سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:

موسیقی مقامی خراسان، ریشه در تاریخ و فرهنگ دارد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: موسیقی مقامی در خراسان، ریشه در تاریخ و هویت دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، جعفر مروارید مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در دیدار با هنرمندان موسیقی مقامی خوشاب گفت: قوشمه و سرنا، یک نوع سبک زندگی است، موسیقی که بر اساس نیاز زندگی، طبیعت و احساسی که روح زندگی به انسان می‌دهد، پدید آمده است.


او افزود: موسیقی اصیل، اصالتش از زندگی، تاریخ و سنت‌های کهن گرفته شده است، اما باعث تاسف است که این امتداد و تاثیر گذاریش، همراه با آن نیت خالص، اندیشه و عقیده‌ای که اساتید این رشته نسل به نسل منتقل کرده اند، مورد حمایت لازم قرار نگرفته است.


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: پژوهش و آمار جامع از هنرمندان این رشته، سند فرهنگی- هنری، برای ادامه این مسیر خواهد بود.

 

مروارید بیان کرد: در این زمان که کشور گرفتار بیماری کرونا شده است و امکان اجرا‌های زنده نیست، باید به سمت اجرا‌های مجازی رفت و زمینه اجرا‌های مجازی این هنرمندان ایجاد شود.


او با اشاره به اهدای هنرکارت به ۵ نفر از اهالی موسیقی این روستا تصریح کرد : باید موارد حمایتی برای تمامی این هنرمندان پیگیری شود و ما سعی خواهیم کرد درجه هنری و اهدای هنر کارت برای تمام اساتید موسیقی این منطقه تحقق پیدا کند.


در این دیدار حسین یزدان پناه، سرپرست نمایندگی فرهنگ و ارشاد اسلامی خوشاب گفت: روستای عادل آباد در شهرستان خوشاب، روستایی با ۲۰۰ خانوار است که کلیه این روستا، هنرمند و نوازنده موسیقی هستند. این روستا که از کرد‌های کرمانج شمال خراسان هستند و به این منطقه کوچ کرده اند از گذشته تا حال به نوازندگی اشتغال دارند.

او افزود:ما سعی کردیم ساماندهی در امور این هنرمندان انجام شود و تاکنون ۴۰ نفر از این هنرمندان در صندوق اعتباری هنر ثبت نام کرده اند، معرفی این هنرمندان و موسیقی اصیل این منطقه از برنامه‌هایی است که در دستور کار این نمایندگی قرار گرفته است.

انتهای پیام//ف. غ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.