سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقام افغانستانی: تا ۲۰ روز دیگر پایگاه بگرام را از آمریکا تحویل می‌گیریم

یک مقام نظامی افغانستان از خروج نیرو‌های خارجی از پایگاه بگرام تا کمتر از ۳ هفته دیگر خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک منبع نظامی افغانستان اعلام کرد نیرو‌های آمریکایی در این کشور برای آنکه تا ۲۰ روز دیگر پایگاه نظامی اصلی خود یعنی پایگاه بگرام را به افغان‌ها تحویل دهند آماده می‌شوند. این مرحله جدیدی از تسریع در خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان به شمار می‌آید.

این منبع که خواست نامش فاش نشود اعلام کرد «روند تحویل این پایگاه احتمالا نزدیک به ۲۰ روز طول می‌کشد، اما ممکن است این مهلت تا حدودی طولانی‌تر شود».

یک سخنگوی نیرو‌های آمریکایی گفت «من تأیید می‌کنم که ما به زودی پایگاه آمریکایی بگرام را تحویل می‌دهیم، اما من از جزئیات و جدول زمانی آن مطلع نیستم».

در حالی که ۲۰ سال از آغاز مداخله آمریکا در افغانستان در اکتبر ۲۰۰۱ می‌گذرد، آمریکا همچنان ۲۵۰۰ نظامی مستقر در افغانستان دارد که بدون شک خروج آن‌ها در این تابستان به پایان می‌رسد. پایگاه نظامی بگرام که در استان پروان، تقریبا در ۵۰ کیلومتری شمال شرقی کابل قرار دارد مهمترین پایگاه عملیاتی نیرو‌های غربی در افغانستان است.

این پایگاه که توسط نیرو‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق در زمانی که افغانستان را اشغال کردند (۱۹۸۹-۱۹۷۹) ساخته شد، در اوج عملیات در سال ۲۰۱۱، تا ۳۰۰ هزار نیروی نظامی و غیرنظامی آمریکایی و نیرو‌های ناتو، از جمله نیرو‌های فرانسوی، را در خود جای داده بود. از این پایگاه همچنین به عنوان بازداشتگاه استفاده شد که عفو بین الملل این اقدام را محکوم کرد و از «مراکز شکنجه» در انبار‌های این پایگاه سخن گفت.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.