سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با حضور مدیرکل پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور انجام شد

افتتاح صدمین پایگاه میراث فرهنگی در مزارشیخ احمدجامی

باحضور مدیرکل پایگاه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور صدمین پایگاه میراث فرهنگی کشور در مزار شیخ الاسلام احمد جامی تربت جام افتتاح شد.

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد - باحضور مدیرکل پایگاه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور و مسئولان مربوطه صدمین پایگاه میراث فرهنگی کشور در مزار شیخ الاسلام احمد جامی تربت جام افتتاح شد.

 مدیرکل پایگاه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: مهم‌ترین خصوصیت تشکیل پایگاه فرهنگی در مجموعه مزار شیخ جام این است که یک مدیریت منسجم نیاز‌های این مجموعه را در سایت ثبت و رو به جلو تبیین کند.

به گفته عزیزی مجموعه فرهنگی و تاریخی مزار شیخ الاسلام احمد جامی  مجموعه‌ای بسیار ارزشمند است که در فهرست موقت ثبت جهانی قرار گرفته و با کار کارشناسی که انجام خواهد شد، میراث ملموس بسیار ارزشمند معنوی و تاریخی در داخل مجموعه این مزار  باید به دنیا معرفی شود.

تولیت مجموعه مزار شیخ الاسلام‌احمد جامی گفت: مجموعه فرهنگی و تاریخی مزارشیخ جام بودجه دولتی ندارد وبا کمک‌های مردمی اداره می‌شود و دارای بیش از ۸ هزار مترمربع مسقف است که به حفاظت، نگهداری، مرمت و بازسازی نیاز دارد و پرداخت هزینه‌های آب، برق و گاز از دیگر مشکلات مجموعه است  که ۹۰درصد از طریق کمک‌های مردمی پرداخت می‌شود.

مولوی شرف الدین جامی الاحمدی گفت: احداث مصلای نماز جمعه درکنار مجموعه مزار کاملا ضروری است، زیرا مردم در هوای سرد و گرم در فضای باز نماز را اقامه می‌کنند و فقط برای دوهزار نمازگزار فضای مسقف وجود دارد.

او گفت: مرمت این مجموعه  نیاز به اعتبارات دارد و پرهزینه است، همچنین برای حفاظت از مجموعه مشکل داریم و به صورت مردمی حفاظت می‌شود و میراث فرهنگی بودجه‌ای نمی‌دهد.

مدفن و مقبره شیخ‌احمد جامی، با قدمتی نزدیک به ۸۰۰ سال در شهرستان تربت جام در استان خراسان رضوی است. این بنا مربوط به سدهٔ ۹ تا ۱۲ ه‍.ق است و داخل شهر تربت جام واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

انتهای پیام/س.ج.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.