سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در فارس

استان فارس یکی از استان‌های پیشرو در توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بوده اما برخی موانع روند توسعه را کند کرده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز،کشت‌های گلخانه‌ای به کشاورزان این امکان را می‌دهد که علاوه بر افزایش میزان تولید محصولات کشاورزی، بر کیفیت این محصولات نیز بیفزایند.

از سال ۱۳۹۶ با هدف رونق بخشی به بخش کشاورزی، ایجاد ۴۸ هزار هکتار گلخانه در کشور هدف گذاری شده که سهم پیش بینی شده برای استان فارس هفت هزار هکتار است.

در استان فارس سطح گلخانه‌های استان از سال ۱۳۹۲ که حدود ۱۴۴ هکتار بوده که به بیش از ۷۲۴ هکتار رسیده و افزایش پنج برابری داشته است.

در حال حاضر به رغم وجود متقاضی برای راه اندازی واحدهای گلخانه‌ای در نقاط مختلف استان فارس، موانع مختلفی پیش روی متقاضیان قرار گرفته که باعث کند شدن روند توسعه‌ای این واحدها شده است.

راه اندازی بیش از ۷۲۴ هکتار گلخانه در فارس

حسین پژمان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، گفت: تا کنون بیش از ۷۲۴ هکتار گلخانه در سطح استان راه اندازی شده که شامل گلخانه‌های کوچک مقیاس، تابع اقلیم و هایتک است.

او، بیان کرد: گلخانه‌های کوچک مقیاس بیشتر در مناطق روستایی برای ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت جوانان راه اندازی می‌شود.

پژمان، تصریح کرد: گلخانه‌های تابع اقلیم بیشتر به منظور جمع کردن کشاورزان کم بنیه در کنار یکدیگر است تا بتوانند زنجیره تولید داشته باشند و منتهی به برند سازی شود و ارزش افزوده حاصل شده به خود آنان برسد اما این گلخانه‌ها  سیستم گرمایشی و سرمایشی ندارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، ادامه داد: واحدهای گلخانه‌ای هایتک دارای سیستم‌های گرمایش و سرمایش و کنترل نور هستند و هدف این واحدها صادرات است.

زمان بر بودن استعلام از مراجع ۱۶ گانه از موانع توسعه گلخانه‌ها است

پژمان با اشاره به موانع پیش روی توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در استان فارس، افزود: از ۴۸ هزار هکتار پیش بینی کشور برای ایجاد گلخانه در یک افق ۱۰ ساله، هفت هزار هکتار مربوط به فارس است.

او، اضافه کرد: موانع متعددی بر سر راه توسعه گلخانه‌ها در فارس وجود دارد که یکی از موانع زیاد بودن تعداد استعلام‌ها و زمان بر بودن آن است که ۱۶ استعلام باید از دستگاه‌های مختلف اخذ شود.

افزایش هزینه‌ها و تامین وثیقه موانع دیگر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، اظهار کرد: قیمت مصالح، سازه و پوشش افزایش زیادی داشته و در توان متقاضیان نیست که بخواهند این واحدها را راه اندازی کنند.

پژمان، تامین وثیقه برای اخذ تسهیلات را مانعی دیگر بر سر توسعه گلخانه‌ها در استان دانست و گفت: از طرفی نیز بانک‌ها منابع مالی مورد نیاز کشاورزان را ندارند و در گذشته  نیز وام‌های هفت درصد به کشاورزان پرداخت می‌شد اما در حال حاضر سود تسهیلات به ۱۴ درصد رسیده و کمتر کسی با وام ۱۴ درصدی اقدام به راه اندازی گلخانه می‌کند.

او، بیان کرد: واقع شدن در حریم‌ها از جمله حریم میراث فرهنگی، حریم جاده و حریم گاز نیز یکی دیگر از موانع پیش روی راه اندازی برخی واحدهای گلخانه‌ای است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس،  تصریح کرد: موانع پیش روی توسعه گلخانه‌ها در استان باعث شد تا راه اندازی این واحدها مطابق برنامه پیش بینی شده پیش نرود.

او، ادامه داد: در استان فارس برای برداشتن موانع جلسات تصمیم‌گیری با حضور معاون استاندار برگزار شد که او جلسه را مدیریت و برخی دستگاه‌ها را مجبور به انجام برخی اقدامات می‌کرد اما باز توفیق مدنظر با هدف برنامه پیش نرفته است.

پژمان، افزود: در حال حاضر تکنولوژی لازم در حوزه کشت‌های گلخانه‌ای در کشور و استان وجود دارد، البته ممکن است یک مقدار ضعف در حوزه دانش فنی برای گلخانه‌های هایتک وجود داشته باشد که باید تکنسین ماهر و استادان حرفه‌ای گلخانه داشته باشیم تا بتوانند فرمول‌های لازم را ارائه کنند.

۲ مجمع گلخانه‌ای فارس در آستانه بهره برداری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس، اضافه کرد: در حال حاضر ۲ مجتمع گلخانه‌ای در استان فارس وجود دارد که عمده اقدامات برای راه اندازی آنان انجام شده و تنها یکسری مشکلات کوچک دارند که با رفع آن شاهد بهره برداری از این مجتمع‌ها خواهیم بود.

او، اظهار کرد: تعدادی از مجتمع‌های گلخانه‌ای غیرفعال دارای مسائل حقوقی در استان وجود دارد که پیگیر حل مسائل این مجتمع‌ها هستیم.

پژمان، گفت: توسعه گلخانه از نظر فنی برای کشاورزان جا افتاده و تمایل به فعالیت در این حوزه هستند اما آورده‌ای ندارند و وثیقه آنان نیز جوابگوی اخذ تسهیلات بانکی نیست و تورم نیز وحشتناک است و روز به روز هزینه‌ها افزایش می‌یابد.

۳۶ هکتار طرح گلخانه به بانک معرفی شدند

همچنین جعفر صبوری پور معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، بیان کرد: از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه متقاضیان حدود ۳۶ هکتار طرح واحدهای گلخانه‌ای برای اخذ تسهیلات به بانک معرفی شدند.

او، تصریح کرد: بیش از ۶۰ هکتار طرح گلخانه‌ای در استان فارس نیز در آستانه بهره برداری قرار دارند و دارای پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد هستند.

صبوری پور، ادامه داد:  تعدادی از سال قبل تسهیلات دریافت کرده بودند که فرآیند راه اندازی این واحدها در حال انجام است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، افزود: پیش بینی شده در سال ۱۳۹۹، ۲۵۰ هکتار واحد گلخانه‌ای در سطح استان راه اندازی شود که با توجه به موانع موجود از جمله افزایش هزینه‌ها  بوده و حدود ۵۰ درصد آن محقق می شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.