سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عطوان: سخنرانی سید حسن نصرالله پاسخی به طرح فتنه انگیزی آمریکا در لبنان بود

سردبیر روزنامه رأی الیوم سخنان سید حسن نصرالله را حامل پیام مهمی برای آمریکا، رژیم صهیونیستی و حزب القوات اللبنانیه دانست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان،عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم سخنان اخیر دبیرکل حزب الله لبنان را بسیار مهم دانست و تاکید کرد این سخنان حامل پیام‌هایی برای رژیم صهیونیستی و حزب القوات اللبنانیه در خصوص به راه انداختن جنگ داخلی در لبنان بود.

 عطوان در یادداشتی به بررسی سخنان اخیر سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان درباره حوادث اخیر این کشور و علت اهمیت این سخنان پرداخت و با طرح سوالاتی درباره امکان تبدیل شدن جنگ احتمالی داخلی در لبنان به جنگ منطقه‌ای و پیام‌های نهفته در سخنان سید حسن نصرالله، نوشت: سخنان دوشنبه شب دبیرکل حزب الله لبنان به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) نه تنها مهمترین بلکه خطرناک‌ترین سخنان وی بود، زیرا اولین هشدار و شاید اعلام آمادگی برای جنگ داخلی در لبنان بود که حزب القوات اللبنانیه و سمیر جعجع، رئیس آن را به تلاش برای شعله ور کردن آتش چنین جنگی در لبنان جهت ایجاد تغییر ترکیب جمعیتی این کشور و ایجاد منطقه مسیحی نشین به ریاست خودش، متهم کرد.

آمریکا و اسرائیل برنامه حساب شده‌ای برای درگیر کردن حزب الله در جنگ داخلی دارند

وی افزود: هر فردی در شیوه ایراد این سخنان و محتوای آن که دو ساعت به طول انجامید و نیز علائم چهره نصرالله دقت کند، به این برداشت می‌رسد که آمریکا و اسرائیل برنامه حساب شده‌ای برای درگیر کردن حزب الله در جنگ داخلی برای مشغول کردن آن به امور داخلی و کشاندن آن به درگیری‌های خونین چه با نیرو‌های حزب القوات اللبنانیه و طرفداران آن و چه با ارتش لبنان آماده کرده اند.

عطوان تصریح کرد: سید حسن نصرالله در طول سخنرانی خود بسیار ملتهب بود و سعی می‌کرد خشم خود را فرو برد و کلمات را با دقت انتخاب کند و از لبخند معروف او هیچ خبری نبود و این بدان معناست که خطر بزرگی در راه است و شاید پس از کمین تحریک آمیز منطقه الطیونه که طی آن گروهی از معترضان مسالمت جوی حزب الله و جنبش أمل هدف قرار گرفتند و به شهادت هفت نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر به ضرب گلوله تک تیرانداز‌های حزب القوات اللبنانیه منجر شد، دیگر امکان جلوگیری از وقوع این خطر وجود نداشته نباشد.

افشای یکصد هزار نیروی حزب الله پیام هشداری به اسرائیل بود

وی معتقد است: سید حسن نصرالله علاوه بر آن که بیش از بیست بار در این سخنرانی به جنگ داخلی اشاره کرد و اینکه برای اولین بار از وجود یکصد هزار نیرو تحت امر خود خبر داد، صرفا تعارفی برای جلوگیری از جنگ داخلی نبود بلکه پیامی دو سویه برای رژیم اشغالگر اسرائیل و حزب القوات اللبنانیه بود و اعلام این مطلب تهدیدی علنی برای آن‌ها بود هر چند چنین چیزی را تکذیب کرد، بخصوص که گفت دچار اشتباه محاسباتی نشوید، عاقل باشید و از جنگ‌های خودتان و ما عبرت بگیرید. وی همچنین تاکید کرد اگر به نیرو‌های خود اشاره کند، کوه‌ها را می‌خورند.

دشمنان حزب الله که آمریکا و دوروتی شیا سفیر این کشور (در لبنان) آن‌ها را به تحریک اسرائیل هدایت می‌کنند، از همه اهرم‌های فشار اعم از گرسنه نگه داشتن (مردم) لبنان، نابود کردن اقتصاد این کشور و پول ملی آن و ایجاد بحران آب، برق و نان برای شوراندن مردم لبنان علیه حزب الله و سلاح آن استفاده کردند، اما هیچ یک از این تلاش‌ها به نتیجه نرسیده و تنها مسئله‌ای که باقی مانده، جستجوی عامل انفجار است، مانند اتوبوس عین الرمانه در سال ۱۹۷۵ که جنگ داخلی از قبل آماده شده را در لبنان شعله ور کرد.


بیشتر بخوانید: 


کمین الطیونه نیز به منزله چوب کبریت بود، اما دخالت ارتش لبنان و خویشتنداری رهبران حزب الله و جنبش أمل این توطئه را به شکست کشاند هرچند این بدان معنا نیست که چنین اتفاقی دیگر تکرار نخواهد شد یا این که توطئه گران نشسته در اتاق‌های تاریک، از جستجو برای پیدا کردن بهانه‌ای دیگر در روز‌های آینده برای تحقق اهداف خود، دست برخواهند داشت.

ایجاد جنگ در لبنان تمامی منطقه به ویژه اسرائیل را شعله ور خواهد کرد

جنایت اتوبوس عین الرمانه، سازمان آزادیبخش فلسطین و نیرو‌های ملی طرفدار آن را هدف قرار داده بود تا آن‌ها را از لبنان اخراج کند، اما جنایت کمین الطیونه نیرو‌های حزب الله، متحدان و زرادخانه موشکی آن را که باعث نگرانی اسرائیل شده است، هدف قرار داد هرچند تفاوت اساسی و بزرگی بین این دو حادثه وجود دارد، زیرا محور حزب الله در درجه اول بیشتر گروه‌های اسلامی و شیعی و در درجه دوم طیف وسیعی از متحدان مسیحی و در رأس آن‌ها جریان ملی آزاد به ریاست میشل عون، حزب المرده به ریاست سلیمان فرنجیه و طیف وسیعی از سنی‌ها، دروزی‌ها و شخصیت‌های ملی همه مذاهب را در بر می‌گیرد، در نتیجه (جنگ داخلی احتمالی)، جنگ داخلی بین مسلمانان و مسیحیان و نیز جنگ بین شبه نظامیان لبنانی و غریبه‌های فلسطینی که می‌خواهند حاکمیت لبنان را نقض کنند، نیست.

عطوان اعلام کرد: اگر جنگ داخلی اول در لبنان ۱۵ سال طول کشید و در طول این مدت، محدود به داخل این کشور بود، هرگونه جنگ داخلی جدیدی، باعث به راه افتادن جنگ منطقه‌ای گسترده‌ای می‌شود که زبانه‌های آتش آن به رژیم اشغالگر اسرائیل که قطعا بی طرف و ساکت نخواهد نشست و همراه با محور دشمنان حزب الله خواهد جنگید نیز کشیده خواهد شد و اینجاست که موشک‌های دقیق و نقطه زن که از هر سو شلیک خواهند شد، نقش تعیین کننده‌ای خواهند داشت و این جنگ احتمالی چه منطقه‌ای باشد و چه داخلی، چهره خاورمیانه و نقشه آن را تغییر خواهد داد.

آمریکا و اسرائیل و عوامل آن‌ها در لبنان اشتیاق زیادی برای چنین جنگی دارند. آن‌ها در همه جنگ‌های اخیر خود در منطقه شکست خورده و از سال ۱۹۶۷ در هیچ جنگی پیروز نشده اند، نتایج کاملا گویاست و آخرین شکست آن‌ها (شکست آمریکا) در افغانستان و (شکست رژیم صهیونیستی) در غزه بود. شاید یادآوری این نکته مفید باشد که آمریکا و اسرائیل به راحتی پشت متحدان خود را خالی کردند و شاید فلافلی آنتوان لحد در یکی از کوچه‌های تل آویو و پناه بردن اشرف غنی رئیس جمهور سابق افغانستان به ابوظبی به عنوان پناهگاهی امن، برخی از نمونه‌های چیزی باشد که می‌گوییم.

سردبیر رأی الیوم در پایان یادداشت خود تاکید کرد: وقتی سید حسن نصرالله می‌گوید حزب الله در بهترین شرایط خود است، راست می‌گوید و مبالغه نمی‌کند، مسئله تعداد نیرو‌ها نیست بلکه مسئله اصلی تجربه جنگی بالا، تسلیحات پیشرفته و حمایت مردمی منسجم و یکپارچه و غیرقابل نفوذ است، اما آخرین جنگی که دشمنان حزب الله در آن شرکت کرده باشند، صرف نظر از این که پیروز شده یا شکست خورده باشند، چه زمانی بوده است؟

از خداوند می‌خواهیم هیچ جنگ داخلی روی ندهد، زیرا شهروندان لبنانی صرف نظر از دین و مذهب خود، قربانی آن خواهند شد. اما متاسفانه ممکن است دعا و درخواست مانع جنگ نشود بخصوص اگر آمریکا و اسرائیل پشت پرده آن باشند و به آن تحریک کنند مانند اوضاع کنونی لبنان.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.