سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سابقه طولانی کشت زعفران در کرمانشاه

کشت زعفران در کرمانشاه سابقه‌ی طولانی دارد و در شرایط خشکسالی می‌تواند جایگزین مناسبی برای کشت‌های پُر آب بر مانند سیب زمینی و پیاز باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، منصور احمدی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : هر چند کشت زعفران در شرایط خشکسالی با نیاز آبی کمی که دارد به صرفه‌تر است، اما هنوز ۴۵۶ هکتار از مزارع استان کرمانشاه به کشت زعفران اختصاص دارد، اما محصولات پُر آب بری مانند سیب زمینی و پیاز در سطح ۹ هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع استان کشت شده است.

میزان مصرف آب در این کشت‌های پُر آب بر حدود ۸ تا ۹ هزار متر مکعب است که ۹۰ در صد آن از آب‌های زیر زمینی تامین می‌شود و برای به ثمر نشستن این کشت‌ها در یک سال آبی حدود ۸۲ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود.

این در حالی است که با اصلاح الگوی کشت و افزایش یک سوم این میزان به کشت زعفران چیزی حدود ۱۸ میلیون مترمکعب در مصرف آب‌های زیرزمینی صرفه‌جویی می‌شود.

زعفران گیاهی گران قیمت است و در میان ادویه جات حرف اول را از نظر ارزش اقتصادی می‌زند که می‌تواند علاوه بر سودآوری مناسب برای کشاورزان به بحران کم آبی کشور کمک کند .

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.