رییس گروه آمارهای ثبتی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان گفت: نرخ رشد جمعیت در استان اصفهان رو به کاهش است و متوسط آن در سال ۹۹ نسبت به ۹۵ معادل ۰/۹۲ درصد برآورد می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، نرخ رشد جمعیت، مقدار افزایش جمعیت یک منطقه را در یک سال نسبت به هزار یا صد نفر از جمعیت نشان می‌دهد؛ میانگین نرخ رشد جمعیت استان اصفهان در سال ۹۵ نسبت به ۹۰ حدود ۰/۹۷ درصد بود.

سید علی قرشی رییس گروه آمار‌های ثبتی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان گفت: نرخ رشد جمعیت در استان اصفهان روند کاهشی دارد و به زیر یک درصد رسیده است که امسال  مسائلی مانند همه گیری بیماری کووید ۱۹، کاهش موالید و افزایش مرگ و میر بر آن تاثیر بسزایی گذاشت.

او با بیان اینکه میزان موالید در نیمه نخست امسال حدود ۳۰ هزار نفر در استان اصفهان بود، اظهار داشت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷.۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

این کارشناس، میزان مرگ و میر در نیمه نخست امسال در استان را حدود ۱۵ هزار نفر با افزایش حدود ۲۸ درصدی اعلام و اضافه کرد: میزان افزایش مرگ و میر در تابستان ۹۸ نسبت به ۹۷ در این خطه حدود ۱۰ درصد بود.

قرشی ادامه داد: با توجه به آمار موالید و مرگ و میر در ۶ ماه نخست امسال، نرخ رشد جمعیت استان اصفهان در سال ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ حدود ۰/۶۳ درصد برآورد می‌شود.

رییس گروه آمار‌های ثبتی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان خاطرنشان کرد: اگر نرخ رشد جمعیت بهمین منوال باشد، برآورد جمعیت استان  امسال  حدود پنج میلیون و ۳۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر است.

بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن ۹۵ جمعیت استان اصفهان پنج میلیون و ۱۲۰ هزار و ۸۵۰ نفر بود.

قرشی تاکید کرد: نرخ رشد جمعیت در استان اصفهان همچنان در حال کاهش یافتن است که باعث می‌شود جمعیت به سمت پیرسالی حرکت کند.

بر پایه آخرین آمار سال ۱۳۹۵ معادل ۹/۳۷ درصد از جمعیت کشور در مرحله سالمندی قرار دارد که این نرخ در استان اصفهان حدود ۱۱ درصد است.

متوسط نرخ رشد سالانه جمعیت در دوره ۹۰ تا ۹۵ در استان اصفهان به ۰/۹۷ درصد رسیده که در مقایسه با دوره‌های ۹۰ - ۸۵ و ۸۵ - ۷۵ به کمترین میزان خود در ۲۰ سال اخیر رسیده و فاصله زیادی با متوسط نرخ ۱/۲۴ درصدی کشور دارد.

متوسط نرخ رشد سالانه جمعیت استان اصفهان در دوره ۹۰ - ۸۵ معادل ۱/۳۷ و در دوره ۸۵ - ۷۵ معادل ۱/۵۱ درصد بود.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.