سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یک چاهخانه در باغستان سنتی قزوین احیا می‌شود

معاون میراث‌فرهنگی قزوین از آغازطرح مشارکتی احیای یک چاهخانه در باغستان‌سنتی قزوین خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، احسان نورانی معاون میراث‌فرهنگی قزوین گفت: بنا‌هایی با عنوان چاهخانه در باغات سنتی با شاخص‌های ویژه به لحاظ کاربری و تامین نیاز‌های باغدار و باغستان وجود دارند که از میراث ارزشمند معماری سازگار با اقلیم طبیعی به شمار می‌روند و با توجه به خطر نابودی کامل تعداد اندک چاهخانه‌های باقی مانده در باغستان سنتی قزوین، طرح مرمت و احیای این بنا‌های ارزشمند تاریخی در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

نورانی افزود: پروژه احیای چاهخانه سازآباد حاج‌مصطفی با مشارکت مالک آغاز شده و اقدام‌هایی، چون پی‌ریزی، دیوارچینی، طاق‌زنی، شیب‌بندی بام و ساماندهی محوطه چاهخانه مطابق با الگوی اولیه آن‌ها تحت نظارت کارشناسان فنی اداره‌کل در حال انجام است.

بنای چاه‌خانه‌ها معمولاً از آجر و ملات خشت و گل ساخته شده‌اند، این بنا‌ها اطاقی به ابعاد چهار در چهار و ارتفاع حدود سه متر دارند که دارای دیوار‌های پهن و طاق ضربی هستند.

چاه‌خانه‌ها دارای هواکش، شومینه و راه‌پله بوده و چاه‌خانه‌های قدیمی فاقد درب و دارای کتیبه‌ای بوده که نام چاه‌خانه و سال ساخت در آن ذکر شده است.

فضای چاه‌خانه به عنوان استراحتگاه مشترک باغبانان و محل نگهداری وسایل آنان بوده و در زمان آبیاری و به خصوص در فصل محصول برای حفاظت از محصولات باغی استفاده می‌شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.