سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دادرسی الکترونیکی، دستاورد حوزه قضایی در روز‌های کرونایی

رئیس اداره دادگستری دزفول دادرسی الکترونیکی را دستاورد‌ حوزه قضایی در شرایط کرونایی و عامل تسریع در رسیدگی به پرونده‌های ورودی عنوان کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمدیار ممبینی رئیس اداره دادگستری دزفول دادرسی الکترونیکی را یکی از دستاورد‌های مهم حوزه قضایی در شرایط کرونایی دانست و گفت: هوشمندسازی قضایی موجب تسریع در روند پرونده‌های ورودی به دادگستری شهرستان شده است.

او با بیان اینکه قوه قضاییه بر مبنای گام دوم انقلاب سند تحول قضایی را تصویب کرده و بر اساس این سند، برنامه‌های درازمدت، میان مدت و کوتاه مدت تدوین شده است، اظهار داشت: یکی از اساسی‌ترین برنامه‌ها در این برنامه تحول در حوزه فناوری است.

ممبینی بیان کرد: حدود ۶۵ سامانه در سطح دزفول در حوزه فناوری قضایی فعال شده که هر کدام مشکلات مردم را حل می‌کنند و بر مبنای آن ضرورتی به مراجعه حضوری به دادگاه‌ها و دادسرا‌ها نیست، این در حالی است که پیش از این تنظیم و تحویل شکایت‌ها باید حضوری انجام می‌شد، ولی در حال حاضر دفاتر خدمات الکترونیکی برای ثبت شکایت‌ها فعال هستند، ضمن اینکه مردم در منازل تحت عنوان خودکاربری فعالیت‌های قضایی خود را انجام می‌دهند و حضور فیزیکی آن‌ها در دادگاه‌ها ضرورتی ندارد.

رئیس اداره دادگستری دزفول با بیان اینکه از ابتدای کرونا دادرسی‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و هیچ زندانی را برای شنیدن اظهاراتش به دادگاه نمی‌آوریم و به منظور رعایت مسائل بهداشتی به صورت ویدئو کنفرانس اظهارات آن‌ها را ثبت می‌کنیم، ادامه داد: مردم در خانه‌ها در هر نقطه‌ای از دنیا با استفاده از سامانه می‌توانند در دادگاه حاضر و اظهاراتشان را بیان کنند و قاضی نیز تصمیم بگیرد، نیاز به حضور فیزیکی در دادگاه نیست که این امر کمک بزرگی به ویژه برای افرادی که از نظر جسمی نباید در دادگاه حاضر شوند، است، البته برخی موارد نیاز است مردم اظهارات خود را حضوری به همکاران ارائه کنند.

ممبینی به راه اندازی سامانه نوبت دهی برای دادگاه و بهره مندی مردم از خدمات آن اشاره کرد و گفت: حدود ۹۰ درصد ابلاغ‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود، این در حالی است که سالانه حدود ۱۰۰هزار برگ برای ابلاغیه‌ها صادر می‌شد، ولی اکنون حدود ۹۰ هزار ابلاغ به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد و به این میزان در مصرف کاغذ و تردد ماموران صرفه جویی شده است.

او اظهار کرد: به علت سخت بودن نوبت دهی ملاقات با زندانی در شرایط کرونایی، سامانه ملاقات با زندانی در حال راه اندازی است که در صورت فعال سازی هر خانواده در خانه خود می‌تواند با زندانی خود به صورت تصویری صحبت کند.

به گفته ممبینی؛ پیشرفت هوشمندسازی در قوه قضائیه نسبت به سایر سازمان‌ها بیشتر است و با ارتقای سامانه‌ها مردم می‌توانند کار‌های خود را راحت‌تر انجام دهند.

او بیان داشت: امر قضا مستلزم برخی استعلام‌ها از سایر ادارات است که با اجرای طرح هوشمندسازی، اطلاعاتی که بخواهیم از سایر ادارات مانند پزشکی قانونی، بانک مرکزی و ثبت احوال بگیریم به صورت الکترونیکی و آنلاین انجام می‌شود و باتوجه به وضعیت کرونا و کوتاه شدن زمان فعالیت انتظار می‌رفت عملکرد نیز نصف شود، ولی علاوه بر مختومه شدن پرونده‌های امسال، ۲۰ درصد پرونده‌های پارسال نیز بسته شدند.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.