سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دورهمی شب یلدا، دست گرمی به کرونا/ جمع نشویم تا کم نشویم

شب یلدا در خانه می‌مانیم تا دشمن نامرئی را شکست دهیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،فصل هزار رنگ پاییز که به روز‌های پایانی خود نزدیک می‌شود، کم کم همه خود را برای ورود به زمستان آماده می‌کنند و نخستین شب آن را جشن می‌گیرند.

نخستین شب زمستان که از آن به عنوان شب یلدا یا شب چله یاد می‌شود، یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است که به رسمی شیرین، اقوام و خانواده‌های ایرانی را دور هم جمع می‌کند تا بلندترین شب سال را با شب نشینی در جمع بزرگتر‌ها سپری کنند.

شب یلدا فرصت و بهانه‌ای برای با هم بودن است و از همین رو، ایرانی‌ها، یک دقیقه بیشتر بودن این شب را جشن می‌گیرند، اما شیوع ویروس کرونا که نزدیک به یکسال است، جشن شب یلدا را هم مانند برگزاری بسیاری از آئین‌های ملی و مذهبی متفاوت کرده است!

امسال بر خلاف سال‌های گذشته برگزاری جشن این رسم قدیمی و در کنار بزرگتر‌های خانواده و برگزاری دورهمی‌ها در این شب تقریبا غیر ممکن است چرا که امکان دارد به قیمت از دست دادن جان عزیزانمان تمام شود و شب یلدا تبدیل شود به حسرتی بر دل ها، و این اقدام در سالجاری احتمال انتقال بیماری به افراد مسن که حدود ۱۰ ماه با قرنطینه و خارج نشدن از منزل، از ابتلا به بیماری جلوگیری کرده اند را به شدت افزایش می‌دهد.

باید گفت: بهترین هدیه برای حفظ حرمت و کرامت بزرگتر‌ها در شب یلدا سلامتی آن‌ها است، بنابراین نباید بزرگان فامیل به عنوان سرمایه مادی و معنوی خانواده را در معرض خطر ابتلا به این ویروس قرار دهیم.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان: ۹۵ درصد متوفیان کرونا در این استان در گروه‌های سنی ۴۵ سال به بالا قرار دارند و در شب یلدا و برگزاری دورهمی‌های خانوادگی، بزرگتر‌های فامیل (پدر و مادرها، پدر بزرگ و مادربزرگ ها) به عنوان گروه‌های پرخطر در معرض ابتلا به این ویروس هستند.

حیدری مقدم بیان کرد: باید در شب یلدا تردد و ارتباط حضوری خود با افراد مسن و بزرگتر‌های فامیل را به حداقل ممکن رساند چرا که حضور در دورهمی‌های خانوادگی احتمال مرگ و میر ناشی از کرونا به ویژه برای افراد سالمند و دارای بیماری زمینه‌ای را افزایش می‌دهد.

او خواستار اعمال و افزایش محدودیت‌های تردد در روز‌های پایان آذر سال جاری و همزمان با شب یلدا به منظور پیشگیری شیوع ویروس کرونا شد.
انتهای پیام/ج

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.