معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان گفت: نخستین مرحله آزمایشی سرشماری نفوس و مسکن " ثبتی مبنا " آبان امسال در منطقه‌ای از شهر کاشان اجرا خواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، آمار‌های ثبتی، آمار‌هایی است که از پردازش (طبقه­‌بندی، مرتب کردن، محاسبات، تلخیص و …) داده­‌های ثبتی حاصل می‌شود؛ منظور از داده‌­های ثبتی، داده‌­هایی است که حین انجام فعالیت‌­های عینی، واقعی و جاری یک سازمان و با استفاده از فرم‌­ها، اسناد و مدارک جاری در داخل سازمان ثبت می‌­شود.

محمد رضا لعلی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان گفت: امسال سرشماری عمومی نفوس و مسکن در کشور اجرا نمی‌شود بلکه در پنج استان از جمله اصفهان، نخستین مرحله آزمایشی سرشماری به روش " ثبتی مبنا" با هدف آسیب شناسی وضعیت موجود عملیاتی خواهد شد.

وی اظهار کرد: سرشماری آزمایشی ثبتی مبنا امسال در یک محدوده منتخب شهری کاشان با حدود ۱۷ هزار خانوار به اجرا در می‌آید تا علاوه بر ایجاد آمادگی برای سرشماری سال ۱۴۰۵، صحت‌سنجی داده‌های موجود در دستگاه‌های اجرایی و داده‌های میدانی صورت گیرد.

لعلی با اشاره به اینکه نظام آماری کشور در حال گذر از آمار‌های سنتی به سمت روش‌های جدید و ثبتی مبناست، اظهار کرد: نخستین سرشماری ثبتی مبنا در سال ١٤٠٥ توسط مرکز آمار ایران اجرا خواهد شد به‌همین دلیل آزمایش سرشماری ثبتی مبنا در سال امسال و سال ١٤٠٢ برگزار می‌شود.

این کارشناس آمار توضیح داد: در سرشماری عمومی نفوس و مسکن، آمار و اطلاعات از طریق میدانی و به‌صورت سنتی جمع آوری می‌شود، اما در سرشماری به روش ثبتی مبنا از اطلاعات پایگاه‌های داده مختلف مانند ثبت احوال، مسکن، ثبت اسناد، بهداشت، صدور ویزا، سازمان سنجش، آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استفاده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در روش ثبتی مبنا بیشتر به‌دنبال پایگاه محور کردن داده‌ها هستیم، توضیح داد: در مرحله آزمایشی که امسال اجرا می‌شود ابتدا سرشماری به‌صورت سنتی و خانه به خانه برگزار و سپس اطلاعات آن منطقه با توجه به بانک‌های داده دستگاه‌های اجرایی مختلف، صحت سنجی می‌شود تا مشخص شود که بدون اجرای عملیات میدانی چقدر در آمار خطا خواهیم داشت.

لعلی با اشاره به اینکه آمار جمعیت بر اساس نرخ رشد جمعیت، مهاجرت، مرگ و تولد به دست می‌آید، افزود: با استفاده از مدل‌های آماری و داده‌های موجود، جمعیت شهر‌ها در هر سال برآورد می‌شود که مورد نیاز بخش‌های مختلف مانند شهرداری‌ها، شبکه بهداشت و فرمانداری‌هاست.

نخستین مرحله آزمایشی سرشماری نفوس و مسکن ثبتی مبنا در سال ۱۴۰۰ در محدوده منتخب استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، خراسان شمالی، خوزستان و همدان برگزار می‌شود.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون نفر جمعیت دارد که در ۲۸ شهرستان و ۱۱۰ شهر ساکن هستند؛ نرخ رشد جمعیت استان در سال ۹۵ حدود ۰.۹۷ درصد بود.

منبع:ایرنا

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.