سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص):

راه‌آهن خواف – هرات زمینه‌ساز توسعه تجاری ایران و افغانستان است

محمد گفت: اقتصاد روبه رشد و ظرفیت مطلوب بازار افغانستان، فرصت‌های صادراتی قابل‌توجهی را فراهم ساخته است.

 به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با اعلام خبر افتتاح پروژه راه‌آهن خواف – هرات در آینده نزدیک اظهار کرد: افغانستان، با ۹۳۶ کیلومتر مرز مشترک با ایران، یکی از مهمترین همسایه‌های شرقی ایران محسوب می‌شود، اما علاوه بر مشکلات ساختاری و مشکلات امنیتی حاکم بر جامعه افغانستان، نبود زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل در داخل این کشور و عدم دسترسی به آب‌های آزاد، همواره یکی از محدودیت‌های اصلی افغانستان در توسعه و پیشرفت اقتصادی بوده است.

او افزود: پروژه بین‌المللی راه‌آهن خواف - هرات بر اساس منویات مقام معظم رهبری و به منظور اتصال افغانستان به شبکه ریلی ایران و با هدف برقراری ارتباط این کشور با بندرعباس و بندر چابهار که مبادی دسترسی به آب‌های آزاد و تجارت بین‌المللی هستند تعریف شده است و از طرفی، امکان ترانزیت کالا از طریق کریدور شرقی- غربی و از سمت مرز آستارا به اروپا را برای کشور افغانستان فراهم می‌سازد.


بیشتر بخوانید


فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در خصوص مشخصات این پروژه گفت: راه‌آهن خواف – هرات به طول حدود ۲۲۵ کیلومتر، به صورت یک خطه، بـا سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای قطار‌های مسافری و ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برای قطار‌های باری طراحی شده است و خواف در خراسان رضوی را به هرات، شهر پرجمعیت غرب افغانستان متصل خواهد کرد.

محمد در ادامه بیان کرد: راه‌آهن خواف – هرات شامل دو بخش اصلی داخل و خارج از کشور است و در قالب ۴ قطعه تعریف شد که زیرسازی قطعه اول و دوم و روسازی قطعه سوم آن مجموعاً به طول ۱۳۸ کیلومتر با هزینه جمهوری اسلامی ایران و با همکاری وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) اجرا شد و قطعه چهارم در تعهد کشور افغانستان است.

او با اشاره به اینکه قطعه سوم این پروژه جدیداً به بهره‌برداری رسیده است افزود: این قطعه شامل تهیه مصالح، خرید و نصب تجهیزات و اجرای روسازی به همراه ساخت ایستگاه‌هاست و از منطقه صفر مرزی در شمتیغ تا ایستگاه روزنک در خاک افغانستان به طول ۶۸ کیلومتر ادامه دارد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در خصوص مشکلات این پروژه گفت: وجود تنگنا‌های مختلف و شرایط خاص امنیتی و اجرایی حاکم بر پروژه و منطقه گرچه اجرای این پروژه ملی را با مشکلات فراوان روبه‌رو ساخت، اما عزم بلند و همت راسخ متخصصان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) زمینه اتمام این پروژه را در سال جهش تولید فراهم کرد.

او اظهار کرد: با توجه به اینکه کشور افغانستان فاقد شبکه راه‌آهن است و پروژه راه‌آهن خواف – هرات اولین خط راه‌آهن با عرض استاندارد در این کشور محسوب می‌شود، احداث این پروژه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و علاوه بر ثمرات گوناگون برای کشور افغانستان، زمینه رشد و توسعه استان‌های شرقی ایران را نیز فراهم می‌کند و مبادلات تجاری بین دو کشور در مرز‌های شرقی را در بستر حمل و نقل ریلی توسعه خواهد داد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.