سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاخ سفید: نمی‌توان اقدامات رئیس جمهور تونس را به کودتا تعبیر کرد

کاخ سفید نسبت به رخداد‌های اخیر در کشور تونس در بحبوحه همه گیری کرونا ابراز نگرانی کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه الجزیره مباشر، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید می‌گوید در حال حاضر کودتا تعبیر کردنِ تحولات اخیر تونس ممکن نیست.

جن ساکی در واکنش به تحولات تازه در تونس اعلام کرد: کاخ سفید نگران رویداد‌های تازه در این کشور است.

بنا به اعلام سخنگوی کاخ سفید، آمریکا نگران بسط حوادث در تونس در برهه‌ای است که این کشور به دنبال دستیابی به ثبات اقتصادی و مبارزه باهمه گیری کروناست.

سخنگوی کاخ سفید افزود: ما درمورد وضعیت موجود با مقامات تونس در تماس هستیم و از تلاش‌های آن‌ها برای ادامه روند دموکراتیک حمایت می‌کنیم.

این مقام کاخ سفید ادامه داد: در حال حاضر نمی‌توانیم بگوییم که آیا تصمیمات رئیس جمهور تونس یک کودتا بوده است.

پیشتر نیز وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه راهکار مشکلات سیاسی کشور تونس باید بر اساس اصول دموکراسی باشد، اعلام کرده بود: در این راستا باید از اقداماتی که منجر به خشونت می‌شود، اجتناب کرد.

آمریکا با تاکید بر اینکه این کشور تحولات تونس را به‌دقت زیر نظر دارد، اعلام کرد: مقامات آمریکایی با مقامات دولت تونس در تماس بوده اند و همواره تاکید کرده اند که مشکلات اقتصادی و سیاسی تونس باید بر اساس اصول قانون اساسی، دموکراسی، حقوق بشر و آزادی حل شود.

قیس سعید، رئیس جمهور تونس بعد از انجام اقدامات شبه کودتا و محاصره مقر نخست وزیری، حکم برکناری چندین تن از مقامات تونس از جمله نخست وزیر را صادر کرد. قیس سعید در این حکم نخست وزیر، وزیر دفاع و وزیر دادگستری را از سمت خود برکنار کرد.

پیش از این در پی اقدام رئیس جمهور تونس در برکناری نخست وزیر و تعلیق اختیارات پارلمان، راشد الغنوشی، رئیس پارلمان تونس در گفتگو با الجزیره مباشر گفت: این تدابیر هیچ پشتوانه قانونی ندارد، ما نیز به شدت از اتخاذ چنین تدابیری ناخرسندیم، زیرا به تعبیری شفاف این کار کودتا علیه قانون اساسی، انقلاب و آزادی‌های عمومی و خصوصی است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۴۲ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
معنی کودتا از نظر آمریکا با بقیه دنیا فرق میکنه