سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همزمان با تشدید تنش‌های اوکراین؛

قرارداد فنلاند و یک شرکت آمریکایی برای خرید اف ۳۵

وزارت دفاع فنلاند اعلام کرد قراردادی با یک شرکت آمریکایی به امضا رسانده است که به موجب آن جنگنده‌های اف ۳۵ برای این کشور ساخته می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان - وزارت دفاع فنلاند امروز (جمعه) قراردادی را با شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» برای تامین جنگنده‌های چند منظوره «اف ۳۵» امضا کرد.

بر اساس گزارش اسپوتنیک این امر پس از آن صورت می‌گیرد که دولت فنلاند در دسامبر گذشته موافقت کرد جنگنده‌های اف ۳۵ را به ناوگان هوایی خود اضافه کند.

در بیانیه‌ای که وزارت دفاع فنلاند آن را منتشر کرده، آمده است: آنتی کایکونن، وزیر دفاع امروز جمعه ۱۱ فوریه ۲۰۲۲ در هلسینکی قرارداد همکاری صنعتی را با سازنده جنگنده‌های اف ۳۵ به امضا رساند.

بر اساس این بیانیه قرارداد شامل تحویل ۶۴ فروند جنگنده‌ی چند منظوره در بازه زمانی ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ است.

این قرارداد در حالی امضا می‌شود که تنش‌ها میان کشور‌های غربی با روسیه بر سر اوکراین به بالاترین حد خود رسیده و آمریکا و متحدانش در حال اعزام سرباز به کشور‌های اروپای شرقی هستند تا بنابر ادعا‌های خود در صورت حمله روسیه بتوانند با آن مقابله کنند.

پیش از این نیز «سائولی نینیسته» رئیس‌ جمهور فنلاند با بیان آنکه مذاکرات کنونی میان روسیه و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره ساختار جدید امنیتی در اروپا با امنیت کنونی در تضاد است، گفته بود که اروپا نباید به این سخنان توجه کند، زیرا پیشنهاد‌های روسیه به ناتو امنیت اروپا را به چالش می‌کشد.

اوکراین در حال حاضر در تلاش برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و دریافت برخی مهمات و تسلیحاتِ آمریکا از سوی این کشور از جمله موشک‌های «جاولین» باعث انتقاد شدید از سوی روسیه شده است. روابط اوکراین و روسیه از سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) و پس از الحاق کریمه به روسیه فروپاشید. اوکراین از آن زمان به بعد خواستار بازگشت آنچه سرزمین‌های از دست‌رفته می‌خواند به قلمرو خود است، ولی روسیه می‌گوید این مناطق بخشی از خاک این کشور است.

تنش‌های بین روسیه و ناتو برای تجمع نیرو‌های روسیه در مرز اوکراین افزایش یافته است و آمریکایی‌ها بدون هیچ سندی ادعا کرده‌اند که روسیه قصد حمله به اوکراین را دارد. اما مقامات روس بار‌ها این ادعا‌ها را رد کرده و آن را بازی غرب می‌دانند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۱:۱۳ ۲۳ بهمن ۱۴۰۰
فلاند. وسوئد. وسوئیس برای خریداف 35 قراردادبسته. جالبه که این کشورها اصلأ دشمنی تو منطقه وجهان نداره.