معاون ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از روند آزمایشی ورود قطار باری و مسافری از ایران به افغانستان خبر داد.

عباس خطیبی معاون راه آهن‌وشرکت زیر ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه روز گذشته اولین محموله باری از ایران به سمت افغانستان به صورت آزمایشی با حضور مسئولان راه آهن ایران و افغانستان جابه جا شد، گفت: بازدید نهایی با حضور مسئولان ایرانی و کشور افغانستان صورت گرفت و تمامی مراحل بارگیری به شرکت راه‌آهن واگذار شده است مقدمات و اقدامات و بررسی‌های نهایی برای افتتاح رسمی صورت گرفت.

او ادامه داد: مراحل ارسال بار چک و بررسی‌های نهایی و هماهنگی با مرزبانی‌ها و گمرک در این بازدید‌ها صورت گرفت و ما توانستیم اولین محموله سیمان را از ایران به سمت افغانستان جابه‌جا کنیم.


بیشتر بخوانید


معاون شرکت راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل بیان کرد: تخمین زده شده که در بهره‌برداری از طریق این مسیر بتوانیم ۳ میلیون تن بار را جابه‌جا و ترانزیت کنیم.

او با بیان اینکه هدف گذاری که در این طرح صورت گرفته جابه‌جایی حدود ۳ میلیون تن بار در سال است که انواع محصولات شامل مصالح ساختمانی، فرآورده‌های نفتی، سیمان و مواد غذایی به افغانستان صادر می‌شود، گفت: طبق آمار‌هایی که انجام شده حجم بار صادراتی تا ۶ میلیون تن در سال می‌تواند ارتقاء پیدا کند.

خطیبی با بیان اینکه مسئولان اداره راه آهن افغانستان روز گذشته ابراز علاقه مندی برای جابه‌جایی بار و مسافر بین ایران و افغانستان داشته‌اند گفت: به طور معمول از ایران کالا‌های ساختمانی، سرامیک، سیمان و مواد نفتی و غذایی صادر می‌شوند که تمامی این محصولات می‌توانند از طریق ریل به کشور افغانستان منتقل شوند.

معاون شرکت ساخت با اشاره به جابه‌جایی مسافر از طریق این خط ریلی هم گفت: در سال اول بهره برداری روزانه ۱۰۰ هزار نفر به طور میانگین جابه جا می‌شوند که در افق ۲۰ ساله هم قابلیت جابه جایی ۱ میلیون نفر وجود دارد.

او گفت: در مورد جابه جایی مسافر در جلسه‌ای که روز گذشته با مسئولان راه آهن افغانستان در روزنک داشتیم مسئولان افغانستان هم اعلام آمادگی کردند تا پس از موضوع جا به جایی بار در خصوص جابه جایی مسافر نیز مذاکراتی داشته باشیم.

گفتنی است، اولین اتصال ریلی بین‌المللی، اتصال راه‌آهن به کشور همسایه افغانستان در قالب خط‌آهن خواف - هرات است که اجرای آن به پایان رسیده و آماده افتتاح است، این خط ریلی در قالب چهار قطعه به طول ۲۲۵ کیلومتر طراحی شده است و آنچه در تعهد جمهوری اسلامی ایران بود، احداث ۱۴۰ کیلومتر از این خط‌آهن در ۳ قطعه بوده، که آماده بهره‌برداری است.  

کل خط‌ آهن خواف-هرات ۲۲۵ کیلومتر در قالب ۴ قطعه است، که از خو‌اف ایران تا مرز شمع‌تیغ در خاک ایران، به طول ۷۸ کیلومتر تکمیل شده، و  ۶۲ کیلومتر از این مسیر ریلی از مرز شمع‌تیغ تا ایستگاه روزنک در خاک افغانستان به طول ۶۲ کیلومتر از محل کمک‌های جمهوری اسلامی ایران برای بازسازی کشور افغانستان احداث می‌شود، بنابراین، از این مسیر ۲۲۵ کیلومتری، ۱۴۰ کیلومتر که در تعهد جمهوری اسلامی ایران بوده اجرا شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
اقدام بجا و مناسبی کردند برای قدرت و پیشرفت کشورجای تقدیر دارد
Switzerland
ناشناس
۲۳:۰۰ ۱۳ آذر ۱۳۹۹
اون ها برای ما چیکار کردن!
Canada
محمود
۱۹:۵۰ ۱۳ آذر ۱۳۹۹
توسعه راه اهن یکی از لزومات شکوفایی اقتصادی است.
خدا قوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۱۳ آذر ۱۳۹۹
سوریه و لبنان فلسطین کم بود افغانستان هم اضافه شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۱۳ آذر ۱۳۹۹
به امید اینکه بزودی شاهد بازگشت میلیونها افغانی به کشورشان با همین قطارها باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۱۳ آذر ۱۳۹۹
حالادیگه بفرسین افغان ملت سیروپرشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۱۳ آذر ۱۳۹۹
چه نفعی داره برامون قطار بره افغانستان؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۱۳ آذر ۱۳۹۹
سهام شرکت های سیمانی منطقه خواف به شدت رشد خواهند کرد مثل سهام سخواف که بغل راه اهنه
Iran (Islamic Republic of)
غفار
۱۵:۵۲ ۱۳ آذر ۱۳۹۹
چه جالب
به امید پیشرفت بیشتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۱۳ آذر ۱۳۹۹
این چه ریخت و قیافه ایه برای لوکوموتیو بخرج دادن یکمی ظاهر قطارو هنرمندانه تر طراحی و پیاده سازی میکردن این همه زحمتی که کشیدن به چشم بیاد
United States of America
حمید
۱۴:۴۵ ۱۳ آذر ۱۳۹۹
سلام،

به امید پیشرفت های روز افزون
آخرین اخبار