رسانه‌های آمریکایی، سیاست‌های ضدایرانی دولت ترامپ طی سه سال و نیم اخیر را شکست خورده ارزیابی کرده‌اند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با گذشت نزدیک به چهار سال از حضور ترامپ در کاخ سفید، بسیاری از تحلیلگران آمریکایی در نشریات معتبر این کشور، به ارزیابی سیاست خارجی واشنگتن در قبال ایران روی آورده‌اند. ترامپ مدعی شده بود ضمن خروج از توافق هسته‌ای با ایران، کشورمان را وادار به تسلیم در برابر خواسته‌های کاخ سفید و درنهایت، انعقاد توافق محدودکننده بزرگ‌تری خواهد کرد. سوال اصلی اینجاست ترامپ اکنون در چه نقطه‌ای قرار دارد و سیاست‌های وی در قبال ایران و نتیجه آنها در رسانه‌های آمریکایی چگونه انعکاس یافته است؟

دروغ‌های ترامپ درباره ایران

نشریه بیزینس اینسایدر در مقاله‌ای به قلم بانی کریستین، به ابعاد و مصادیق شکست سیاست چند ساله دولت ترامپ در قبال جمهوری اسلامی ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد: برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران مدعی شده است سیاست فشار حداکثری در مقابل ایران موفق بوده و هم اکنون این کشور میان سقوط اقتصادی و مذاکره با دولت ترامپ باید دست به انتخاب بزند؛ اما این یک دروغ بزرگ و خطرناک است.

این نشریه در ادامه می نویسد: آمریکا از سال 2017 میلادی به دنبال ترک معامله هسته‌ای با ایران، اعمال فشار حداکثری و درنهایت دریافت نتیجه مقتضی از ایران بود. اما به راستی چه اتفاقی افتاد؟ ترامپ از یک توافق هسته‌ای که محدود، اما برای واشنگتن قابل استفاده بود، عقب‌نشینی کرد.

پس از آن معامله و توافق بعدی ( توافق جدیدی که ترامپ امیدوار بود آن را بر ایران تحمیل کند) منعقد نشد و کاخ سفید به جهلی شرم‌آور در خصوص تاکتیک‌های مذاکره با ایران نیز متهم شده است. در مقابل، تهران عزم خود را جزم کرده تا در مقابل تحریم‌ها و فشارهای آمریکا ایستادگی کند و مرعوب نشود. اتفاقاتی که در دوران ریاست جمهوری ترامپ در قبال ایران افتاد، ما را بیش از پیش به منازعه نزدیک کرده و نیروهای آمریکایی در منطقه را نیز در معرض خطر قرار داده است.

پاسخ ایران به ترامپ

خبرگزاری رویترز در تحلیل آنچه از آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی (آغاز حضور رسمی ترامپ در کاخ سفید) تا کنون در حوزه سیاست خارجی آمریکا و در قبال ایران گذشته است، می‌نویسد: روابط ایران و آمریکا در دوران ترامپ رو به تنش پیش رفته است. ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده و تحریم‌های یکجانبه را به صورت حداکثری علیه ایران اعمال کرد، اما ایران با کاهش تعهدات برجامی خود به این اقدام پاسخ داد.

ترامپ به‌تازگی خطاب به ایران اعلام کرده است ضمن گفت‌وگو با دولت ( دولت ترامپ)، توافق بهتری نسبت به دوره دوم ریاست جمهوری وی با واشنگتن صورت دهد. در مقابل، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران می‌گوید: احتمالا خود ترامپ نیز به این نتیجه رسیده که سیاست فشار حداکثری علیه ایران ناکام مانده است. مقامات آمریکایی می‌دانند در قبال ایران دچار خطا شده‌اند، اما نمی‌دانند چگونه باید این خطا را اصلاح کنند.

ترامپ محتاج مذاکره با ایران است

روزنامه نیویورک تایمز ضمن اشاره به اصرار اخیر ترامپ مبنی بر مذاکره با ایران و انعقاد توافقی جدید میان واشنگتن و تهران می‌نویسد: پیشنهادهای ترامپ مبنی بر مذاکره با ایران بلافاصله توسط رهبر ایران رد شده است. ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، اما محصول این اقدام، افزایش ۵۰ درصدی ذخایر اورانیوم غنی شده این کشور بوده است. درخواست اخیر ترامپ برای مذاکره با ایران، نوعی دعوت شفاف از تهران بود؛ ترامپ امیدوار بود نوعی پیروزی دیپلماتیک را قبل از انتخابات به دست آورد.

نتیجه صدای بلند ترامپ!

نشریه فارین پالیسی در مقاله‌ای به قلم ایلان گلدنبرگ، مشاور جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا در خصوص سیاست‌های شکست‌‌خورده ترامپ در قبال ایران می‌نویسد: آنچه امروز در قبال ایران و منطقه (غرب آسیا) می گذرد، انعکاسی از یک سیاست شکست خورده و یکجانبه‌گرایانه است.

سیاستی که از سوی دولت ترامپ در قبال ایران دنبال شده است. ترامپ در وهله اول ( با خروج از توافق هسته‌ای ) بحران را برانگیخته و سپس دامنه و عمق بحران را با خطاهای دیپلماتیک، گفتاری و راهبردی خود گسترده‌تر و بیشتر کرده است. او تصور می‌کرد ادامه فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک، به عقب‌نشینی ایران از سیاست‌های خود منجر خواهد شد.

ایلان گلدنبرگ در این خصوص افزوده است: گرچه ترامپ در سال‌های اخیر به خروج خود از توافق هسته‌ای و سرسختی و فحاشی خود در قبال برجام و ایران افتخار می‌کرد، اما او در مواجهه با واکنش‌های منطقه‌ای ایران و در قبال قدرت این کشور، نتوانست بازدارندگی موثری اعمال کند. ترامپ متحدان کلیدی واشنگتن در مواجهه با ایران را نیز مانند اعتبار آمریکا از دست داده است. صحبت کردن با صدای بلند(کنایه به دیپلماسی ترامپ در قبال ایران)، نتیجه‌ای جز افول قدرت بازدارندگی آمریکا و افزایش انگیزه ایران در مواجهه با واشنگتن نداشته است.

منبع: جام جم

انتهای پیام/

برچسب ها: ایران ، ترامپ ، کاخ سفید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۲۳:۰۵ ۱۱ تير ۱۳۹۹
بنام خدا .
ترامپ و غرب نمیتوانند ایران را به زانو در بیارن . ولی مدیریت غلط و ناکارامد این کار را میکند.به نظر میره شیرازه اقتصاد ایران به لب پرتگاه سقوط رسیده. قیمت مرغ بیست هزار تومان شده ،برنج هندی کیسه ده کیلویی شده 180هزار تومان .از وضعیت ارز و سکه که هیچ!مسکن واجاره ا سر به فلک کشیده .واردات بی رویه،عدم حمایت از تولید،ووووو.درکنار همه اینها فساد و دزدی میرود تا اعتماد مردم را از نظام از بین ببرد.نظامی که حاصل خون هزاران جوان پاک و مومن ایرانی بود نظامی که چشم امید همه مظلومان جهان است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۱۱ تير ۱۳۹۹
و از ان بدتر خون بناحق ریخته شده سردار است که حیات سیاسی ترامپ را درهم خواهد پیچید.
سردار خودش را حریف ترامپ معرفی کرد ودر مقابل ملت ایران سپر بلاشد و واقعا با شهادتش ترامپ را رسوا کرد و اورا به زیر خواهد کشید .مصداق واقعی خون بر شمشیر پیرور است.
ما ملت ایران چقدر مدیون سردار هستیم..
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۴۰ ۱۱ تير ۱۳۹۹
پیر مرد چرا صداتو بالا می بری دیدی ادمات هم در ایران نتونستن کاری که ازشون خواستی بکنن یعنی بی خود بشون شناسنامه و فرزندانشون رو اموزش میدی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۴۰ ۱۱ تير ۱۳۹۹
پیر مرد چرا صداتو بالا می بری دیدی ادمات هم در ایران نتونستن کاری که ازشون خواستی بکنن یعنی بی خود بشون شناسنامه و فرزندانشون رو اموزش میدی
Iran (Islamic Republic of)
سجاد بختیاری
۲۳:۵۱ ۱۱ تير ۱۳۹۹
دقیقا دولت دسته کلید ساخت تحویلشون داد