سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیجندی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بیش از نیاز کشور دانشجوی دکتری تربیت می‌کنیم

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کشور گفت: در نظام دولتی و اداری کشور بیش از حد نیاز به تربیت دانشجویان دکتری اقدام می‌شود که این عامل اثرات جبران ناپذیری در آینده خواهد داشت.

محمد صادق بیجندی، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عواقب ناشی از افزایش تعداد دانشجویان دکتری در کشور، اظهار کرد: دانشجویان تحصیلات تکمیلی یعنی مقاطع ارشد و دکتری در تمام دنیا تعریف منحصر به خود را داشته و بیشتر به حرکت در مرزهای دانش و توسعه تخصص‌ها برای حل مباحث و مشکلات جامعه در حوزه‌های خاص می‌پردازند.

او افزود: مقطع تحصیلات تکمیلی باعث ایجاد فعالیت کارآمدتر در بخش صنعت و تولید داخلی و حوزه آموزش می‌شود، اما متاسفانه بیشتر دانشجویان مقطع دکتری در کشور ما به دنبال استخدام در دانشگاه‌ها با عنوان عضو هیئت علمی هستند، در صورتی که ظرفیت پذیرش اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌های ایران به نسبت دانشجویان و دانش آموختگان مقطع دکتری به شدت کم است و به نوعی با هم همخوانی ندارد.

بیجندی تصریح کرد: با توجه به بستر مناسب و فرصت‌های ایجاد شده در زیر نظام‌های مختلف آموزشی کشور برای  تحصیل در تحصیلات تکمیلی باید گفت که کشور ظرفیت اشتغال پذیری متناسب با این تعداد دانشجو و دانش آموخته را ندارد، به عبارت دیگر مازاد بر نظام اداری و دولتی کشور به تربیت دانشجویان دکتری اقدام می‌شود و ادامه یافتن آن بدون نقشه راه و برنامه مدون و مشخص، باعث بروز آسیب‌های جدی از یک طرف به خود فرد تحصیل کرده و از سوی دیگر به ناکارآمد‌تر شدن آموزش عالی منجر خواهد شد.

او تاکید کرد: پذیرش بیش از حد دانشجویان مقطع دکتری باعث ایجاد آسیب‌های جدی شخصی و سازمانی می‌شود؛ بنابراین برای تربیت نیروی دکتری باید حتما به این نکته توجه داشته باشیم که پذیرش متقاضیان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی می‌بایست متناسب با نیاز‌های حال و آینده جامعه و منطبق بر اسناد بالا دستی، چشم انداز ۱۴۰۴ و بیانیه گام دوم انقلاب باشد.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی کشور اضافه کرد: تناسب نداشتن تعداد دانش آموختگان دکتری با جذب آن‌ها در بازار کار باعث می‌شود تا تعدادی از این افراد با مدرک دکتری در مشاغلی جذب شوند که به مدرک کارشناسی احتیاج دارد، که در این صورت افراد در جایگاه خود مشغول به کار نمی‌شوند و چیزی جز هدر رفتن منابع ملی و شخصی را در پی نخواهد داشت.

او در پایان گفت: باید با هم افزایی و همکاری بین بخشی حوزه‌های سیاست گذاری و اجرایی شاهد اصلاح فرآیند‌های پذیرش، آموزش، جذب و نگهداشت سرمایه انسانی بی نظیر کشور به ویژه در حوزه تحصیلات تکمیلی باشیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.