تلفن‌های همراه دیپلمات‌های فنلاندی که در خارج از کشور کار می‌کنند با استفاده از نرم افزار‌های جاسوسی «پگاسوس» رژیم صهیونیستی هک شد.

باشگاه خبرنگاران جوان - وزارت امور خارجه فنلاند در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این بدافزار بسیار پیچیده، تلفن‌های اپل یا اندروید دیپلمات‌ها را آلوده کرده است». از طریق نرم افزار‌های جاسوسی، عاملان ممکن است قادر به جمع آوری داده‌ها از دستگاه و سوء استفاده از ویژگی‌های آن بوده باشند. این وزارتخانه همچنین گزارش داد که از پاییز در حال بررسی این پرونده بوده است.

به گزارش تی آر تی، آنتی پلتاری، مدیر سرویس امنیت و اطلاعات فنلاند از وجود یک فرد دولتی پشت این حمله سایبری خبر داد. به گفته این مقام امنیتی، حتی میکروفون و دوربین‌ها نیز جاسوسی می‌شوند. اما تعداد و محل استقرار دقیق دیپلمات‌های فنلاندی که مورد حمله قرار گرفته اند، مشخص نیست.

پلتاری در مصاحبه‌ای با شبکه فنلاندی MTV۳ گفت: «این مورد نشان می‌دهد که یک تلفن همراه چقدر آسیب پذیر است. کسی نباید اطلاعات محرمانه را از طریق تلفن همراه مدیریت کند. این یک ابزار آسیب پذیر است.»

نرم افزار پگاسوس (Pegasus) می‌تواند به طور یکپارچه به تلفن همراه نفوذ کند و به اپراتور‌های آن اجازه دهد به محتویات و تاریخچه موقعیت مکانی دستگاه دسترسی داشته باشند. ان اس او (NSO) شرکت سازنده این بدافزار می‌گوید پگاسوس را فقط به منظور مبارزه با جرم، جنایت و تروریسم به دولت‌ها می‌فروشد. با اینحال، گزارش‌های منتشرشده از نقش این بدافزار در سرقت اطلاعات مهم خبر می‌دهند.

تحقیقاتی که نیویورک تایمز منتشر کرده، نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی که با صادرات این بدافزار پول خوبی به جیب زده است، پگاسوس را به یکی از اجزای کلیدی راهبرد امنیت ملی خود تبدیل کرده و از آن برای منافع خود در سراسر جهان استفاده کرده است.

تحقیقات یک ساله‌ای که از سوی«رونن برگمن» و «مارک مازتی» انجام شده، نشان می‌دهد حتی اف‌بی‌آی (پلیس فدرال آمریکا) نیز از سال ۲۰۱۹ از این جاسوس‌افزار برای نظارت داخلی در خاک آمریکا استفاده کرده است.

چندی پیش ۱۷ سازمان رسانه‌ای از تحقیقات جهانی درباره استفاده از نرم‌افزار پگاسوس متعلق به رژیم صهیونیستی خبر دادند و اعلام کردند این برنامه از سوی برخی کشور‌ها برای جاسوسی از خبرنگاران، مقامات سیاسی و برخی شرکت‌های بزرگ استفاده شده است.

بر اساس تحقیقاتی که ۱۷ منبع رسانه‌ای از جمله لوموند و گاردین منتشر کردند، نرم‌افزار پگاسوس امکان جاسوسی از دست کم ۱۸۰ روزنامه نگار، ۶۰۰ سیاستمدار و نیز ۸۵ فعال حقوق بشر و ۶۵ تن از سران تجاری جهان را از سال ۲۰۱۶ فراهم کرده است. از جمله کسانی که در لیست جاسوسی قرار گرفتند، عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بودند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار