سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مردم آمریکا چقدر به رسانه‌ها اعتماد دارند؟ / مرضیه هاشمی: امروز آمریکایی‌ها به دنبال رسانه متفاوت می‌گردند

مرضیه هاشمی معتقد است اکنون که در آمریکا مردم دنبال رسانه‌های متفاوت می‌گردند، فرصت مناسبی است برای رسانه‌های آلترناتیو و رسانه‌های مقاومت مثل پرس تی‌وی که مخاطبان بیش‌تری جذب کنند تا بتوانند به آن‌ها آگاهی دهند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  از زمان نامزدی دونالد ترامپ برای انتخابات سال ۲۰۱۶ تاکنون نبردی بی‌پایان میان امپراتوری رسانه‌های جهان غرب با وی در جریان است و در مواردی این نبرد محدود به رسانه‌های چپ و دموکرات هم نبوده و شامل محافظه‌کاران هم شده است.

دلیل تنفر از ترامپ از زبان خودش علت هم تا حدودی به نظرات جنجالی و رفتار‌های شخص ترامپ بازمی‌گردد. این تنفر عمومی به او تا حدی زیاد است که در تاریخ ایالات متحده سابقه نداشته است و در جریان ادعای وی مبنی بر تقلب در انتخابات نیز به اوج خود رسید. حالا پس از حمله هوادارانش به کنگره اوضاع برایش سخت‌تر هم شده. رسانه‌های آمریکایی تمام در‌ها را به روی او و طرفدارانش بسته اند و بیش از پیش دموکراسی آمریکایی را به رخ می‌کشند.

در عین حال ایالات متحده با آنکه شعار آزادی بیان را مطرح می‌کند به شدت از رسانه‌های مستقل می‌هراسد و در عین حال در برابر چنین قدرت نرمی بسیار ضعیف ظاهر شده است. نمونه آن را می‌توان به تاثیرگذاری کمپین‌های مختلف پرس تی وی دید که موجب شد، اشخاصی مانند پروفسور مسعود سلیمانی (استاد دانشگاه تربیت مدرس) و قبل از آن مرضیه هاشمی که بدون محکومیت در زندان‌های آمریکا قرار داشتند، در زمان کوتاهی بعد از شروع پویش پرس تی وی آزاد شوند.

آنچه ترس آمریکا از صدای رسانه‌های مستقل را نشان می‌دهد، به همین نکته ختم نمی‌شود، بلکه همان آمریکایی که به خود حق می‌دهد برای کشور‌های دیگر رسانه‌های خبری راه اندازی کند، از فعالیت شبکه‌های مستقل دیگر کشور‌ها (که به رسانه‌های آلترناتیو مشهور شده اند) به شدت بیمناک است. دولت واشنگتن به هر روش تلاش می‌کند مانع فعالیت آن‌ها باشد تا صدایی غیر از آنچه جریان ثروت می‌خواهد به گوش کسی نرسد.

مرضیه هاشمی که خود خبرنگار، مجری و مستندساز پرس تی وی است و مدتی را در زندان‌های آمریکا به سر برده، در پاسخ به این سوال که آیا رسانه‌ای که هم راستا با واشنگتن فعالیت نمی‌کند از نظر آمریکا دشمن محسوب می‌شود و اگر چنین است پس ادعای آزادی بیان در غرب چیست، می‌گوید: اگر رسانه‌ای مانند پرس تی وی ایران یا تله سور ونزوئلا ضد امپریالیزم باشند یا رسانه‌هایی که فقط همراستای آمریکا حرکت نکنند، به عنوان یک دشمن برای واشنگتن تلقی می‌شوند. در نتیجه علیه آن قانون وضع می‌کنند، محدودیت ماهواره‌ای و شبکه‌های کابلی و حتی محدودیت در فعالیت خبرنگاران در ایالات متحده علیه آن‌ها اعمال می‌شود تا دیدگاه متفاوتی از آنچه آمریکا می‌خواهد دست کم در داخل آن کشور مطرح نشود. این موارد را با شدت علیه پرس تی وی می‌توان دید. آزادی بیان هم که دیگر همه می‌دانند یک شعار دروغین در آمریکاست. هر کسی علیه آمریکا فعالیت کند به شدت در شبکه‌های اجتماعی محدود یا کنترل می‌شود این مورد را در سال‌های اخیر به وضوح می‌توان دید.

شاید این تصور به ذهن متبادر شود که چگونه در کشوری با این همه تنوع رسانه‌ای چنین کنترلی می‌توان اعمال کرد؟ هاشمی که سال‌ها در ایالات متحده زندگی کرده می‌گوید: رسانه‌های داخل امریکا ظاهرا بسیار متعدد هستند؛ اما برای اثبات مشترک بودن اهداف اکثر آن‌ها کافیست به بودجه‌ای که دریافت می‌کنند دقت کرد؛ بیشتر رسانه‌های آمریکا از فعالیت برای بزرگسالان تا کودکان چه سرگرمی و سینمایی و چه سیاسی و خبری همه از شش شرکت بزرگ تامین مالی می‌شوند. از کامکست با ارزش بیش از ۱۴۸ میلیارددلار گرفته تا سونی با بیش از ۳۴ میلیارد دلار.

به بیان دیگر رسانه‌هایی که داخل آمریکا فعالیت می‌کنند، یک رشته از مفاهیم را به روش‌های مختلف برای اقشار متفاوت به روش‌های گوناگون بیان می‌کنند که همه آن‌ها به تحکیم کاپیتالیسم و تطهیر امپریالیسم منجر می‌شود.

یک سوال مهم این است که آیا شبکه‌های اجتماعی واقعا مردمی هستند یا آن‌ها هم برای استفاده جریان قدرت و ثروت طراحی شدند و کاربران آزادی چندانی ندارند. هاشمی معتقد است: فضای مجازی مثل اینستاگرام و فیس بوک مردمی نیست، بلکه چندمیلیون حساب فیک و جعلی وجود دارد که از طرف قدرت‌های رسانه‌ای به مردم می‌گویند به چه فکر کنند و با وجود چنین کنترلی بر رسانه، باز هم صدای آن معدود مردمی را که حرف متفاوت می‌زنند، حذف می‌کنند که شنیده نشود و تاثیرگذار نشود. مانند حذف هزاران پست و اکانت در اینستاگرام به خاطر اشاره به شهید سردار سلیمانی که اخیرا انجام شد؛ بنابراین باید دانست که خبر و حتی استفاده از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی مجانی نیست تا زمانی که حرکت مردمی مقاومت بتواند یک پلتفرم قوی برای خودش در فضای مجازی بسازد که در عرصه جهانی کاربرد داشته باشد ان شاء الله.


بیشتر بخوانید

با این همه کمتر انسانی به ویژه در خود ایالات متحده به این مسئله دقت می‌کند که آیا خبر رایگان است یا برای تولید آن بودجه‌ای بااهداف خاص هزینه می‌شود، هاشمی در این زمینه توضیح می‌دهد: آنچه بسیار مهم است اینکه شبکه‌های خبری مانند انجمن خیریه نیستند که برای رضای خدا هر خبری مهم بود، پخش کنند، بلکه نوع خبری که پخش می‌کنند و شیوه پوشش خبر به منابع مالی وابستگی دارد. برای مثال سی ان ان و فاکس در ظاهر رویکرد خیلی متفاوتی دارند و فاکس باید صدای محافظه کاران باشد؛ اما این روز‌ها به ترامپ پشت کرد و با سی ان ان که از اول به او حمله میکرد هم صدا شد. البته سر این تغییر ناگهانی بیننده‌های بسیاری را هم از دست داد.

هاشمی با اشاره به تجربه‌های شخصی خود از زمانی که در آمریکا مستند می‌ساخت، می‌گوید: کسانی که ضد نژادپرستی یا مخالف امپریالیزم بودند، پرس تی وی را از وبسایت این شبکه تماشا می‌کردند. اما یک آمریکایی آفریقایی تبار معمولی شاید اصلا نداند که این شبکه وجود دارد. اما چرا؟

هاشمی با اظهار امیدواری از اینکه وقتی از لحاظ رسانه قوی‌تر بشویم، می‌توانیم از طریق ماهواره و پلتفرم‌های رسانه‌ای خودمان به مردم بیشتری در جهان امکان دریافت اطلاعاتی را بدهیم که به شدت به آن نیاز دارند، تاکید می‌کند: در آمریکا هرگز نگذاشتند پرس تی وی از طریق شبکه‌های کابلی به مخاطب برسد و در کشور‌های دیگر هم سعی در حذف پرس تی وی دارند. در یوتیوب و ... آن را حذف می‌کردند و حتی در اپ استور هم اجازه عرضه ندارد، اما آن‌ها که می‌خواهند دیدگاه متفاوت را هم بدانند یا به ریشه تحولات دست یابند، مخصوصا حرکت‌های مقاومت از غرب آسیا گرفته تا آمریکای جنوبی، پرس تی وی را دنبال خواهند کرد اگر به اهداف اصلی خود پایبند باشیم و همچنان صدای مظلومین جهان را منتشر کنیم.

با توجه به تبعیض نژادی علیه رنگین پوستان این سوال مطرح است که آن‌ها به رسانه‌های مطرح در ایالات متحده چه میزان اعتماد دارند؟ این مستندساز خاطر نشان می‌کند: مردم سیاهپوست آمریکا، مثل بقیه مردم آن کشور، تفکرات مختلف دارند: بسته به سطح دانش و شرایط اقتصادی؛ اما به صورت کلی می‌توان گفت که اعتماد مردم آمریکا به رسانه‌های آمریکایی به شدت کم شده و در سال ۲۰۱۹ طبق نظرسنجی موسسه گالوپ مشخص شد که فقط ۴۱ درصد مردم آمریکا به رسانه‌های جمعی اعتماد دارند و البته سیاهپوست‌ها از عامه مردم اعتماد کمتری به رسانه دارند، چون نحوه پوشش تبعیض آمیز رسانه‌های مطرح آمریکایی را در مورد خود به وفور دیده اند.

هاشمی تاکید می‌کند:اکنون که این مردم دنبال رسانه‌های متفاوت می‌گردند، فرصت مناسبی هست برای رسانه‌های آلترناتیو و رسانه‌های مقاومت مثل پرس تی وی که مخاطبان بیشتری جذب کنند تا بتوانند به آن‌ها آگاهی دهند ان شاءالله.

بی شک زمان آن فرا رسیده که با تقویت قدرت نرم مانند شبکه‌های برون مرزی صداوسیما، به شدت به آمریکا فشار آوریم تا با صدای بلندتری احقاق حقوق مظلومان جهان به ویژه مردم ایران را فریاد بزنیم، چرا که اکنون شرایط برای آمریکا بسیار سخت‌تر است و می‌توان بیشتر نتیجه گرفت.

منبع: فارس

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.