سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز میزبان دومین نشست تخصصی بنکداران کشور

دومین نشست تخصصی بنکداران مواد غذایی کشور با حضور قائم مقام وزیر صمت پنجشنبه ششم خردادماه در شیراز برگزار می‌شود.

عبدالله رزاق‌منش رئیس اتحادیه توزیع‌کنندگان مواد غذایی و بهداشتی شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گفت: با توجه به اهمیت تولید و تاکیدی که مقام معظم رهبری طی سال‌های اخیر بر این موضوع داشتند، دبیرخانه دائمی همایش‌های اتحادیه عمده فروشان و توزیع کنندگان مواد غذایی، بهداشتی و خشکبار شیراز با توجه به اهمیت موضوع و احساس مسئولیتی که در این حوزه داشت مصمم شد با بررسی و تبیین نقش بازرگان و توزیع کنندگان مواد غذایی در حوزه تولید به وظیفه خود در این امر خطیر اهتمام ورزد.

او افزود: در همین راستا در مردادماه سال ۱۳۹۸ همایش ملی «نقش تجار و توزیع در رونق تولید» با حضور مسئولان ارشد کشور و استان و حدود ۵۰۰ نفر از فعالان اقتصادی در شیراز برگزار شد که از جمله نتایج آن تشکیل کمیته مشورتی بنکداران در اتاق اصناف ایران بود تا در ارتباط با مسائل و مشکلات توزیع کنندگان رایزنی‌های لازم را با مسئولان ارشد کشور انجام دهیم که خوشبختانه در این مدت علی‌رغم بیماری کرونا اقدامات موثری انجام شد.

رزاق منش ادامه داد: با توجه به نام گذاری سال ۹۹ از سوی رهبر معظم انقلاب تحت عنوان جهش تولید بر آن شدیم در راستای تحقق این شعار نقش خود را ایفا کنیم و در ادامه راه به دنبال برگزاری دومین همایش با عنوان «نقش بازرگانان و توزیع کنندگان موادغذایی در جهش تولید» بودیم که به دلیل شیوع بیماری کرونا و نابسامانی‌های ناشی از آن، توفیق برگزاری دومین همایش بدست نیامد.

رئیس اتحادیه توزیع‌کنندگان مواد غذایی و بهداشتی شیراز با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۰ با نام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها» و تاکیدات مقام معظم رهبری، این عزم و انگیزه برای به ثمر نشاندن تلاش‌های قبلی و برگزاری دومین دوره همایش در اعضای دبیرخانه دائمی فراهم شد.

او اظهار کرد: بررسی مقالات و یادداشت‌های دریافت شده توسط دبیرخانه نیز نشان می‌داد که بیش از ۹۰ درصد نظرات و مطالب دریافتی به تشریح موانع و مشکلات حوزه توزیع و تولید پرداخته اند و همچنان قابلیت بکارگیری این نظرات در همایش دیگری با محوریت سال ۱۴۰۰ وجود دارد.

رزاق منش با پرسش این سوال که دبیرخانه دائمی همایش‌های اتحادیه عمده فروشان و توزیع کنندگان مواد غذایی، بهداشتی و خشکبار شیراز با برگزاری این گونه همایش‌ها به دنبال چیست و چه اهدافی را پیگیری می‌کند، افزود: مهم‌ترین هدف از اجرای این برنامه‌ها این است که نقش بخش توزیع به عنوان یکی از بال‌های اصلی بخش تولید به خوبی شناسایی شود و در معادلات خرد و کلان اقتصادی مورد توجه قرار بگیرد.

او تصریح کرد: واقعیت این است که تولیدکننده زمانی می‌تواند سهم مناسب از بازار را کسب کند که توزیع کننده بطور کامل از او پشتیبانی کند و حتی بتواند در مرحله پیش از تولید نسبت به تامین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکننده حمایت و همکاری کند، علاوه براین بعد از تولید نیز بتواند به عنوان یک بازوی قوی و محکم در کنار تولیدکننده باقی بماند.

مسئولان توزیع کنندگان و بنکداران را به چشم یک واسطه یا دلال نبینند

رئیس اتحادیه توزیع‌کنندگان مواد غذایی و بهداشتی شیراز افزود: براین اساس انتظار داریم مسئولان اجرایی و دست اندرکاران حوزه‌های اقتصادی کشور، توزیع کنندگان و بنکداران را به چشم یک واسطه یا دلال نبینند؛ بلکه به عنوان بخشی از چرخه اقتصادی کشور نگاه کنند که بیش از ۸ هزار قلم کالای داخلی و خارجی را تهیه می‌کنند و به روش‌های گوناگون (اعم از حضوری یا اینترنتی) بدست مصرف کننده می‌رسانند.

رزاق منش یادآور شد: در زمان شیوع کرونا مردم بسیاری از کشور‌های جهان به فروشگاه‌ها حمله می‌بردند و بسیاری از قفسه‌ها خالی از کالا بود، اما به دلیل پشتیبانی‌های انجام شده توسط عمده فروشان و خرده فروشان مواد غذایی در ایران، رفتار نابهنجاری را شاهد نبودیم. بدون شک این مهم حاصل یک اتفاق نبوده و نیست؛ بلکه حاصل برنامه ریزی، سرمایه گذاری مناسب و تجربه‌های کارآمد عمده فروشان و خرده فروشان مواد غذایی و بهداشتی است که کمترین تلاطم در بازار مصرف تجربه شد و فروشگاه‌ها از ساعات اولیه صبح تا ساعات پایانی شب در خدمت مردم و مصرف کنندگان بودند.

او گفت: یکی از دلایل عمده ما برای اصرار بر مهم بودن نقش توزیع کنندگان در حوزه تولید، حضور دائم آن‌ها در سطح عمده و خرد فروشی برای تحقق اهداف بخش تولید است که در این راستا کمترین تعطیلات را در بخصوص در دو سال اخیر تجربه کرده ایم.

رزاق منش خواستار نگاه جدید مسئولان اقتصادی به توزیع کنندگان شد و افزود: همانگونه که از تولیدکننده برای رشد اقتصادی و افزایش سرانه‌های ملی حمایت می‌شود، از توزیع کنندگان نیز با همان کیفیت -به عنوان یکی از بال‌های اصلی بخش تولید- حمایت شود؛ چراکه باور داریم توزیع کنندگان نیز با برخورداری از ۳ میلیون واحد صنفی در کشور و گردش مالی بسیار بالا، می‌توانند به عنوان یک ظرفیت قابل توجه هم در حوزه سرمایه گذاری و هم در زمینه ایجاد اشتغال و تامین مایحتاج عمومی دیده شوند.

او گفت: یکی از ویژگی‌های قابل توجه توزیع مواد غذایی و بهداشتی این است که در هر شرایطی تامین کالا توسط آن‌ها با کمترین هزینه انجام شده است. به عنوان نمونه مجموعه‌هایی که اتفاقاً با پشتوانه‌های علمی هم در حوزه توزیع فعالیت می‌کنند بین ۱۰ تا ۱۲ درصد هزینه (سود) را برای کار‌های خود پیش بینی می‌کنند این در حالی است که عمده فروشان و بنکداران تنها ۵ درصد و در برخی اقلام اساسی مثل برنج، روغن، شکر، قند و... یک و نیم تا ۲ درصد هزینه (سود) پیش بینی شده دارند؛ بنابراین جایگاه توزیع نه تنها نباید تضعیف شود که باید مورد تقویت هم قرار بگیرد.

رئیس اتحادیه توزیع‌کنندگان مواد غذایی و بهداشتی شیراز در پایان اشاره‌ای به نتایج بررسی‌های انجام شده در زمینه عوامل مهم در عدم رونق و جهش تولید کرد که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به «نبود ثبات در اقتصاد کلان، نرخ تورم بالا، کمبود نقدینگی، تحریم ها، جذابیت بازار‌های غیر مولد، تغییر مقررات ارزی، ارز دو نرخی و عدم ورود سرمایه گذار خارجی» است.

او بیان کرد: امیدواریم سیاست گذاری‌ها به شکلی انجام شود که موانع موجود رفع شود و با پشتیبانی از جایگاه توزیع و تولید به ثبات و رشد اقتصادی مناسب برسیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.