سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درخواست بیش از ۵۰ دیپلمات ارشد اروپایی برای تحقیق درباره جنایات رژیم صهیونیستی

شماری از دیپلمات‌های ارشد اروپایی با صدور نامه ای، خواستار تحقیق درباره جنایات جنگی صهیونیست‌ها علیه فلسطینی‌ها شدند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، بیش از ۵۰ دیپلمات اروپایی نامه‌ای را امضاء کرده اند که در آن از اقدام دیوان کیفری بین المللی برای تحقیق درباره جنایات رژیم صهیونیستی حمایت شده است.

در میان امضاء کنندگان نام روسای جمهوری و نخست وزیران پیشین اروپا نیز دیده می‌شود. به موجب این نامه که روزنامه گاردین متن آن را منتشر کرده است، دیپلمات‌های سابق اروپا از اینکه ممکن است دیوان کیفری بین المللی به دلیل تحقیق درباره جنایات رژیم صهیونیستی، به یهودی ستیزی متهم شود به شدت ابراز نگرانی کردند.

نامه‌ای این چنینی با امضای بیش از ۵۰ دیپلمات برجسته اروپایی اقدامی بی سابقه تلقی می‌شود. در این نامه از هرگونه تحقیق دیوان کیفری بین المللی درباره جنایات احتمالی در اراضی اشغالی فلسطین حمایت و اقدام رژیم صهیونیستی در متهم کردن دیوان کیفری بین المللی به یهودی ستیزی محکوم شده است.

از میان امضاء کنندگان این نامه می‌توان به نام خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی پیشین اتحادیه اروپا، مری رابینسون ژن، رئیس جمهور پیشین ایرلند و لیونل ژوسپن، نخست وزیر پیشین فرانسه اشاره کرد. این نامه می‌تواند این سئوال را به وجود بیاورد که آیا اروپا در پی آن است تا افکار عمومی جدیدی را در برابر رفتار‌های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان شکل دهد؟

حقوقدانان می‌گویند این نامه می‌تواند سرآغازی برای مرحله‌ای جدید در اروپا باشد، مرحله‌ای که رژیم صهیونیستی دیگر برتر از دیگران و در واقع استثناء نخواهد بود. با وجود اینکه دیوان کیفری بین المللی اولین نهاد حقوقی بین المللی است که از سلطه بین المللی برای محاکمه جنایتکاران جنگی و نسل کشی بهره می‌برد به نظر می‌رسد واکنش اسرائیل به این دادگاه، یهودی ستیزی و اهلیت نداشتن برای بررسی جنایات جنگی باشد.

البته این موضع اسرائیل چندان جدید نیست، زیرا آخرین باری که از چنین اتهامی استفاده کرد هفته گذشته و علیه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بود، زیرا این شورا به تشکیل کمیته‌ای برای تحقیق درباره رفتار‌های ضد بشری رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطین رای داد.

جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطین با عنوان عملیات «شمشیر قدس» که پس از تجاوزگری صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی و هدف قرار دادن نمازگزاران در ۲۸ رمضان آغاز شد، پس از انتفاضه موشکی مقاومت و پرتاب بیش از ۴ هزار موشک به سوی مواضع نظامی، فرودگاه‌ها و شهرک‌های صهیونیست نشین اطراف غزه که نشان داد برد موشک‌های مقاومت سراسر اراضی اشغالی را در بر می‌گیرد، کابینه رژیم صهیونیستی را به اعلام آتش‌بس مجبور کرد.

طبق گزارش وزارت بهداشت در نوار غزه، طی حملات هوایی و توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی به نوار غزه ۲۵۴ فلسطینی از جمله ۶۶ کودک کشته شدند و بیش از ۱۹۰۰ نفر دیگر در جریان درگیری‌های ۱۲ روزه زخمی شدند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.