سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مبارزه با آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های کردستان آغاز شد

معاون حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت:عملیات مبارزه با آفت جوانه خوار در یک‌هزار و ۴۷۲ هکتار از جنگل‌های کردستان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، علی اکبر محمدپناه معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با بیان اینکه مبارزه با آفت جنگل‌های مریوان، سروآباد و کامیاران آغاز شده است، اظهار داشت: این آفت در صورت عدم کنترل و اقدام به موقع، به درختان بلوط خسارت وارد خواهد کرد.

او بیان اینکه این عملیات از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و طرح ملی صیانت از جنگل‌های زاگرس با استفاده از محلول بیولوژیک BT انجام می‌شود، افزود: در ۹ هزار و ۳۴۴ هکتار از جنگل‌های استان عملیات پایش انجام و عملیات گیاه‌پزشکی با عنوان پایش پیش‌آگاهی کنترل و مبارزه با آفات و امراض جنگلی در یک هزار و ۴۷۲ هکتار انجام شده است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان تاکید کرد: آفت جوانه‌خوار هرساله با شروع تغییرات دما و رطوبت همزمان با جوانه‌زنی درختان بلوط در اوایل فروردین ماه با تغذیه از جوانه‌ها و برگ‌های درخت بلوط باعث تضعیف و آسیب‌پذیری درخت می‌شود.

محمدپناه یادآور شد: در عملیات مبارزه از محلول بیولوژیک BT استفاده می‌شود و بسته به درجه حرارت و شرایط اقلیمی تا اواسط اردیبهشت ادامه دارد.

اواضافه کرد: عملیات محلول‌پاشی با محلول بیولوژیکی BT که پودر قابل‌حل در آب است، بر اساس مقدار معین مصرفی سالیانه استفاده می‌شود، اما امسال به دلیل خشکسالی موجود و تاثیر منفی آن بر این موضوع، به موقع این مبارزه شروع شده است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: عملیات کنترل بصورت مکانیکی با حذف سر شاخه‌های آلوده به کلنی لورانتوس (دموکه) در فصل زمستان و عملیات کنترل مکانیکی علیه بیماری نیمه انگلی لورانتوس با حذف شاخه‌های آلوده به لورانتوس و جمع‌آوری و سوزاندن آن‌ها خارج از جنگل در فصل پاییز در ۶۷۲ هکتار انجام شده است.

محمدپناه اظهار داشت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در راستای اهداف و وظایف سازمانی و در جهت مبارزه با آفات و بیماری‌های جنگلی اقدام کرد که بر اساس نتایج و گزارش بدست آمده، محدوده‌های آلوده به آفت در مناطق جنگلی شهرستان‌های استان مورد شناسایی و مبارزه بیولوژیک در سطح ۸۰۰ هکتار در جنگل‌های شهرستان مریوان، سروآباد و کامیاران در دستور کار قرار گرفت.

انتهای پیام/ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.