سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استفاده از روش‌های نوین کشاورزی در تولید بذر‌های هیبریدی

مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از روش‌های نوین کشاورزی در تولید بذر‌های هیبریدی و استفاده از تکنولوژی‌های به روز خبر داد.

محمد قاسمی نژاد مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی و مدیر شرکت توسعه و صادرات کشت ذرت خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: یکی از راهبرد‌های بسیار اساسی در جهت تامین امنیت غذایی، استفاده از تکنولوژی و دانش علوم و فنون است که به روز اتفاق می‌افتد و راهی جز استفاده از این دانش فنی در جهت افزایش کمی و کیفی تولیدات وجو د ندارد.

او افزود: یکی از روش‌های استفاده از تکنولوژی، علم ژنتیک است که در قالب اصلاح نژاد اتفاق می‌افتد و برای نمونه تولید بذر هیبرید حاصل حداقل ۲ والد با خصوصیات کاملا متفاوت که از طریق کارشناس‌های محقق اصلاح نژاد انجام می‌شود و به تدریج بذری را به نام هیبرید تولید می‌کنند.

قاسمی نژاد بیان داشت: این بذر دارای خصوصیات کمی و کیفی بهتر و بیشتری نسبت به بذر والد اولیه پدری و مادری دارد و در کلاس‌های بعدی، ۳ الی ۶  هم می‌تواند در تکمیل آن بذر تاثیرگذار باشد.

مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی و مدیر شرکت توسعه و صادرات کشت ذرت خوزستان تصریح کرد: هیبرید ذرت، اولین بار در سال ۱۹۲۰ در دنیا اتفاق افتاد که هیبرید‌های حاصل شده خصوصیات بهتری از جمله مقاومت شرایط مناسب جوی، ریسک‌هایی مانند خشکی، شوری و سایر اقلیمی به علاوه مقاومت به بیماری ها، عملکرد بهتر، مقاومت به آفت و کیفیت بالاتر از محصول نسبت به والدین خود دارند.

او ادامه داد: شرکت توسعه ذرت کشور در سال، ۲ الی ۳ هزار تن بذر هیبرید ذرت را در استان‌های مختلف زیر نظر یک تیم کارشناسی قوی با هماهنگی و همکاری وزارت جهاد کشاورزی در مرکز تحقیقات منطقه‌ای تولید می‌کند.

قاسمی نژاد اظهار داشت: شرکت توسعه ذرت کار بسیار مهم و فنی و بذر را به عنوان اولین آغاز تولید برای خود لحاظ کرده است و به جد دنبال بذر‌های بهتر، ارقام بهتر و تنوع در ارقام باتوجه به شرایط اقلیمی مناطق مختلف، باتوجه به تاریخ کشت و باتوجه به نوع مصرفی  از این گیاه استراتژیک  است.

مشاور عالی سازمان جهاد کشاورزی گفت: شرکت توسعه و صادرات کشت ذرت خوزستان با توجه به تجارب خوبی که در تولید بذر دارد، توانسته گواهی استاندارد صادرات به خارج از کشور و اروپا در قالب OECD کسب کند و علاوه بر تامین بخش داخلی  قادر به صادرات آن  به خارج از کشور  است.

انتهای پیام/ق

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.