچ کاری دریغ نمی کند از براه انداختن جنگ و خون دست کاری کردن ویروس ها و بجان دنیا انداختن و یا روی کار آوردن حکومت های دست نشانده چون پهلوی و ایجاد هر نوع ناامنی.انقلاب ایران موجب شد تا یکی از دست نشانده های آمریکا گورش را گم کند و حکومتی روی کار بیاید که هر چند ضعف هایی دارد و خطاهایی ولی در کل برای امنیت دنیا مفید است.
ناشناس
۱۰:۴۲ ۱۰ اسفند ۱۴۰۰
واقعا خودتون هم به این چرند اعتقاددارین؟
ناشناس
۲۲:۲۹ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
ما انقلاب کردیم، جنگیدیم،شهید دادیم،که مستعمره کشوری نشیم.
من افتخار میکنم تو ایرانم و ایرانیم و دینم اسلام و مذهبم شیعه هست بعد بریم مستعمره یک کشوری که خدا رو قبول نداره بشیم ؟؟؟
امید
۱۷:۲۴ ۲۲ آبان ۱۴۰۱
اون شوروی سابق بود(که حتی اوکراین عزیزت هم جزوش بود) روسیه شوروی کمونیستی نیست از غار بیا بیرون
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۸ اسفند ۱۴۰۰
شکی نیست که شما راست میگید.مستعمره شدن یعنی قدرتمند شدن.لطفا با خون شهدای دفاع از وطن شوخی نکنید.شرافت داشته باشید.
ناشناس
۰۰:۳۷ ۰۶ اسفند ۱۴۰۰
منم فقط یک دلیل دارم که اینطور نیست اون دلیل ام این که شما راست گویانید
ناشناس
۱۹:۵۴ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
آری روسیه به فکر خودش هم هست
ولی از آمریکا بهتره
و مثل ما با غرب هم دشمنی داره
ناشناس
۱۷:۳۲ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
آره حتما برای همینه که نفت شمال رو واگذار کردین به روسیه و چین
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۱ تير ۱۴۰۱
بی سواد آلبانی
نفت در جنوب ایران هستش
دریای خزر منابع گاز ایرانه
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
دو سوم و بیشتر خاک ایران رو روسیه از ایران جدا کرد الان دنبال ایران قوی هستش کدوم بیشعوری این طنز تلخ رو گفته شاید سفیر روسیه باشه
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۱ تير ۱۴۰۱
روسیه فقط یک ارمنستان و آذربایجان فکستنی و نیم وجبی رو از ایران جدا کرد
تازه روسیه امروزی هم نبود

عاملان جدایی افغانستان و پاکستان و ترکمنستان و بحرین و آرارات از خاک ایران کی بود؟ آمریکا و انگلیس و فرانسه

درضمن انگلیس با تحریم در زمان قحطی 1298 دقیقا 10 میلیون ایرانی رو قتل و عام کرد
ناشناس
۱۳:۵۴ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
روسیه فقط به دنبال رسیدن به ابهای ازاد که از چند صد سال پیش این سیاست رو دنبال میکرد هست و دنبال مستعمره سازی ایران که تا حد زیادی به این هدف خودش رسیده و عملا و علنا ایران مستعمره روسیه و چین شده است و باشگاه خبرنگاران ه در تبریه از روسیه سنگ تمام گذاشته است ولی افکار و قضاوت عمومی چیز دیگری میگوید ننگ بر مزدور و وطن فروش
ناشناس
۱۲:۴۳ ۱۱ تير ۱۴۰۱
ایران با چین و روسیه متحد هستش

شما چه بخوای چه نخوای نمیشه که با کل دنیا دشمن بود
ناشناس
۱۲:۴۶ ۱۱ تير ۱۴۰۱
در حال حاضر به این خاطر با روسیه و چین متحد هستیم چون یک دشمن مشترک داریم
و وقتی که ان شاءالله آمریکا نابود گردد
پایان روابط ما با روسیه و چین خواهد بود. دوست نیستم دشمن هم نیستیم تجارتی هم نخواهیم داشت
فقط به عنوان 2 کشور همسایه آن ها رو خواهیم شناخت
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
روسیه خواهان ایران قویه البته باید از خود روسیه ضعیفتر باشه
ناشناس
۱۱:۰۳ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
روسیه برای منافع خودش میخواد عاشق چشم ابروی ما نیست درست مثل بقیه کشورا یه روز با اسرایل میشینه یه روز با امریکا یه روز با ایران
SaaMaan
۱۰:۳۶ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
چه جکی بود
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۱ تير ۱۴۰۱
جوک این طور نوشته میشه
مزدور صهیونیست
حالا فارسی رو کجا یاد گرفتی تل آویو یا مترجم گوگل؟
مهربان
۲۱:۴۴ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
اما انتخاب بین امریکا و روسیه انتخاب بین بد بدتر است .
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۱ تير ۱۴۰۱
هرچی باشه ما توسط روسیه تحریم نیستیم
مهربان
۲۱:۴۰ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
هر کشوری که بر سر سفره روسیه و چین بشیند فقیر خواهد شد . ببینید در طول تاریخ متحدین روسیه و چین رو نمونش بسیار زیاد بوده که همه اون کشور ها تحت شرایط بسیار سخت مردم خودشون رو به دلیل سیاست های غلط تحت فشار قرار دادن .
بزرگان عزیزان تاریخ چراغ راه آینده است ، کم روسیه به ما آسیب وارد کرده ؟؟؟، از روسیه تزاری تا شوروی و حالا روسیه چکمه ! از قاجار و میرزا کوچک خان و پهلوی ببینید این بلوک شرق چه سیاستی در قبال ایران داشته است ! این روس ها کثیف و حیله گر هستند چقدر از سرزمین ایران رو بلعیده اند؟؟ جالب اینجاست آقایان حکومتی در کتب درسی کاملا به این نکته اشاره کرده اند که روس ها متجاوز و اشغال گر بوده اند ! اما حالا خودشان اینگونه زیر پرچم روسیه قرار گرفته اند !
ناشناس
۱۱:۰۹ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
فقیرشدن بهترازنابودشدن هست. درودبر ایران و روسیه. مرگ بر امریکای جنایتکار
رضا
۱۲:۱۸ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
بر سر سفره غرب و آمریکا بشینه حتما ثروتمند میشه؟
اصلا چرا سر سفره‌ کسی بنشینیم.دنیا دنیای ارتباطات بر اساس منافع ملی است.راه تعامل با حفظ منافع ملی راهکار اصلی است.تشیع ما ر برای سوگیری مناسب در روابط کمک می کند.
روسیه عقل سالم دارد
۲۱:۳۲ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
روسیه فقط و فقط به منافع خودش فکر می کند
روسیه عقل سالم دارد
روسیه فقط و فقط به منافع خودش فکر می کند
روسیه عقل سالم دارد
روسیه فقط و فقط به منافع خودش فکر می کند
نه عرب
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۱ تير ۱۴۰۱
بله ولی آیه شریفه 82 سوره مائده :
بزرگ ترین و اصلی ترین دشمنان آنان که ایمان آورده اند یهودیان و کافران هستند
ناشناس
۲۱:۲۳ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
تاریخ به ما یاد داده تنها یک کشور بدتر از آمریکاست اونم روسیه یا همون شوروی سابق هست. خدا بهش قوت نده وگرنه دهن جهانو آسفالت میکنه.
ناشناس
۲۱:۰۲ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
آقا خارجو ول کنید بچسبید به خودمون.
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
چطور خواهان ایران قوی هست که در برجام سنگ اندازی میکنه مانع ورود ایران به بازار انرژی اروپا میشه به عربستان تسلیحات پیشرفته میفروش بعد ما رو قویی میخواد نه ما رو همچنان زیر سلطه خودش میخواد
خکیم
۱۹:۰۶ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
. سلام.
نه شرقی نه غربی ، به این معنا نیست که با شرق و غرب رابطه نداشته باشیم.
بلکه به این معنا هست که وابسته به شرق و غرب نباشیم.
و الا اگر شرق و یا غرب بتواند بدون درخواست نامشروع از ما ، نیازهای بحق ایران را برطرف کنند ، چرا نباید با آنها ارتباط داشته باشیم؟
این یک چیز دو طرفه است. یعنی : نیازی از ما را برطرف کنید تا ما هم نیازی از شما را برطرف کنیم.
چه طرف دین داشته باشه و یا نداشته باشه.
فعلا که در این برهه ی هشت ساله ، آمریکا و کشورهای اروپایی ، چهره ی خوبی از خودشان نشان نداده اند.
حامد
۱۶:۲۶ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
هیچوقت به ایران خیرش نرسیده کل تاریخ اینو نشون داده
ناشناس
۲۳:۲۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
کمترین خیرش این چندوقت این بوده که دهها قطع نامه شورای امنیت علیه ایران را وتو کرده و همه جا پشت ملت ایران بوده در مسائل بین المللی
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
تو چقدر ساده لوحی که فکر میکنی پشت ملت ایران بوده آره پوتین داره برای اون دنیاش خیرات جمع میکنه برو بابا
Bakhtiyar Zagrosi
۱۶:۱۳ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
انصافا همکاری خوب ایران و روسیه در سوریه و مقابله با داعش و نابودی این تروریستها را نباید از یاد برد و اینکه ایران و روسیه سدی در برابر زیاده خواهی غرب و ناتو هستند.
البته این همکاری‌ها در صنایع هوایی و فضایی و هسته ای و نفت و گاز و نظامی و خودرو سازی و دانشگاهی و پژوهشی ،هم میتواند گسترش یابد.
هر چه باشد روسیه ضد غرب و همسایه خوب و پیشرفته ما در دریای کاسپین است.
ناشناس
۲۰:۴۰ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
پس چرا مانع از بمباران اسراییل علیه نیروهای ما نمیشه
خکیم
۱۵:۴۶ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
. سلام.
نه شرقی نه غربی ، به این معنا نیست که با شرق و غرب رابطه نداشته باشیم.
بلکه به این معنا هست که وابسته به شرق و غرب نباشیم.
و الا اگر شرق و یا غرب بتواند بدون درخواست نامشروع از ما ، نیازهای بحق ایران را برطرف کنند ، چرا نباید با آنها ارتباط داشته باشیم؟
این یک چیز دو طرفه است. یعنی : نیازی از ما را برطرف کنید تا ما هم نیازی از شما را برطرف کنیم.
چه طرف دین داشته باشه و یا نداشته باشه.
فعلا که در این برهه ی هشت ساله ، آمریکا و کشورهای اروپایی ، چهره ی خوبی از خودشان نشان نداده اند.
ناشناس
۱۵:۱۹ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
سه دلیل برای اینکه روسیه ایرانی ضعیف میخواد. 1بازارها هدف ایران بخصوص نفت رو مال خودکند.2 از ایران قویی میترسد چون ممکن است رو بروی روسیه به ایستد.3 ایران قدرت چانی زنی دربرابر آمریکا و غرب به روسیه میدهد.
ناشناس
۱۶:۰۰ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
تحلیلت آبکی و دودیه
احمد
۱۷:۲۹ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
بله کاملا درسته اگه ایران قوی باشه که نمیتونه ازش چپاول کنه
ناشناس
۱۸:۲۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
حرف حق بود
ناشناس
۲۰:۳۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
قدرت چانه زنی با غرب برای روسیه و چین کافی است ،همین کافی است که بخواهند ایران یک وزنه مهم باشد.
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
خبرنگاران جوان!!!!!!!؟؟ واقعا چی مینویسید
ناشناس
۰۷:۰۷ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
روسیه ایران گر گان دست خودش می‌داند که در برهه زمانی از آمریکا واروپا باج بیگر منافع درخطر باشه پوتین ایران زیر چکمه خودش له میکنه
ناشناس
۱۴:۳۹ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
کل قدرت های دنیا فکر منافع خودشون هستن
منتها در حال حاضر منافع ایران به چین و روسیه نزدیکتره
والسلام
انهایی که فکر میکنن روسیه و چین منابع ایران رو مفت از دستش میبرن و فکر میکنن اگه آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان بهتر و با شرافت تر از اینها هستن کاملا در اشتباها
اگه دنبال ایران قوی هستیم باید در همه زمینه ها قوی بشیم و به خودکفایی برسیم
اگه امروز با منت ۱۰۰ هزار تا واکسن خارجی بهمون میدن بخاطر تولید واکسن داخلیمون هستش
اگه ایران هواپیما هم تولید میکرد خیلی از کشورها خواهان فروش هواپیما به ایران بودن نه مثل الان که عداشو در میارن ۹۰ درصد پیش پرداخت میگیرن بعد هم میگن شرمنده آمریکا نذاشت
ناشناس
۱۳:۳۱ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
احسنت جانا سخن از زبان ما میگویی .
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
روسیه خواهان ایران قوی هست !!! پس نه شرقی نه غربی چی شد. اگه میخواین نوچه کسی باشید . حدافل یه پهلوان واقعی پیدا کنید.
ناشناس
۱۳:۲۲ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
واقعا با این چیزا که نوشتید باور دارید ؟ واقعا ؟ کلاه خودتون قاضی کنید خیانت به مملکته تفکر کنید
ناشناس
۱۳:۱۶ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
به روسیه چه ارتباطی دارد!
رضا
۱۲:۵۹ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
بله شما درست میگی
امین
۱۲:۵۶ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
گفتی روسیه یاد طوفان طبس و داستان ابابیل افتادم
ناشناس
۱۹:۲۶ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
خودت داری میگی طوفان طبس
طوفان یک پدیده طبیعی و کار خداست
چه ربطی به روسیه داره؟
ناشناس
۱۶:۲۲ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
ربطش اینه که در صحرای طبس توسط شوروی، هواپیماهای آمریکایی زمین‌گیر شدند، بعد با خیانت بنی صدر آنجا بمباران شد تا صحنه جرم تغییر کند
ناشناس
۱۶:۳۰ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
این خزعبلات رو آمریکایی‌ها ساختند تا عوام در ایران غربگدا شوند.
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
خیر دیگر کاملا برای همگان واضح است که روسیه پوتینی طالب ایران قدرتمند نیست بلکه طالب ایران وابسته به خود است و رفقای داخلی آنها خوب گوش هایشان را باز کنند عموم مردم دیگر طالب روابط گسترده با روس ها نیستند در واقع پوتین علیرغم ظاهرنمایی سیاستمدار قدرتمندی نیست و در نهایت به ابهت روسیه هم ضربه می‌زند. ما می‌توانیم با غرب روابط بهتری داشته باشیم البته بر اساس تساوی و نه رابطه مافوق و مادون
علی
۱۲:۲۱ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
تحلیل ابدوخیاری مرغ پخته رو تو قابمله به خنده میاره ! چرا جنگنده نمیده به ایران؟ چرا S400 نمیده ؟ همون S300 هم با بدقولی داد
ناشناس
۱۹:۲۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
ایران نیازی تسلیحات نظامی نداره
ناشناس
۲۰:۴۲ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
۴۰ درصد جنگنده سوخو روسی ،امریکایی هست ی سرچ ساده تو نت این نشون میده خودش برای بهترین جنگندش و تسلطش بر اسمان رو هر جنگنده نصفش وامدار امریکا هست
علی جهانی
۱۲:۱۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
تشکیل محور قدرتمند روسیه، چین، ایران میتونه همه مشکلات کشور عزیزمونو حل کنه، مردم با این غر زدنا ۸ سال کشورو به رو...سری فروختن هنوز هم درس نگرفتن، آموزش و پرورش کشور واقعاً سواد یاد نمیده
ناشناس
۱۶:۲۷ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
هشتک ساندیس رو ترند نکنی باسواددددد
ناشناس
۲۰:۴۴ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
اره خصوصا تو جنگ با عراق که از سیر تا پیاز لشکرهای عراقی با تسلیحات روسی مجهز بود از کلاشینکف گرفته تا تیربار pk و تانکهای t72 و جنگنده سوخو
ناشناس
۱۶:۲۴ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
چندبار باید گفت که مردم به انتخاب معتمدین نظام رای دادند،
مهدی
۱۲:۱۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
هزار دلیل وجود دارد که روسیه خواهان ایران قدرتمند نیست
ناشناس
۱۷:۱۱ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
از این هزارتا فقط ۳۰ تاشو بگو
مهربان
۲۱:۴۷ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
از تعداد لایک ها مشخصه دوست روسی
ناشناس
۱۶:۲۵ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
مهربان به یک کشور خیلی نامهربان وابسته شدی
ناشناس
۱۲:۱۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
تاریخ نشان داده که روس ها هیچوقت همسایه خوبی برای ما نبوده و نخواهد بود
ناشناس
۱۲:۱۳ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
چند می گیری گزارش تحلیلی بنویسی
علی
۱۲:۱۰ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
دوستان غرب زده، از توافق ایران و روسیه بسوزید
علی
۱۲:۲۲ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
دوستان شرق زده یه نگاه به تاریخ بیندازن
ناشناس
۱۶:۲۵ ۰۵ اسفند ۱۴۰۰
دوستان شرق زده این نیز بگذرد،
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
دوستان عزیزم نه غربزدگی خوبه نه شرق زدگی ایران ما باید بدست من و شمای ایرانی قدرتمند بشه .
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
اگه روسیه میخواست ما قوی بشیم ده بیست تا بمب هیدروژنی و چند تا سوخو 57 بهمون میداد
ناشناس
۱۳:۰۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
دادا مگه بقالیه که بری یه کیلو ماست بگیری
ناشناس
۱۳:۲۲ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
برضدخودش شاخ بسازه هیچ کشوری راضی نیست همسایش هسته ای باشه چند تا بمب هیدروژنی
ناشناس
۱۱:۵۴ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
روسیه هیچوقت صادق نبوده و نخواهد بود. برای صادق نبودنش فقط یک نمونه عرض می کنم ساخت نیروگاه بوشهر که بعد از سالها به سرانجام رسید.
ناشناس
۱۳:۱۹ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
دوست عزیز اون تقصیر غرب و بخصوص امریکا بود که با تحریما نمیذاشتند روسیه کار نیروگاه را تموم کنه
البته هر کشوری باید با قدرت روی پای خود بایسته اینی که ما بحث میکنیم روسیه یا امریکا کدوم برای ما دلشون میسوزه باید بدونیم هیچکدوم ، هر کشوری دنبال منافع خودشه کشور ما دیگه از سعودی کمتره اینایی که همه جوره خودفروختگی به غرب را به حد کامل رسوندند حالا دنبال رابطه با چین براومدند البته کشور ما خدا راشکر با تا بحال روی نه شرقی و نه غربی ایستادگی کرده و بعد هم خواهد کرد ما خواهان رابطه سالم ومتوازن هم با غرب و هم با شرق هستیم ولی زیر بار زورگوئیهای غرب و بخصوص امریکا نخواهیم رفت انشاالله.
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
روسیه اگه ایران قوی براش مهم بود به درخواستهای پی در پی ایران برای دریافت جنگنده نسل جدید بی اعتنایی نمیکرد.اونم به خاطر ناراحت نشدن اسرائیل و عربستان.
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
نه شرقی نه غربی به معنی خارجی ستیزی نیست بلکه به تعبیری هم شرقی هم غربی صحیح است هر جا منافع کشور اقتضا کند.
امید
۱۱:۴۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
اگر میخواهید هزار دلیل ذکر کنیم که چرا چین و مخصوصا روسیه برای حفظ منافع خود خواهان سردی روابط ایران با جهان خارج هستند.
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
تو بهترین حالتش روسیه دوست داره ایران و تصمیماتش تحت کنترل روسیه باشه.حداقل جا داشت صحبت وزیر خارجه سابق یعنی جواد ظریف رو هم در نظر میگرفتین که روسیه رو تو مذاکرات چند سال پیش برجام بزرگترین مخالف توافق اسم برد.
ناشناس
۱۱:۳۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
شعار ما نه شرقی و نه غربی بوده پس کشور مستقلیم بنابراین هیچ کشوری نمیخواد که ایران قدرتمند باشه
ناشناس
۱۱:۳۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
شعار ما نه شرقی و نه غربی بوده پس کشور مستقلیم بنابراین هیچ کشوری نمیخواد که ایران قدرتمند باشه
ناشناس
۱۱:۳۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
بهتر هست بگوییم : روسیه خواهان ایرانی مطیع و تابع روسیه هست. و خواهان منافع یکطرفه به نفع روسیه.
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
روسیه الان با روسیه تزاری فرق داره
ناشناس
۱۰:۵۲ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
روسیه درمورد گاز و حمل و نقل ریلی و جاده ای با ایران تضاد منافع داره.اگر رابطه ایران با غرب توسعه پیدا کنه اهمیت گاز و نفت روسیه تقلیل پیدا میکنه و ایران به عنوان پل شرق و غرب خزر و جنوب آسیا به آسیای صغیر و شرق اروپا عمل میکنه پس روسیه محاله اجازه ارتباط ایران با غرب رو بده
ناشناس
۱۰:۴۹ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
ما باید با همه دنیا از جمله همسایه مهممون روسیه رابطه بگیریم
ناشناس
۱۰:۴۳ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
روسیه و ایران، شر داعش را کم کردند.
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
نابودی داعش 60درصد روسیه 20درصد امریکا20درصد ایران
ناشناس
۱۰:۴۳ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
مهم حال و امروز هست. 30 ساله آمریکا و غرب دارند دشمنی می کنند. و دشمنی امروزشان هم به اوج خود رسیده. اما 30 ساله که ایران و روسیه روابط بسیار دوستانه ای با هم دارند. از همه مهم تر همسایه هستیم و دلیلی برای دشمنی وجود ندارد.
ناشناس
۱۲:۰۹ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
بهتره بگویید سی ساله که روسیه در حال دوشیدن ایرانه
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
و البته هزار تا دلیل داره که دوست نداره ایران با غرب توافق کنه و برجام احیا شه
ناشناس
۱۰:۳۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
بله روسیه در طول تاریخ از زمان فتحعلیشاه تا الان همیشه حافظ تمامیت ارضی و منافع ایران بوده ،مناطقی هم که از ایران جدا کرد و به خاک خود اضاف نمود و همچنین دریای خزر و بعد از انقلاب حمایت از کمونیست ها و جدال نظامی در جنگل ها و شمال و در جنگ کمک همه جانبه و دادن انواع سلاح ها به صدام و انواع بمب افکن و بمب و موشک برای زدن ایران و تحریم تسلیحاتی ایران با همکاری دیگر اعضای شورای امنیت و 8 سال عقب انداختن قرارداد اس300 و 30 سال تعلل در نیروگاه بوشهر که همین الان برق خود را هم نمی تواند تامین کند همه در راستای منافع ایران و داشت ایرانی قوی در مرزهای چنوبی خود بوده است. مرگ بر امریکا...
ناشناس
۱۲:۱۷ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
درود به شرفت
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
اگه روسیه آمریکا رو تهدید میکرد که به ایران بمب هیدروژنی میدم عمرا آمریکا جرأت نمیکرد بساط اوکراین رو را بندازه
ایران
۱۰:۳۱ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
درسته روسیه قبلا بد بوده بنده خدا ها اما الان رو نگاه کنید ن گذشته
در حال حاضر دشمن دشمن ما دوست ماست
ناشناس
۱۰:۲۶ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
خخخخخ .یک برای دریای خزر .۲ برای دریایی خزر ۳ برای دریایی خزر
مرگ بر آمریکا
۱۰:۲۳ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
به هر حال نا خواسته چکمه به ایران نیاز داره ایرانم به روسیه
حامد
۱۰:۳۴ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
این کشور از قدیم باعث تیکه تیکه شدن کشور ما شده و حالا هم داره سر اوکراین همین بلا رو می آره.
چطور شما فکر میکنید اونها به ما نیاز دارن، مطمئن باش به وقتش آنچنان ضربه ای از اینها می خوریم که تو تاریخ سابقه نداشته باشه.
ناشناس
۱۰:۲۱ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
واقعا متاسفم
ناشناس
۱۰:۱۹ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
خجالت بکشید بخدا خجالت بکشید من جای شما بودم از شرم میمردم
کافیه تاریخ رو بخونین تا بفهمین هیچ کشوری اندازه روسیه در تاریخ بما خیانت نکرده حتی بدتر از اروپا و آمریکا
ناشناس
۱۰:۴۰ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
فعلا که در حال حاظر دشمنی از طرف غرب و آمریکاست. شوروی هم دیگه وجود نداره.
رضا
۱۲:۲۳ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
مقاله در فکر تطهیر روسیه نیست،بلکه علت سوگیری روسیه نسبت به ایران را آنهم برای حفظ موجودیت خودش مطرح می کند.بله درست است ایران قوی را می خواهد ولی نه به اندازه خودش.در این مورد ما باید مرزهای قدرت را بدست بیاوریم.
اما تاریخ پر از خیانت غرب و آمریکا به این سرزمین هم هست.تحلیل تاریخی باید منطقی و واقع بینانه بوده و مفری برای منافع کشور باشد.
محمد
۱۰:۱۷ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
چقدر پول گرفتید از روسیه و داخلی ها که این تیتر زده اید هر کشوری به فکر منافع خودش است نه دیگری.
ناشناس
۱۰:۴۹ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
چقدر پوا گرفتی بیا طرفدار غرب بشی؟
محمد
۱۰:۱۶ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
به همین خیال باش متوهم و اسمان ریسمان کن
ناشناس
۱۰:۰۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
درود بر ایران و روسیه . زنده‌باد
علی
۰۱:۴۷ ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
مرگ بر روسیه
ناشناس
۰۹:۴۵ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
چرا اس 400 به ترکیه داد ولی اس 300 رو بعد سالها به ایران داد؟



چرا تاریخ چیز دیگه نشون میده؟؟ چرا چرااااااا
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
چون ما نیاز نداریم در بعضی مسائل باید خود کفا باشیم
ناشناس
۱۱:۴۱ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
زمانی اس 300 رو به ایران دادند که این سیستم دفاعی کارای خودرا از دست داده و اس 400 و اس 500 جای آن رو گرفته بود .
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
تحلیل بود یا تخیل؟؟؟
ناشناس
۰۹:۲۸ ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
توهم زده اید خودتان هم خبر ندارید