سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رحیمی جهان آبادی:

زندان‌های کشور جنبه اصلاحی ندارند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته زندان‌ها جنبه اصلاحی ندارند و حبس‌زدایی باید در دستور کار مجلس باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به باشگاه خبرنگاران جوان، گفته «زندان باید هم جنبه تنبیهی و هم جنبه اصلاحی داشته باشد اما در کشور تنها جنبه تنبیهی آن دیده می‌شود. اگر بپرسند آیا جنبه اصلاحی آن رخ می‌دهد، به شما می‌گویم قطعاً نه.»

جلیل رحیمی جهان آبادی اضافه کرده محیط زندان‌ها باید از یکدیگر تفکیک شوند اما به دلیل نبود فضا و امکانات این اتفاق نیفتاده است. به علاوه او توضیح داده متناسب نبودن سرانه هزینه برای زندانیان با تعداد آنها و حقوق نامناسب کارکنان زندان‌ها باعث شده «افرادی با یک چک برگشتی یا موارد عادی وارد زندان شوند، در کنار یک قاتل یا عضو داعش، مجرمان بمب گذار یا قاچاقچی مواد مخدر و اختلاسگر قرار بگیرند و زمانی که آزاد می‌شوند، فردی آموزش دیده برای انواع و اقسام جرم‌ها هستند.»

این نماینده پیشتر در صحن علنی مجلس گفته بود در بسیاری از جرایم، مجازات زندان بازدارنده نیست و زندان‌ها کانون جرم شده است. آمارهایی از مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد بیش از ۶۰ درصد زندانیان در ایران جرایم مربوط به مواد مخدر را مرتکب شدند که در مجلس دهم، بعضی مجازات‌ها از اعدام به حبس کاهش یافت؛ با این حال برخی آن را کافی نمی‌دانند. 

کارشناسان حقوقی از جمله رحیمی جهان آبادی معتقدند مشکلات کشور موجب افزایش آمار زندانیان شده است و قوانین جزایی ایران در مورد مجازات زندان به پالایش نیاز دارد. این گروه به یافتن شیوه‌های جایگزین در مجازات تأکید دارند تا افراد کمتری به حبس مجازات شوند. حبس‌زدایی در سیاست‌های کلان و برنامه‌های پنج ساله مورد توجه قرار گرفته و به بیان صاحب‌نظران این موضوع باید سیاست اساسی مجلس باشد اما، در عمل این اتفاق نیفتاده و در بسیاری از جرم‌ها، بلافاصله مجازات حبس در نظر گرفته می‌شود. با این حال، خرداد ماه مجلس قانون کاهش مجازات حبس تعزیری را هم به دولت ابلاغ کرده است.

منتقدان می‌گویند مجلس یازدهم در برخی قوانین مجازات‌هایی نقدی برای متخلفان در نظر گرفته که مشکلات مالی موجب جایگزین شدن جریمه نقدی با حبس می‌شود. رحیمی جهان آبادی افزایش اعتبارات سازمان زندان‌ها و ایجاد فضای مناسب در ندامتگاه‌های کشور را راهی برای بهبود شرایط توصیف کرد. 

رئیس قوه قضائیه مهر ماه امسال در جلسه شورای قضایی استان قزوین بر ارفاق به مجرمان تأکید کرد. حجت الاسلام محسنی اژه‌ای گفت که در صورت امکان به مجرمان ارفاق شود و از امکاناتی مانند پابند الکترونیک به خانواده‌اش بازگردد. او مرداد ماه هم در بازدید از زندان رجایی‌شهر گفته بود مسئولان قضایی برای کاهش جمعیت کیفری باید تا جای ممکن مجازات حبس ندهند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
7891
۱۵:۲۳ ۱۵ تير ۱۴۰۱
زندان قرار نیست مامور حصول نتیجه باشد. جامعه زندانی را تحویل زندان میدهد. زندانی که در زندان متولد نمیشود و تربیت نمیشود در زندان. بلکه زندانی در متن جامعه متولد و با فرهنگ پیرامونی خودش بار میاید و تحت تاثیر و تعلیم محیط اطراف خودش که هیچ ارتباطی بازندان نداشته و زندان هم از کم و کیف ان شاید کمترین اطلاعی ندارد رشد میکند و دست به جرم میزند. قاضی مثل طبیب میماند نه مثل معجزه گر. اگر زندان رفتن درمان درد بود که اصغر قاتل هم زندانی طویل المدت کشیده بود. چرا زندان اصغر را تغییر نداد؟ زندان آخرین مرحله قبل از موت است. ولی عبرت پذیران اندک اند. خیلی از کسانی که اعدام شدند پای چوبه دار هم دست از خلاف مورد ارتکابشان بر نداشتند و دیگران را هم به پیروی از روش غلطشان تشویق کردند. هیچ رییس زندانی دلش نمیخواهد زندانش پر باشد. اینجا فقط خدا میداند در دل من چه میگذرد. چون اینجا زمین است. و زمین برای امتحان گرفتن از انسان آفریده شده. من هنگام نوشتن این حروف و جملات امتحان خودم را پس میدهم. ولی نه در کلاس درس غیر از خدا. یک نفر میتواند 3000 سال عمر کند ولی آخر بسوی جایگاه برمیگردد. کسی که نتوانست از معلم درس بگیرد از روزگار درسش را خواهد گرفت. از تمام فراعنه فقط یک فرعون به خدا نبودن اعتراف کرد. بقیه فراعنه بشر را فرش زیر پای خودشان کردند. لا جبر و لا تفویض بل امر بین امرین. وقتی یاسین را در گوش دراز گوشی بخوانی آیا او فهم پیدا میکند؟ من از بچگی غذای زندان را خورده ام. دوستانی داشتم که سالها در کشورهای مختلف زندانی بوده اند. کسی که اصلاح پذیر است با زندان اصلاح میشود و بهرحال متولد میشود. ولی بیماری که کارش از دوا و دکتر گذشته اگر به هفت آسمان ببری هم درمان نمی شود. چون قضا آید طبیب ابله شود. برای همین است که گفتند حزب اللهی بودن شرط نیست. بلکه حزب اللهی ماندن تا آخرین نفس ولو در قفس شرط است. بعضیها کعبه آمالشان ارتکاب جرم های سنگین تر است. کسی که شعور زندگی ندارد شعور مردن را حتما با تمام تشریفات قانونی و شرعی و عرفی دارد. بعضی هم طناب دار گیرشان نمی آید وگرنه اعدامی های خوبی هستند. زندانی کشیدن خیلی سخت است ولی زندان بانی خیلی از زندانی کشیدن سخت تر است. شهید محمد کچویی. دیدی چگونه و بدست کسی که آزاد شده بود شهید شد؟ روانشناسان حرفه ای همه شان شاهدند که کسی که پرونده ای را با بصیرت تمام میخواند چه بر سرش می آید.
ناشناس
۲۰:۱۰ ۲۶ آذر ۱۴۰۰
چرا اتفاقا جنبه اصلاحی دارد کسانی که به زنذان تشریف بدند در آنجا کمیسیون مشورتی گذاشته و با پیشکسوتان آشنا شده و راهکار ها مختلف را تبادل نظر کرده تا مرتکب دیگر دستگیر نشوند
حبیب
۱۴:۱۷ ۲۶ آذر ۱۴۰۰
متاسفانه در یکسری پرونده ها قضات بی سواد ونادان و وکلا دست به دست هم میدهند و موفقیت وهدف در کارشون را ،زندانی کردن یک شخص قرار میدهند.