سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس گروه آمارهای ثبتی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان:

سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۴۰۵ به روش ثبتی مبنا خواهد بود

رییس گروه آمارهای ثبتی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان گفت: سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۴۰۵ برای اولین مرتبه با الگوی ثبتی مبنا اجرا خواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سید علی قرشی نوش‌آبادی رییس گروه آمار‌های ثبتی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان گفت: در روش ثبتی مبنابه جای مراجعه آمارگیران به منزل شهروندان و کسب اطلاعات خانوار، داده‌ها و اطلاعات دستگاه‌های اجرایی و عمومی به صورت منسجم در اختیار مرکز آمار ایران قرار می‌گیرد.

وی افزود: شهروندان در مراجعه به دستگاه‌های مختلف، اطلاعاتی شامل کد ملی و کد پستی را ارائه می‌کنند که این اطلاعات مبنای عمل قرار می‌گیرد و نظام آمار‌های ثبتی مبنا جایگزین آمار‌های سنتی می‌شود.

رییس گروه آمار‌های ثبتی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان، تصریح کرد: نظام آماری ثبتی مبنا با هدف نوین‌سازی نظام آماری در اکثر کشور‌های دنیا جایگزین نظام آماری سنتی شده است و بر این اساس امسال در شهر‌های منتخب از پنج استان اصفهان، همدان، آذربایجان غربی، خوزستان و خراسان شمالی اجرا می‌شود.

قرشی نوش آبادی گفت: جهت درستی آمار، به صورت آزمایشی، سرشماری سنتی در ۱۴ هزار خانوار و جمعیت حدود ۵۶ هزار نفر جمعیت از اول تا ۲۰ آبان در کاشان اجرا می‌شود و آمارگیران به همه مکان‌ها مراجعه کرده و اطلاعات ساکنان اقامتگاه‌های دائمی را ثبت می‌کنند.

وی افزود: در مرحله دوم، نتایج حاصل از سرشماری سنتی با آمار دستگاه‌های اجرایی مقایسه و تطبیق خواهد شد تا کاستی‌ها و نقص‌های آماری سیستم بانک‌های آماری شناسایی شده و برطرف شود.

رییس گروه آمار‌های ثبتی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان، افزود: بر اساس دستورالعمل‌های آمار جهانی، اطلاعات جمعیتی باید به تفکیک سن، جنس، فعالیت، دین، قومیت، معلولیت و تا سطح کوچک‌ترین منطقه جغرافیایی وجود داشته باشد و آمار‌های ثبتی مبنا نیز با این هدف تهیه می‌شود.

قرشی نوش‌آبادی تصریح کرد: در نظام آماری ثبتی مبنا، کد ملی به عنوان کد یکتای اطلاعات شخصی، کدپستی به عنوان کد یکتای اطلاعات ملکی و کد تجاری جهت اطلاعات شغلی ملاک عمل قرار می‌گیرد که از مراکزی مثل سازمان ثبت احوال، آموزش و پرورش، مخابرات، سازمان ثبت اسناد تهیه می‌شود.

وی تأکید کرد: نظام آماری مدون، جامع و به هنگام یکی از ارکان طراحی برنامه‌های توسعه است و امیدواریم دستاورد‌های خوبی در این زمینه کسب کنیم.

رییس گروه آمار‌های ثبتی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان در مورد موانع اجرای نظام آماری ثبتی مبنا، تصریح کرد: متأسفانه برخی نهادها، همکاری مناسب را با مرکز آمار ندارند و ارائه داده‌ها روالی یک طرفه دارد و قانون دیگری را برای توجیه عدم همکاری خود مطرح می‌کنند.

وی در مورد مزیت‌های نظام ثبتی مبنا افزود: در این نظام، چون جمع‌آوری داده‌ها از جمعیت نیست و از داده‌های اداری استفاده می‌شود، نیروی انسانی، زمان و هزینه‌های جمع‌آوری داده‌های آماری کاهش یافته و یک سیستم جامع آماری با کیفیت و پایدار برای همیشه ایجاد می‌شود.

قرشی نوش‌آبادی گفت: نظام آماری کشور را همگام با پارادایم‌های دنیا برنامه‌ریزی کرده‌ایم و از امسال و در یک دوره میان مدت بستر لازم برای اجرای سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۴۰۵ به روش ثبتی مبنا فراهم می‌شود.


منبع:ایسنا

انتهای پیام

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.