سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای طرح رصد معلولیت‌ها در یزد

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان یزد از اجرای طرح رصد شیوع، علل و انواع‌ معلولیت‌ها همزمان با ۹ استان کشور در یزد خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، ناصر صباغزادگان، معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان یزد گفت: به منظور اجرای طرح رصد معلولیت‌ها در جامعه هدف بهزیستی، شیوع شناسی و علل انواع آسیب‌های کم توانی ( معلولیت ها ) در استان اجرا می‌شود.

ناصر صباغزادگان، هدف از اجرای این طرح را تعیین میزان شیوع انواع آسیب‌های اجتماعی، معلولیت و شناسایی عوامل مرتبط با شیوع کم‌توانی ذهنی است. این طرح با همکاری موسسه خیریه تحقیقات ژنتیک میبد اجرا می شود.

صباغزادگان ادامه داد: برای اجرای این طرح، پرسشگران در مقطع تحصیلی حداقل لیسانس و در رشته‌های  پیراپزشکی، روانشناسی، توانبخشی پزشکی و  آموزش دیده از بخش غیر دولتی و چند پزشک در نظر گرفته شده اند.

او گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده در قالب این طرح ۱۳هزار و ۸۰۰ نفر به صورت تصادفی در استان در بخش شهری و روستایی انتخاب و مورد پرسش قرار می‌گیرند.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان گفت: در این شیوع شناسایی، افراد دارای حداقل یک محدودیت عملکری شدید و خیلی شدید و دارای سه تا پنج محدودیت متوسط تا خفیف و حتی با شدت خفیف پنج تا ۲۵ درصد مورد سنجش قرار می‌گیرند.

او ادامه داد: شناسایی افراد دارای کم توانی‌های مرتبط با آسیب‌های شناختی شامل ذهنی - هوشی و دوران رشد، آسیب‌های حسی شامل بینایی- شنوایی آسیب‌های صوت و گفتار و آسیب‌های حرکتی با منشاءارتوپدی و نورولوژیکا از جمله معلولیت‌هایی است که در این طرح مد نظر قرار می‌گیرد.

صباغزادگان گفت: کسانی که دچار کم توانی هستند پس از شناسایی از سوی پرسشگران طرح، به پزشکان آموزش دیده ارجاع می‌شوند و از نظر علت شناسی ژنتیکی یا اکتسابی بودن و تایید آسیب، مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت لزوم به معاونت توان بخش بهزیستی  معرفی می گردد و در پایان  کار تمام اطلاعات بدست آمده در نرم افزاری با عنوان سامانه رصد، ثبت می‌شود.

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.