رئیس‌جمهور فنلاند ضمن انتقاد از پیشنهاد روسیه به ناتو، گفت که اروپا نباید به مذاکرات درباره ساختار امنیتی اروپا گوش دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، «سائولی نینیسته» رئیس‌جمهور فنلاند، با بیان آن‌که مذاکرات کنونی میان روسیه و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درباره ساختار جدید امنیتی در اروپا با امنیت کنونی در تضاد است گفت که اروپا نباید به این سخنان توجه کند.

نینیسته در بخشی از سخنان خود برای سال نوی میلادی گفت: «ما باید مراقب باشیم درباره چه چیز و با چه کسی صحبت می‌شود. بسیاری از اروپایی‌ها بار‌ها از خود پرسیده‌اند: آیا درباره ما صحبت می‌شود بی‌آن‌که خودمان در مذاکرات باشیم؟»

رئیس‌جمهور فنلاند در ادامه افزود: «پیشنهادی که روسیه در ماه دسامبر به آمریکا و ناتو داد مبنی بر اطمینان از عدم گسترش نیرو‌های ناتو به سمت شرق یا قراردادن تسلیحات هسته‌ای میان بُرد در مرز‌های خود، در تضاد با امنیت اروپا است و حاکمیت فنلاند را به چالش کشید. فنلاند عضوی از ناتو نیست، اما از متحدان فعال آن بوده است.حاکمیت چندین کشور عضو ناتو و سوئد و فنلاند با این پیشنهاد به چالش کشیده شد. این امر اتحادیه اروپا را به طرفی درگیر تبدیل می‌کند. اتحادیه اروپا نباید صرفاً نقش هماهنگ‌کننده فنی تحریم‎ها را برعهده داشته باشد.»

دیپلمات‌های ارشد آمریکا و روسیه قرار است در تاریخ ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) در ژنو به مذاکره بنشینند تا درباره تضمین‌های امنیتی جدیدی بحث کنند که روسیه در بحبوحه تنش‌ها بر سر اوکراین خواستار آن شده است.

اوکراین در حال حاضر در تلاش برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و دریافت برخی مهمات و تسلیحاتِ آمریکا از سوی این کشور از جمله موشک‌های «جاولین» باعث انتقاد شدید از سوی روسیه شده است.

روابط اوکراین و روسیه از سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) و پس از الحاق کریمه به روسیه فروپاشید. اوکراین از آن زمان به بعد خواستار بازگشت آنچه سرزمین‌های از دست‌رفته می‌خواند به قلمرو خود است، ولی روسیه می‌گوید این مناطق بخشی از خاک این کشور است.

تنش‌های بین روسیه و ناتو برای تجمع نیرو‌های روسیه در مرز اوکراین افزایش یافته است و آمریکایی‌ها بدون هیچ سندی ادعا کرده‌اند که روسیه قصد حمله به اوکراین را دارد. اما مقامات روس بار‌ها این ادعا‌ها را رد کرده و آن را بازی غرب می‌دانند.

همچنین، از امروز (شنبه) یک ژانویه سال ۲۰۲۲، قانونی که ورود کشتی‌های روسی به آب‌های داخلی اوکراین را ممنوع می‌کند به اجرا در آمد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار