سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پایان یافتن عملیات مایه کوبی جمعیت دامی سبک

با پایان یافتن عملیات مایه کوبی جمعیت دامی سبک استان کرمانشاه علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار رأس دام واکسینه شدند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، همتی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان گفت : واکسیناسیون جمعیت دام سبک استان علیه بیماری ppr (طاعون نشخوارکنندگان کوچک) از نیمه اردیبهشت امسال شروع و تا پایان شهریور ادامه داشت که در این فاز از مایه کوبی جمعیت دام سبک بالغ و نابالغ استان تحت پوشش مایه کوبی قرار گرفت.

او گفت : برای انجام این طرح از توان بخش خصوصی و دولتی استفاده شد که برای خرید خدمت از بخش خصوصی ۱۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.

او افزود: PPR یکی از مهم‌ترین بیماری‌های عفونی با واگیری بالا در نشخوارکنندگان کوچک اهلی و وحشی است که سبب بروز خسارت‌های اقتصادی فراوان در صنعت دامپروری می‌شود، علاوه بر این با توجه به مشترک بودن بیماری بین دام و حیات وحش (نشخوارکنندگان وحشی مانند گوزن، بزکوهی و ...) از این نظر نیز حائز اهمیت است.

 همتی افزود: از مهمترین علایم این بیماری تب، بی حالی، ترشحات از چشم و بینی، اسهال، زخم مخاط ناحیه دهان و ... می‌باشد و در مناطقی که بیماری بومی نیست و گله‌ها علیه این بیماری ایمن نیستند، میزان واگیری تا ۱۰۰ درصد و مرگ و میر به ۹۰ درصد می‌رسد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان گفت: مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این بیماری انجام واکسیناسیون، جلوگیری از تماس دام با حیات وحش، رعایت بیوسکوریتی در دامداری، خرید دام از مناطق عاری از بیماری و پایش بیماری در حیات وحش است .

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.