سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کمبود چه مواد مغذی، بدن را مستعد ابتلا به کرونا می‌کند؟

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم می گوید در پیشگیری از عفونت‌های ویروسی تامین نیاز‌های غذایی فرد اهمیت فراوانی دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،محمد حضوری ، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به فصل پاییز و شروع  پیک آنفولانزا و کرونا اظهار کرد: اصل اساسی در مورد تغذیه در فصل پاییز، دریافت غذای سالم، میوه و سبزی تازه است که خوشبختانه در این فصل میوه‌های سرشار از ویتامین C از جمله مرکبات را می‌توان استفاده کرد.

او با اشاره به این که آنفلوآنزا و کرونا بیماری ویروسی هستند؛ گفت: در پیشگیری از عفونت‌های ویروسی تامین نیاز‌های غذایی فرد اهمیت فراوانی دارد و می‌بایست مواد مغذی را از نظر ویتامین ها، املاح، گوشت، پروتئین‌ها و غلات در حد کفایت دریافت کند تا مشکلی برای شخص پیش نیاید مگر این که کم خوری کند یا از غذا‌های ناسالم استفاده کند.

انواع نوشابه ها ،تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن هستند

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: برخی از غذا‌ها با پایه روغن و شکر زیاد در بدن التهاب زا هستند و یا نوشیدنی‌های گازدار مانند انواع نوشابه‌ها سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کنند و باعث افزایش ابتلا به بیماری در بدن انسان می‌شود.

او در خصوص میزان واحد میوه مصرفی افراد عنوان کرد: مصرف میوه تازه همواره توصیه می‌شود، اما بیش از ۴ عدد معمولا مورد نیاز نیست. افراد عادی میانگین مصرف ۳ عدد میوه و افراد با گروه‌های خاص و زنان باردار بهتر است ۵ (واحد) عدد میوه در سبد غذایی روزانه خود جای دهند و برای اندازه میوه هر فرد به اندازه مشت خود توجه کند که هر مشت بسته فرد یک واحد میوه محسوب می‌شود. کودکان هم اگر به مشت بسته کودک باشد باید همان اندازه ۳ الی ۵ عدد باشد، اما اگر مادر به او میوه دهد باید حداکثر ۲ میوه داده شود که معادل یک لیوان آب میوه است.

حضوری با بیان این که استفاده از آبمیوه می‌تواند در افراد سبب افزایش وزن شود، بیان کرد: استفاده از آبمیوه به واسطه میزان قندی که دارد سبب نگرانی است و می‌تواند سبب افزایش وزن شود، اما در افرادی که امکان خوردن میوه تازه ندارند یا به دلیل بیماری اشتهای کافی ندارند آب میوه می‌تواند انتخاب خوبی برای دریافت مواد مغذی و ویتامین‌ها باشد البته آب میوه به دلیل این که فیبر کافی ندارد احساس سیری ندارد.

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم افزود:تمامی میوه‌ها دارای قند هستند حتی لیموی ترش نیز دارای قند است و باید در مصرف تمام آبمیوه‌ها به این نکته دقت کرد.

حضوری عنوان کرد: در این فصل استفاده از دمنوش‌ها و مایعات گرم مانند آب جوش و چای همگی مفید هستند، زیرا ریه و مخاط دهان را که در فضای سرد آسیب می‌بیند آرام می‌کند. دمنوش هایی، چون آویشن که خاصیت ضد التهابی دارد یسیار کمک کننده است و تاثیر بسیار دارد، اما تصور این که اگر از دمنوش‌ها استفاده کنیم قطعا مریض نمی‌شویم اشتباه است.

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم ، بر  استفاده نکردن از مواد غذایی منجمد تاکید کرد و گفت: هرچه مواد غذایی تازه‌تر باشد ویتامین‌ها و املاح بیشتری را خواهد داشت. در صورت استفاده از مواد غذایی منجمد باید حداقل زمان را برای نگهداری مد نظر قرار داد؛ بهتر است مواد فریزری بیشتر از یک ماه و مواد داخل یخچال بیشتر از یک هفته نگهداری نشود، زیرا خاصیت غذایی ندارد.

کمبود ویتامین، زینک، روی و آهن بدن را مستعد ابتلا به کرونا می کند

او با اشاره به انتشار نکات تغذیه‌ای در فضای مجازی در این ایام تاکید کرد: متاسفانه در ایام کرونا برخی از مواد غذایی به عنوان پیشگیری از کرونا معرفی شدند و قیمت برخی از این مواد مانند سیر به چند صد هزار تومان هم رسید، اما چنین چیزی وجود ندارد ما مواد غذایی اثبات شده‌ای نداریم که فلان مواد غذایی سبب پیشگیری می‌شود، اما فراوان مواد غذایی وجود دارد که کمبود آن سبب می‌شود بدن ما ضعیف شده و احتمال به کرونا بالا رود، وقتی ویتامین C، D، A در بدن پایین باشد و یا زینک، روی و آهن کم باشد ما را مستعد به ابتلا به کرونا می‌کند. 

حضوری در پایان گفت:افراد باید توجه داشته باشند که تغذیه کامل و سالم داشته باشند، غذا‌های سالم و طبیعی استفاده کنند، تا حد امکان میوه و سبزی فراموش نشود و نوشیدنی‌های گرم هم بسیار انتخاب خوبی است.

انتهای پیام/ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.