سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتقال آب زاینده‌رود به استان‌های مرکزی به چه قیمتی؟

طرح انتقال آب از زاینده رود به استان‌های مرکزی سال‌هاست که مطرح شده، اما این موضوع هنوز دارای پیچیدگی‌هایی است که تاکنون حل نشده است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،چند سالی است که موضوع بحران آب برای برخی از مناطق کم آب کشور معضلی شده است، برداشت‌های بی رویه از آب‌های زیرزمینی، توسعه شهرها، مدیریت نامناسب در منابع آبی، استفاده از آب شرب برای مصارف صنعتی و کشاورزی، کمبود بارش‌ها و نابودی چاه‌ها از جمله مواردی هستند که موجب شده بسیاری از مناطق کشور با بحران آب روبرو شوند.

تقریبا چند سالی است که طرح‌های مختلفی برای جبران کمبود آب در کشور مطرح شده است، اما تاکنون در این خصوص موفقیتی کسب نشده است.

حال چند روزی است که از اجرای طرح انتقال آب از جنوب کشور یعنی از دریای عمان و خلیج فارس گذشته است این طرح سال هاست که مطرح شده بود و دستگاه‌های مختلفی از جمله سازمان محیط زیست، وزارت نیرو و سازمان منابع طبیعی در این امر مشارکت داشتند.

برای انتقال آب از جنوب به فلات مرکزی اعتبارات متعددی اختصاص یافت چرا که بحران آب یکی از مهمترین و اساسی‌ترین مسائل در تمام نقاط دنیاست به طوری بر سر این موضوع جنگ هایی رخ داده استف به همین دلیل علاوه بر طرح انتقال آب از جنوب به فلات مرکزی موضوع بحران آب در برخی مناطق از جمله استان‌های اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و فارس مطرح شده بود که منجر شد فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی طرحی را برای جبران کمبود آب مطرح کند تا بتوانند آب را از سد زاینده‌رودبه این مناطق  انتقال دهند.

گفتنی است که امسال ذخیره سد زاینده رود که ظرفیت کلی آن ۱.۴ میلیارد متر مکعب است در مقایسه با سال گذشته ۵۶ درصد و نسبت به متوسط بلند مدت بالغ بر ۶۵ درصد کمتر است.


بیشتر بخوانید

مرگ تدریجی کارون با افتتاح تونل سوم کوهرنگ


همچنین گزارش‌های مطرح شده از سوی سازمان هواشناسی مبنی بر اینکه ۸۰.۶ درصد از مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی است که باید به عنوان زنگ خطر جدی در نظر گرفت.

بر اساس این گزارش از مجموع مقدار مساحت درگیر خشکسالی ۱۴.۵ درصد به شکل تخفیف، ۲۰.۳ درصد متوسط، ۲۱.۴درصد شدید و ۲۴.۴ درصد بسیار شدید مواجه است.

انتقال آب از استان اصفهان به شهر‌های دیگر مخالفان و موافقانی داشته است که به گفته لطف الله ضیائی پژوهشگر آب، تاخیر در اجرای طرح‌های انتقال آب به هیچ عنوان به صلاح نیست و بی شک مشکلات زیادی را برای استان اصفهان و مناطق همجوار آن رقم خواهد زد که چالش در تامین آب آشامیدنی و بهداشتی و به خطر افتادن جان مردم مهمترین معضل خواهد بود.

وی با بیان اینکه هیچ شکی در اجرای طرح‌های تامین آب منطقه مرکزی نیست، گفت: میزان جدیت و توجه در اجرا و تکمیل طرح انتقال آب باید بیشتر شود و تصمیم‌گیران از هیچ حمایتی برای پیش‌برد آن دریغ نکنند.

ضیائی بیان کرد: کم آبی مناطق مرکزی ایران و خشکی زاینده رود به عنوان شاهرگ حیاتی نواحی مرکزی یکی از اصلی‌ترین مشکلات امروز کشور محسوب می‌شود و این موضوع تنها مختص اصفهان نیست پس متولیان باید به صورت ملی به آن بنگرند و از برخورد‌های منطقه‌ای برای رفع تعارضات دوری کنند.

وی ادامه داد: جریان دوره‌ای و نه دائم رودخانه زاینده‌رود مشکلات متعددی را برای محیط زیست، پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری به وجود آورده و همچنین نرسیدن آب کافی به تالاب بین‌المللی گاوخونی خطر ایجاد پدیده ریزگرد‌ها را از گذشته بیشتر کرده است.


بیشتر بخوانید

شکنجه طبیعت با قطع و وصل آب در زاینده رود


عملیات اجرایی طرح انتقال آب کوهرنگ ۳ شامل سد و تونل در سال ۱۳۷۷ با هدف تامین آب به میزان حدود ۲۵۰ میلیون متر مکعب در سال برای تامین بخشی از کمبود آب منطقه مرکزی ایران آغاز شد در سال ۸۹ قرارداد آن بسته شد و قرار بود سال ۹۳ به بهره‌برداری برسد که این امر در آن زمان محقق نشد. به اعتقاد کارشناسان طرح انتقال آب کوهرنگ ۳ مهمترین پروژه انتقال آب حوضه آبریز زاینده‌رود به شمار می‌رود که سال‌های سال است که وعده این طرح داده شده، اما به اجرا گذاشته نشده است.

با وجود ممنوعیت بارگذاری جدید در حوزه آبریز زاینده‌رود و بلاتکلیفی طرح‌های انتقال آب از سد و تونل کوهرنگ ۳ و بهشت‌آباد سهم انتقال آب از زاینده‌رود به کاشان افزایش یافته است.
به طوری که فرماندار شهرستان کاشان از افزایش سهم انتقال آب زاینده رود از ۵۰۰ لیتر به ۷۰۰ لیتر بر ثانیه خبر داده بود و گفته بود که مجوز انتقال آب صادر شده و برای اجرایی شدن آن باید به طور جدی پیگیری شود.

مجوز جدید برای افزایش انتقال آب از زاینده‌رود به منطقه کاشان در حالی صادر شده است که در سال ۹۲ بر اساس بند ۲ مصوبات ۹ ماده‌ای دهمین جلسه شورای عالی آب بارگذاری جدید بر منابع آب زاینده رود تا پیش از تعیین تکلیف تخصیص‌های استان‌های چهارمحال بختیاری اصفهان و یزد و شفاف سازی مصارف آب در این حوزه ممنوع شد.

لازم به ذکر است که سهم آب انتقالی به کاشان از زاینده‌رود در شرایطی افزایش می‌یابد که طرح‌های انتقال آب از سد و تونل سوم کوهرنگ و بهشت آباد به اصفهان بلاتکلیف است از سوی دیگر با توجه به پیش بینی‌ها حوضه آبریز زاینده رود از نظر بارش پاییز و زمستان گرم و خشک پیش رو دارد و از هم اکنون با تصویب برنامه سازگاری با کم آبی این استان نیز در همه بخش‌ها برای کاهش مصرف آب در اصفهان هم تمهیداتی در نظر گرفته شد.

اما به گفته برخی مسئولان محیط زیستی که انتقال آب از اصفهان را نوعی سیاسی کاری می‌دانند و می‌گویند که اگر اصفهان آب ندارد چرا می‌خواهند آب انتقال دهند و آن را در فصول گرم سال رها می‌کنند.
مسئولان محیط زیستی می‌گویند که اگر طرح تونل کوهرنگ سه پایان یابد شهر‌های همجوار استان اصفهان دیگر به انتقال آب نیاز ندارند.


بیشتر بخوانید

آخرین اخبار از انتقال آب دریای خزر به سمنان


انتقال آب از زاینده رود پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که از گذشته جای سوال داشت و برای رفع این پیچیدگی‌ها قانون باید ورود کند.

سال گذشته بود که تمام صدرو مجوز‌های انتقال آب و تخصیص حقابه رود‌ها را به وزارت نیرو واگذار کردند و دیگر سازمان محیط زیست نمی تواند نظری در خصوص این موضوعات دهد و این به معنای این است که طرح‌های انتقال آب و سد سازی‌ها همچنان بدون در نظر گرفتن نیاز‌ها ادامه می‌یابد.
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
محمد
۱۵:۰۱ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
سلام بر همه ی عزیزان در سرتاسر کشور مشکلات آب با توهین و فحاشی و ملی گرایی حل نمیشود دو مسئله را همه ما به دور از تعصبات قومی و قبیله ای در نظر بگیریم اولا کشور ایران قومیت های مختلفی در آن زندگی میکنند و عموما همه مسلمانند پس همه هم ایرانی هستیم هم مسلمان ودر دین و ایین ما همه باهم دیگر برادر هستیم و باید آنچه برای خود میخواهیم برای برادران وهموطنان خود بخواهیم وهمه در شهرهایمان نمایندگانی انتخاب کنیم که به جای ملی گرایی فکر تمام کشور باشند آن هم به عدالت دوم آنکه یک استان سنگ آهن دارد یک استان نفت دارد یک استان محصولات کشاورزی یک استان نیروگاه و صنایع آهن وفولاد/پس ما مانند یک بدن هستیم که هرکدام مکمل یکدیگرند فریب کسانی را نخوریم که آگاهانه سعی در اختلاف افکنی در بین ما میکنند اگر ایران را تجزیه کنند همه ی اقوام آسیب می‌بینند
ناشناس
۰۰:۲۷ ۱۲ تير ۱۴۰۰
چی بگم؟
ناشناس
۱۱:۵۸ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
جنگ که شد خوزستانیها هجوم آوردن به اصفهان و از تمامی امکانات اصفهان استفاده کردن روز به روزم دارن زیاد میشن و.... از اون طرف چقدر جوون از استان اصفهان به خوزستان رفتن و شهید شدن.کلاهتونا قاضی کنید...
مراد قاسمی بابااحمدی،(حموله)
۰۲:۵۰ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
آب را از خلیج همیشه فارس انتقال دهند به اصفهان چگونه است که نفت استان خوزستان که سرزمین لرتباران با غیرت بختیاری و عرب تباران با غیرت می باشد با لوله گذاری به طول پانصد کیلومتر انتقال داده اند به استان اصفهان که این باز خود نوع دیگری از غارت گری استان اصفهان می باشد که هیچ سهمی را از این انتقال نفت به استان خوزستان در نظر گرفته نشده است بعد نمی توانند آب را از خلیج همیشه فارس انتقال دهند به استان اصفهان چرا با پول نفت استان های لر نشین و عرب نشین صنایع سنگین و آب بر در استان اصفهان مستقر کردند آیا به مردمان لر تبار در اصفهان امتیازی داده اند در اصفهان یک اصفهانی بیکار وجود ندارد به خاطر همین غارتگری و تصرفات جغرافیای استان های لر نشین و آب و منابع آب و خاک و منابع معدنی استان های بختیاری و استان لرستان و استان کهگیلویه و بویر احمد باعث گردیده است که از جغرافیای استان های لرستانات کم شود و به جغرافیای استان های اصفهان و اراک و فارس اضافه شود تا بدینوسیله از ثروت لرستانات کم شود و به ثروت استان های اصفهان و اراک و فارس اضافه گردد و با دست انداختن بر سر چشمه های کارون و زاینده رود آشکارا مالکیت پیدا کرده و بگویند ما مالک این سرچشمه ها هستیم و اختیار انتقال آب و خاک و منابع معدنی را داریم بعد مردم استان های لرتبار برای جستجوی کار به استان اصفهان و یزد و اراک بیایند و اکثرا در کارهای پست مجبور به کار شوند چشم و گوش خود را باز کنید و نگاه واقع بینانه با این نیرنگ ها سیاست های رذیلانه و مکارانه داشته باشید اگر اصفهانی ها جای مردم استان بختیاری بودند اجازه میدادند یک قطره آب استانشان به استان های دیگری برود بیش از یک میلیارد متر مکعب آب از استان بختیاری انتقال داده شده به استان های اصفهان و یزد و و قم و اراک (مرکزی)که آب مصرفی استان تهران با جمعیتی بیش از پانزده میلیون نفر در سال میشود در صورتیکه جمعیت استان های اصفهان و یزد و مرکزی به ده میلیون نفر هم نمی‌رسد همان بهتر که جلوی این غارتگری و تصرفات جغرافیایی و غارتگری آب و خاک و منابع معدنی و همچنین جلوی انتقال آب بهشت‌آباد گرفته شود و آب از خلیج همیشه فارس به استان اصفهان انتقال و کشیده شود ضمن اینکه جغرافیای استان های بختیاری و استان لرستان و استان کهگیلویه و بویر احمد به سال های پس از انقلاب بر گردد همچنین استاندارغیر بومی استان بختیاری بر کنار و استانداری که بختیاری باشد جایگزین گردد همچنین مدیریت آب استان بختیاری مستقل و سلطه آب منطقه ای استان اصفهان بر چیده و خارج گردد و منابع آب و خاک و معادن استان ها بختیاری و لرستان و کهگیلویه و بویر احمد برگردانده و مستقل و خود مختار گردد
بنا
۱۳:۱۰ ۰۲ دی ۱۳۹۹
اصفهان خیلی مظلومه . بیشتر از بیست ساله آب زاینده‌رود را به یزد منتقل کردند و حدود پانزده ساله حقابه ی زاینده‌رود را به چهارمحال و بختیاری دادند در حالی که این آب متعلق به بستر طبیعی رودخانه است که نود و پنج درصدش در استان اصفهانه. این غصب و ظلم یک طرف توهین و تهمت های بیشمار به اصفهان مظلوم یک طرف دیگه. خدا کمک کنه از این مصیبت نجات پیدا کنیم. دولت هیچ کاری نمی کنه
نونیم
۲۳:۲۵ ۰۶ آذر ۱۴۰۰
با سلام
آب زاینده رود رو کسی یزد نبرده
برو سرچ کن بی سواد __> پروژه انتقال آب حوزه کارون به فلات مرکزی
آب کارون است که از طریق زاینده رود میبرن یزد
بیش از 800 میلیون متر مکعب میریزین داخل زاینده رود و فقط 100 میلیون متر مکعبش رو میبرن یزد
اون هم فقط برای مصارف شهری
زاینده رود رو فقط به جای لوله ی انتقال استفاده میکنن
ناشناس
۱۲:۲۶ ۳۰ آذر ۱۳۹۹
در مورد جمله ی "به اعتقاد کارشناسان طرح انتقال آب کوهرنگ۳ مهمترین پروژه انتقال آب حوضه زاینده رود به شما میرود" ،تونلهای ۱و ۲و ۳ کوهرنگ جز حوضه آبریز کارون هستند ،به عبارتی آب را از رود کارون به زاینده رود اضافه میکنند ،بهتر است یک نقشه از چهارمحال و بختیاری با رود خانه ها و تونلها و میزان آبهایی که جابجا میشود قرار بدهید تا همه متوجه بشوند که برای رود خانه های زاینده رود و کارون چه اتفاقی افتاده است و قراراست بیفتد .
Mina
۱۲:۲۲ ۳۰ آذر ۱۳۹۹
این مسئولان درک دارن چهارمحال وضعیت خوبی نداره
مگه یه استان چقدر اب برای انتقال داره
اخه چرا این استان رو در نظر نگرفتید
اگه دین ندارید لاقل ازاده باشید
حمید
۲۲:۱۶ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
دولت بی کفایت همینه چه بلایی داریید سر زاینده رود میاریید اگه مازندران هم خشکسالی هستش زاینده رود هستش چه مشکلی با مردم اصفهان داریید
ناشناس
۲۰:۰۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
خدا باعث وبانیش را لعنت کند
sobhan
۱۹:۴۲ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
از جنوب و غرب اصفهان سالانه 2 میلیارد متر مکعب آب وارد استان چهار محال و بختیاری و خوزستان میشه همین برای اصفهان بس هست .... در مناطق مختلف اصفهان تنوع اقلیم داریم وگرنه دومیلیارد متر مکعب آب وارد استان های نام برد از اصفهان نمی شد ....
ناشناس
۱۷:۰۸ ۳۰ آذر ۱۳۹۹
سرچشمه هیچ رودی توی استان اصفهان نیست
فرزند بلوط
۱۹:۳۸ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
جالبه کارون رو از چهارمحال بختیاری خشکیدن و باهاش زاینده رود رو ساختن. و باهاش کلی صنایع اب بر پتروشیمی و فولاد و جنگل تو دل کویر هشک ایجاد کردن. ولی حالا حرف از انتقال غیرقانونی زاینده رود میزنن. اگه انتقال از زابنده رود بد هست پس مسولان اصفهان هم اینقدر به دنبال انتقال اب از کارون نباشند.
ناشناس
۱۸:۲۷ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
جناب عالی مستحضرید خشکسالی ناحیه مرکزی سالیان سال است که بوده وهست جناب عالی وهمکاران فقط مونده دستور دهید کوهای زاگرس را در چهار محال ار بیخ در بیارند وبه منافع شما انتقال دهند
احمد
۱۵:۲۷ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
دعوای آب سرآب چهارمحال بختیاری.مظلومترازاین قوم ندیدین؟یه مشت مسئول بی عرضه داره این استان وگرنه بااین همه منابع مثل آب ونفت الان استان محروم نبودهرنماینده که میره مجلس میره دزدی میکنه واسه خودش وخانوادش وفامیلای دورونزدیکش
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
نوش جونشون، وقتی آب کارون رو میکشیدن برای اصفهانیا، دیگه کارون خشک شده، الان خدا و طبیعت وکارما داره جوابشون رو به اصفهانیان میده
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
حالا اصفهانیها میفهمن خوزستانیا چی میگن نه ؟
حسین
۱۴:۱۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
مدیریت اشتباه وغیرعلمی
جای سرسبزوآباد روویران کنیم و آب رو ببریم اقلیم خشک و کویر
پیمان اشراقی
۱۲:۵۶ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
پنجاه میلیارد هزار تومان بودجه در نظر گرفته شده است .
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
خاتمی و رفسنجانی برای استانهای خودشان تو سرو کله شان زدند به قیمت ویرانی اصفهان اصفهان خودش در گیر خشکسالی شدید است باید فکری به حال استانهای مرکزی بکنند تا بیجهت دنبال آب اصفهان نباشند دنبال آب پایدار مثلا شیرین کردن آب دریا یا این همه آب بارندگی شیرین که به علت عدم مدیریت صحیح هر ساله موقع بارندگی از کشور خارج میشود
ناشناس
۱۱:۲۶ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
آیا آباد کردن جایی باید به قیمت ویران کردن جایی دیگر باشد
ف
۱۱:۱۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
یعنی هیچ راهی نداره که دست رو دست گذاشتین ! اگه سردار سلیمانی بود ! اون مسئول هایی که نمونه ی مسئول واقعی بودن رو دیدند ( قاسم سلیمانی!) و باز بی اعتنایی کردند به این مرام ، دیگر قطعا با رسیدن اجل خواهند فهمید که فقط عمر خود را ارزان تلف کردند.
ناشناس
۱۰:۵۷ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
به قول معروف میگن طرف می خواد ابرو درست کنه میزنه چشم کور میکنه .....میشه به راحتی دید
عیسی
۱۰:۱۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
نویسنده شما اصلا به مشکلات سرچشمه زاینده رودکه اب شرب ندارن اشاره کردی که میخوان اب بفرستند کاشان
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
چقد هرکی به هرکی ، یک زمان آب کارون رو میبرن برا زاینده رود ، بعد آب زاینده رود رو میبرن برا استان مرکزی . یکی بگه اینجا چه خبره؟؟؟؟؟؟ آخر این آبه بخار میشه و به هیشکی نمیرسه اینقدر اینور اونورش میکنین
فاطمی
۱۰:۱۴ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
بجای انتقال آب استانهایی نظیر جارمحال و بختیاری ، کهکیلویه و بویر احمد و لرستان به کویر مرکزی ایران و رشد شتابان صنعت در استانهایی کویری که البته جای بسیاری از سئوالات مبهم است کمی هم به فکر همین استانها باشید
نفت و گاز و آب از همین استانهاست در صورتی که جوانان همین استانها مجبورند برای پیدا کردن لقمه ای نان به کویر مهاجرت کنند
رشد معکوس همین استانها رو ببینید
ناشناس
۱۴:۵۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
چون این استانها در نهایت بی هنری دو قورت نیمشون باقی مونده! برن همون گلاب بگیرن برای خودشون، صنعت پیش کششون
ناشناس
۰۹:۳۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
استان چهارمحال و بختیاری سفره های آب زیرزمینی هرچه داشت خشکید
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
انتقال آب از تونل بهشت آباد به صورت کاملا غیر اصولی در حال انجام است که این عملیات باعث خشک شدن تمام آب های زیر زمینی در مسیر انتقال تونل بهشت آباد می شود به شکلی که مناطق و شهرهایی که در مسیر این تونل قرار گرفته اند کاملا خشک و غیر قابل سکونت خواهند شد.
ناشناس
۰۸:۳۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
اب از مناطق غربی زاگرس به منطقه اصفهان در زمانی که ریزش ها در این مناطق زیاد است میتواند کمکی باشد
ناشناس
۱۴:۴۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
راه حل کاملا مسخره
سلام
۰۸:۰۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
بخدا این ظلم روا نیست رودخانه خشکیده ریز گرد های الوده به پساب های صنعتی
بیشترین امار ام اس بهمین علت
حسین
۰۷:۴۰ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
سلام چه جالب همه از کیسه استانهای دیگر می بخشند طرح تونل کوهرنگ حکم بدبختی خوزستان همه دعواها سر آب یک استان دیگه مردم اون استان آب نداشته باشند ویا آب شور مشکلی ندارد ولی نما و صنعت استانهای فلات مرکزی بهم نخوره .
خداوکیلی استان خوزستان کسی رو نداره تمام نماینده ها ....هستند دولت هم که همه از فلات مرکزی هستند همین میشه همه سر آب خوزستان ادعای میراث میکنند
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
تونل کوهرنگ هم به چهارمحال و بختیاری آسیب زد هم به خوزستان
سیدمحمدعلی
۰۷:۲۶ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
در شهر کویری وبیابانی آران وبیدگل
اصفهان یک شعبه فولاد زده
وداره تمام آبهای این شهر کویری رو می بلعه
آقای پروفسور کردوانی گفته این شهر تا 15 سال دیگه
بر اثر این کار کلا از بین می رود وبه شهر متروکه تبدیل
می شود. خواهش می کنم مطلب رو درج نمایید.
احمد
۰۷:۲۱ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
چرا اینطور در حق استان چهارمحال و بختیاری اجحاف میکنید و از مشکلات مردم استان ما به خاطر زیاده خواهی اصفهانی ها حرف نمیزنید،تونلهایی مثل بهشت آباد غیر قانونی هستن و دارن زندگی مردم رو نابود میکنن حال که رئیس محترم قوه قضائیه جلوشون رو گرفتن دم از مظلومیت اصفهان و استانهای همجوارش میزنید،به خدا مظلومیت اینه که استانت ۱ درصد جمعیت کشور رو تشکیل بده و ۱۱ درصد آب کل کشور رو داشته باشه ولی مردمش با کم آبی دست و پنجه نرم کنن و خیلی از روستاهاش آب آشامیدنی سالم نداشته باشن،یکی از محروم ترین استان های کشور باشه و هیچگونه امتیاز و مزیتی هم بابت آبی که ازش میگیرن بهش ندن انگار ما مستعمره اصفهان و یزد و امثالهم هستیم،از حق ما هم دفاع کنید نه اینکه نادیده بگیرینش
ناشناس
۱۴:۴۷ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
کارون هم اکوسیستم چهارمحال و بختیاری رو زنده نگه میداشت، هم اکو سیستم خوزستان رو، اما بخاطر یه استان دیگه اومدن دوتا استان دیگه رو نابود کردن!!!
منصور
۰۶:۲۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
شانس اوردیم که که این ادم های نالایق و بیسواد بفکر اسفالت کردن خلیج فارس نیافتادن
منصور
۰۶:۲۳ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
وقتی بعضی ادمهای بیسواد و نالایق به یه پست و مقامی میرسن و رییس میشن بخاطر اینکه پیش هم ولایتیهایشان قیافه بگیرن دست به یه کارهای نسنجیده و کارشناسی نشه ایی میزنن // که سالیان درازی باید بگذرد تا اثرات سو این تصمیملاتشان که دامن گیر جمعیت زیادی از مردم و محیط ریست شده برطرف بشه // و تازه برگردیم سر جای اولمان
منصور
۰۶:۱۳ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
وقتی یه عده ایی بیسواد در راس کار قرار میگیرن // نتیجه کار بهتر از این نمیشه