سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چاپ ۳۵۲ عنوان کتاب در استان قزوین

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین: امسال ۳۵۲ عنوان کتاب در استان قزوین به چاپ رسیده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین،محمد رستمی معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: امسال ۳۵۲ عنوان کتاب به همت ناشران قزوینی به چاپ رسیده که علیرغم شرایط کرونایی و وضعیت اقتصادی نسبت به مدت مشابه قبل افزایش داشته است.

رستمی با اشاره به هفته کتاب و کتابخوانی عنوان داشت: ۵۳ مجوز انتشارات در قزوین صادر شده است، ولی به دلیل برخی مشکلات، تنها ۳۰ مورد از آن‌ها فعالیت دارند.

او افزود: در سال ۹۹، هفت مورد مدارک متقاضیان انتشارات به دفتر کل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده است تا به ظرفیت انتشارات در استان افزوده شود.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با اشاره به خسارت عظیمی که به بخش فرهنگ و هنر با شیوع کرونا وارد شد، گفت: یکی از برنامه‌های دولت برای حمایت از کسب و کار‌های آسیب دیده از کرونا پرداخت تسهیلات بود که با سازو کار پیش بینی شده در سامانه کارا انتشاراتی‌های استان نیز از این تسهیلات بهره‌مند شدند.

رستمی اضافه کرد: از دیگر برنامه‌های حمایتی برای حمایت از ناشران و کتابفروشان، تسریع در توزیع کاغذ دولتی به ناشران متقاضی و تسهیل در فرایند آن است و همچنین، اعتبار خرید کتاب استانی در مراکز استان‌ها تا سقف ۳۰ درصد افزایش می‌یابد و صورتحساب‌های ارسالی ظرف یک ماه تسویه خواهند شد.

او گفت: همچنین در سال جاری یک هزار و ۵۵ بند کاغذ یارانه‌ای جهت چاپ کتاب به انتشاراتی‌های استان تحویل شده و همچنین به دلیل برگزار نشدن نمایشگاه بزرگ کتاب در سال گذشته، در رویکردی جدید پیش بینی شده است تا این نمایشگاه امسال در فضای مجازی برگزار شود.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در ادامه گفت: بخش قابل توجهی از هزینه‌های جاری نمایشگاه برای یارانه کتاب در نظر گرفته شده است که این امر می‌تواند موجب رونق خرید کتاب و کمک به ناشران و کتابفروشان شود.

این مسئول افزود: برای حمایت از کتابفروشی‌ها طرح فصلی تابستانه کتاب در مردادماه سال جاری برگزار شد و جشنواره پاییزه کتاب همزمان با هفته کتاب در آبان‌ماه با افزایش ۵۰ درصدی اعتبارات در حال اجرا است.

به گفته او، طی هماهنگی‌های به‌عمل آمده از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد تلاش خواهد شد تا حداکثر سه هفته پس از برگزاری طرح‌های حمایتی از کتابفروشی‌ها، تسویه حساب با کتابفروشی‌های مجری انجام شود.

رستمی خاطرنشان کرد: یکی از طرح‌هایی که توسط تعاونی ناشران قزوین و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری می‌شود احداث باغ کتاب به منظور محلی برای عرضه دائمی آثار ناشران استان و قزوین است که در این مجموعه فرهنگی طرح‌های فرهنگی متناسب با این فضا مثل بازی‌های فکری کودکان، نمایش فیلم، آزمایشگاه علمی هم در نظر گرفته می‌شود تا بر جذابیت و افزایش حضور علاقه‌مندان بیفزاید.

او تاکید کرد: نمونه این طرح در باغ کتاب تهران اجرا شده و مورد استقبال قرار گرفته است و در بازدید تخصصی که سال گذشته از این مجموعه داشتیم مدیریت این مجموعه جهت سرمایه گذاری در قزوین هم اعلام آمادگی کرد.

رستمی افزود: این طرح در قزوین در ۲ چشم انداز میان مدت و بلند مدت دنبال می‌شود و در طرح میان مدت استفاده از فضای مناسب در شهر قزوین حتی به‌صورت استیجاری در یکی از مجموعه‌های تجاری شهر در دستور کار قرار دارد و در طرح بلند مدت اختصاص زمینی توسط شهرداری برای این منظور لحاظ شده که اگرچه شهرداری برای همکاری در این رابطه اعلام آمادگی کرده است، ولی در خصوص تامین سرمایه لازم مشکل وجود دارد.

تولید کتاب‌های صوتی ویژه کودکان و بزرگسالان در دستور کار قرار دارد

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین از تولید کتاب‌های صوتی ویژه کودکان و بزرگسالان خبر داد و گفت: نیاز به کتاب‌های صوتی در ابتدا به منظور استفاده سالمندان، کودکان و کسانی که دچار مشکل بینایی هستند احساس می‌شود، ولی در دنیای کنونی که مشغله افراد افزایش یافته است استفاده از کتاب‌های صوتی می‌تواند برای همه افراد به خصوص در زمان‌هایی مثل رانندگی در ترافیک و هنگام ورزش بسیار موثر باشد.

رستمی اضافه کرد: از ویژگی‌های جذاب این‌گونه آثار برای کودکان و نوجوانان، استفاده از افکت‌های صوتی در کنار هنرمندیِ گویندگانِ حرفه‌ای و حتی ترکیب با ترانه‌های کودکانه است که می‌تواند نقش موثری در افزایش مخاطبان داشته باشد.

او افزود: یکی دیگر از ظرفیت‌های استان قزوین، وجود گنجینه ارزشمندی از کتاب‌های خطی و چاپ سنگی در استان است که با همت دستگاه‌های متولی می‌توان با تجمیع آن‌ها در مکان مناسب و تاسیس موزه کتاب و نسخه‌های خطی و چاپ سنگی هم شرایط نگهداری استاندارد از این آثار را فراهم کرد و هم زمینه را برای جذب علاقه‌مندان و گردشگران و بازدید از این آثار فراهم نمود.

گرانی کاغذ، معضلی که رمق نویسندگان و ناشران را گرفته است

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با بیان اینکه عمده مشکلات ناشران استان از مشکلات این صنف در سطح کشور جدا نیست، گفت: گرانی مواد اولیه و افزایش چند برابری هزینه‌های تولید باعث شده است تا هزینه تمام شده کتاب افزایش چشمگیری داشته باشد و اقتصادی نبودن چاپ کتاب منجر به کاهش انگیزه ناشران و فقدان تنوع کتاب در بازار شده است.

رستمی گفت: همچنین این مشکلات چه بسا باعث شده است که چاپ بسیاری از کتاب‌های دوره‌ای مثل کتاب‌های مرجع با تعداد صفحات زیاد و هزینه بالای چاپ، متوقف شود.

او افزود: از سویی دیگر مشکلات معیشتی می‌تواند منجر به کاهش یا حذف سهم خرید کتاب از سبد خانوار شود که تبعات ناخوشایند توسعه نیافتن فرهنگ به اشکال مختلف در جامعه بروز خواهد کرد و منجر به افزایش هزینه‌های دولت در آینده خواهد شد.

رستمی با بیان اینکه در حال حاضر انتشار کتاب در فضای مجازی در بسیاری از کشور‌ها گسترش یافته است، خاطرنشان کرد:در این خصوص، اقداماتی در سطح کشور انجام شده و جلساتی در سطح ملی به منظور صیانت از حقوق مولفان و مصنفان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده است.

او یادآور شد:جدی گرفته نشدن حقوق خالق اثر در فضای مجازی و جذابیت بیشتر کتاب‌های چاپی نسبت به کتاب‌های الکترونیکی در نظر خوانندگان موجب شده است که انتشار الکترونیکی کتاب در کشور ما آنگونه که باید و شاید توسعه نیابد.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین افزود: برخی فعالیت‌ها در زمینه تولید برنامه‌های نرم افزاری محدود کننده در استفاده از کتاب‌های الکترونیکی صورت گرفته است تا بخشی از دغدغه ناشران در زمینه حفاظت از حقوق پدیدآورنده یا صاحب اثر پاسخ داده شود.

انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.