سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشت تابستانه در خوزستان رونق داشت

استاندار خوزستان گفت: حدود ۴۵۰ هزار هکتار کشت تابستانه داشتیم که عدد بسیار قابل ملاحظه‌ای است و در تاریخ استان سابقه نداشت.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان گفت: بدون کشت نیشکر، بیش از ۳۰۰ هزار هکتار و با در نظر گرفتن نیشکر، حدود ۴۵۰ هزار هکتار کشت تابستانه داشتیم که عدد بسیار قابل ملاحظه‌ای است و در تاریخ استان سابقه نداشت.

او بیان داشت: امسال دولت قیمت خرید گندم را به ۴ هزار تومان افزایش داده است که به نسبت قیمت مناسبی است و تا حدودی می‌تواند جبران کند و سال‌هایی که با خشکسالی شدید مواجه بودیم نمی‌توانستیم اجازه کشت تابستانه بدهیم و کشاورزان ما به شدت در مضیقه بودند، اما با صدور مجوزه کشت تابستانه، شرایط مقداری بهبود یافته است و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

شریعتی افزود: از معاونت عمرانی استانداری و سازمان جهاد کشاورزی خواهش می‌کنم با همکاری سازمان هواشناسی وضعیت را رصد کنند و اگر تا یکی ۲ هفته آینده وضعیت بارش‌ها و پیش‌بینی‌های فصلی مناسب بود، ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب در نظر گرفته شده در حوضه مارون را اصلاح کنند. یک سامانه بارشی خوب تا جمعه، شنبه و یکشنبه داریم و اگر شرایط مارون نرمال باشد، مجوز کشت داده شود.

استاندار خوزستان صریح کرد: در هر هکتار کشت چغندر در کشور، حدود ۱۷ تا ۱۸ هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود، در حالی که در خوزستان، چون این محصول در پاییز کشت می‌شود، نصف آب مورد نیاز چغندر به وسیله باران تامین می‌شود و به این ترتیب، هر هکتار ۸ تا ۹ هزار مترمکعب آب مصرف می‌کند و این به نوعی، ارزش افزوده بیشتری در استان خوزستان ایجاد می‌کند و جزو مزایای کشت این محصول است.

این مقام مسئول ادامه داد: اگر طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیای اراضی کشاورزی تکمیل شود، ۵۰ تا ۸۰ هزار هکتار برای کشت چغندر پیش‌بینی شده است که این مقدار، برابر با ظرفیت ۱۰ کارخانه است. کارخانه تصفیه شکر امسال راه‌اندازی می‌شود و کارخانه قند ستاد اجرایی فرمان امام نیز در دزفول در حال نصب است.

او اظهار داشت: با برنامه‌ریزی و تفاهم، توانستیم سطح زیرکشت تابستانه را ۲۰ درصد افزایش دهیم وکشت و تولید شکر نیز افزایش یافته است؛ انتظار داریم تنها از توسعه نیشکر حدود ۶۰۰ هزار تن تولید شکر داشته باشیم. کارون و هفت تپه نیز جای خود، اما انتظار ما بر این است که امسال بیش از ۷۷۰ تا ۷۸۰ هزار تن شکر، تنها از شرکت‌های نیشکری داشته باشیم. با برنامه‌ریزی که داریم، سال آینده نیز انتظار داریم از تولید ۹۰۰ هزار تن شکر بگذریم.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.