به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در این نشست به وظایف شورای مدیریت استانی آموزش عالی، اظهار کرد: برنامهریزی برای ارتقای آموزش عالی استان، سالمسازی محیط علمی، استفاده از ظرفیت سازمان آموزش فنی و حرفهای و مراکز علمی کاربردی برای مهارت محور کردن فارغالتحصیلان دانشگاهی یا به عبارتی کسب مهارت در کنار علمآموزی دانشجویان از جمله وظایف این شوراست.
رحیمی بهرهمندی از اعضای هیئت علمی قوی و با تجربه برای آموزش در رشتههای تخصصی و آیندهنگری آموزش عالی استان و برنامهریزی برای آن را از دیگر وظایف شورای مدیریت استانی آموزش عالی استانها برشمرد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با بیان اینکه ارتقای کیفی و توسعه فناوری از اهداف آموزش عالی است، بیان کرد: برنامههای وزارت علوم در این راستا انجام خواهد شد و خواسته ما همکاری روسای همه دانشگاهها در این زمینه است.
او از تدوین سند توسعه علم، فناوری و نوآوری در ۱۰ استان کشور خبر داد و گفت: بر اساس این سند، رشتههای دانشگاهی باید منطبق با نیازهای آن استان باشد.
ضرورت تقویت اثربخشی دانشگاهها در محیط پیرامونی خود
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، در دانشگاه سمنان گفت: استان سمنان رشد بسیار خوبی در حوزه آموزش عالی دولتی غیرپزشکی در کشور داشته به طوری که مجموع ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاههای دولتی استان سمنان به نسبت جمعیت بالاترین در کشور است.
او تصریح کرد: وزارت علوم تلاش میکند دانشگاههای موجود با کمک مدیران دانشگاهها از نظر کیفی رشد بیشتری داشته باشند.
رحیمی افزود: علیرغم اینکه تعداد قابل توجهی از پروژههای بزرگ صنعتی و حساس و حیاتی در دانشگاهها در حال انجام است اما پیوندهایی که باید بین دانشگاه و جامعه وجود داشته باشد هنوز عمق و وسعت زیادی نیافته است.
او افزود: این در حالی است که در مجموعه وزارت علوم ۳۴ تا ۳۵ هزار عضو هیئت علمی داریم و حدود ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری و حدود ۶۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد در حال تحصیل در دانشگاههای کشور هستند که به عنوان نیروی عظیم علمی محسوب میشوند. این ظرفیت هنوز به صورت یک جریان پیوسته و ملی در خدمت رفع نیازهای کشور قرار نگرفته و فقط تعداد محدودی از آنان در انجام پروژهها دخیل هستند.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تقویت اثربخشی دانشگاهها در محیط پیرامونی خود و سپس اثربخشی در بخش ملی و حتی بینالمللی را از برنامههای وزارت علوم برای دانشگاهها برشمرد و گفت: خوشبختانه از لحاظ علمی توفیقات شگرفی داشتیم و خبرهای خوبتری را از نظر میزان استنادات به مقالات دانشمندان و پژوهشگران ایرانی که در ژورنالهای معتبر بینالمللی چاپ شده در آینده نزدیک خواهیم داشت که این امر نشاندهنده کیفیت بالای مقالات دانشمندان و پژوهشگران ایرانی است.
رحیمی ادامه داد: تربیت نیروی انسانی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای کشورهای همجوار نیز نشاندهنده اثربخشی نظام علمی جمهوری اسلامی ایران، در فراتر از مرزهاست.
او با اشاره به اینکه تعداد رسالهها و پایان نامههای تقاضامحور در کشور کم است، گفت: باید این بخش را تقویت و توسعه و عمق بخشید.
ارتقای کیفیت در حوزه تحقیقات؛ تضمینی برای کیفیت آموزش استادان
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در ادامه سفر خود به استان سمنان ضمن تاکید بر جدیت استادان در امر تحقیقات و توسعه و ارتقای کیفیت در حوزه تحقیقات را تضمینی برای کیفیت آموزش استادان بیان کرد.
او گفت: بعد از جنگ تحمیلی دوران پرافتخار علمی ما با بیشترین دانشمندان، دوره اسلامی است که توانستیم در حوزه توسعه علمی به توفیقات ارزشمندی دست یابیم و این مهم حاصل زحمات استادان است.
رحیمی با تاکید بر دوره پسادکتری در آینده و اهمیت اخذ دستیار پژوهشی افزود: درآمد بیرونی استاد، گرنت اساتید (گرنت داخلی)، توسعه سراسری دورههای کوتاه مدت تحقیقاتی دانشجویان دکتری و گرنتمحور کردن پذیرش دانشجویان دکتری از جمله موارد حائز اهمیتی است که بر اساس استانداردهای بینالمللی و بر اساس گرنت و تحقیقات کارفرمایی است.
فعالیت در فضای کارآفرینی، تقاضا محوری و جامعه محوری در اولویت باشد
محمدمهدی فاتح رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود، نیز در این جلسه با تبریک فرارسیدن ایام دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی، به ایجاد، توسعه و پیشرفت بسیاری از دانشگاهها پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: دانشگاه صنعتی شاهرود با حدود نیم قرن فعالیت بعد از انقلاب اسلامی توسعه چشمگیری داشته و از مدرسه عالی معدن سال ۱۳۵۲ به دانشگاهی پرافتخار امروز رسیده است.
رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود به معرفی دانشگاه و کسب رتبههای متعدد پرداخت و افزود: این دانشگاه طبق رتبه بندی جهانی تایمز ۲۰۲۱ با کسب رتبه ۸۰۰-۶۰۱ در فناوری و مهندسی رتبه ششم و در علوم پایه رتبه چهارم دانشگاههای صنعتی را کسب کرده است؛ این مهم با همت هیئت علمیهای فرهیخته و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه میسر شد.
فاتح با بیان توضیحاتی درخصوص تعداد اعضای هیئت علمی، مقالات ژورنالی دانشگاه در پایگاههای بینالمللی و رشد صعودی مقالات معتبر در نمایههای بینالمللی، به کسب افتخار چند عضو هیئت علمی دانشگاه به ترتیب به عنوان دانشمندان یک درصد و دو درصد برتر جهان در سال ۲۰۲۰ اشاره کرد و گفت: دانشگاه در سال ۲۰۲۰ به عنوان دانشگاه پراستناد یک درصد جهان معرفی شده است.
رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود ادامه داد: با توجه به زیرساختهای موجود در دانشگاه، با موافقت وزیر علوم در سال ۹۷ قطب علمی مهندسی معدن در این دانشگاه تاسیس شد.
او بر توسعه خدمات دانش بنیان و زیرساختهای کارآفرینی و حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین تاکید کرد و تاسیس اداره کارآفرینی، تاسیس مرکز آموزشهای آزاد، ایجاد مرکز رشد مشترک با پارک، تاسیس مرکز تخصصی آپا (آگاهی رسانی، پشتیبانی و امداد سایبری)، تاسیس شتاب دهنده و فضای کار اشتراکی، تاسیس اولین مرکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی و تاسیس شرکت دانش بنیان دانشگاهی را از جمله اقدامات در جهت ایجاد تشکیلات کارآفرینی دانشگاه برشمرد.
فاتح در خصوص تجهیز آزمایشگاهها و کارگاهها در طی سالهای اخیر، افزود: دانشگاه در انتشار مجلات معتبر علمی پژوهشی نیز توانسته ۸ مجله علمی و پژوهشی منتشر کند که از این تعداد یک مجله دارای نمایه ISI دو تای آنها دارای اسکوپوس هستند.
رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود به کسب موقعیت ممتاز در اجرای پروژه ژئومکانیک نفت توسط دانشگاه پرداخت و گفت: در سال ۱۳۹۶ جدیدی از قراردادهای بزرگ تحقیقاتی دانشگاه صنعتی شاهرود با شرکت ملی نفت ایران آغاز شد و با توجه به موقعیت ممتاز این دانشگاه در اجرای پروژههای کلان نفتی کشور قراردادی ۱۰ ساله با وزارت نفت منعقد شد. این قرارداد پژوهشی در حوزه اکتشاف با عنوان «کاربرد ژئومکانیک در اکتشاف منابع هیدروکربوری و فناوریهای نوین حفاری و مهندسی نفت در چاههای اکتشافی» و با امضای دو وزیر علوم و نفت به انجام رسید.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/