سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا استعدادیابی و مهارت آموزی در آموزش کشور وجود ندارد؟

معاون دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور درباره نبود استعدادیابی و مهارت آموزی در آموزش جامعه توضیح داد.

رضا مهدی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نقش استعدادیابی و مهارت آموزی در سیستم آموزشی کشور اظهار کرد: مهارت آموزی در سیستم آموزشی به خصوص آمورش عالی کشور نقش کمرنگی دارد.

او افزود: دوره‌های مهارت آموزی، کارو دانش و فنی و حرفه‌ای حتی در آموزش پرورش هم دیده می‌شوند، اما واقعیت این است که استعداد یابی و مهارت آموزی مطابق جمعیت دانش آموزی و دانشجویی کشور آمار درخشانی ندارد.

مهدی تصریح کرد: والدین دانش آموزان و دانشجویان به علت فرهنگ حاکم در جامعه و خانواده تحصیل را به عنوان یک اشتغال پشت میز و با منزلت اجتماعی بالا می‌دانند. برای مثال، آن‌ها معتقد هستند که اگر فرزندانشان درس نخوانند دیگر موفق نخواهند شد و به سمت و سوی فعالیت‌های کم شان در جامعه خواهند رفت که این امر باوری غلط است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: لفظ فارغ التحصیلی مهندس و دکتری از بهترین دانشگاه‌های کشور متاسفانه ذهن والدین را به خود مشغول کرده و همین عامل باعث شده تا دانش آموزان و دانشجویان آنطور که باید به تحصیل و مشاغل بااهمیت دیگر فکر نکنند و به اینصورت استعدادهایشان به راحتی تلف شود.

مهدی گفت: علاقه به مهارت آموزی در بین دانش آموزان و دانشجویان کمرنگ شده؛ بنابراین آن‌ها همواره در رقابت با هم سالان خود هستند و تنها معدل و نمره را ملاک موفقیت و شغل مناسب می‌دانند.

نمره گرایی؛ شاخصه امروزه دانش آموزان و دانشجویان

او با بیان اینکه دانش آموزان و دانشجویان کشور دچار ۳ شاخصه نمره گرایی، حافظه محوری و تئوری محور شده اند، تاکید کرد: این نوع تفکر و فرهنگ بیشترین آسیب را به جامعه وارد خواهد کرد؛ چرا که جامعه منابعی را هزینه می‌کند که بعد از گذشت چند سال دیگر نتیجه مناسبی به دست نمی‌آید و به اینصورت دانش آموزان و دانشجویان به بدترین شکل ممکن دچار آسیب می‌شوند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: جامعه به تعداد زیادی انسان پشت میز احتیاج ندارد؛ بنابراین افراد نباید بعد از فارغ التحصیلی به دنبال مشاغل با درآمد بالا باشند؛ چرا که این طرز تفکر آسیب زیادی را به آن‌ها وارد خواهد کرد. در نتیجه، فرهنگ تلاش و پشتکار و اقتصاد کشور هم با ادامه یافتن این روش کمرنگ‌تر خواهد شد.

مهدی اضافه کرد: مشاغل قدیمی که در روستا‌ها حائز اهمیت بودند به مرور با بی اهمیتی افراد به سرعت کمرنگ شدند؛ بنابراین این روش به اقتصاد، جامعه، خانواده و خود فرد آسیب می‌زند؛ بنابراین باید تلاش شود تا در سطح کلان و آموزش پرورش و آموزش عالی و مراجع فرهنگی کشور مانند، مجلس، قوه قضائیه و ... فرهنگ مناسبی شکل بگیرد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.