سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دلیل کمبود و افزایش قیمت روغن نباتی در بازار خراسان رضوی چیست؟

در هفته‌های اخیر شاهد کمبود و افزایش قیمت روغن نباتی و مایع در بازار های خراسان رضوی هستیم و این در حالی است که خراسان رضوی رتبه اول کشت دانه های روغنی را در کشور داراست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حدود دو هفته قبل بود که صحبت از افزایش قیمت روغن نباتی در بین مردم گوش به گوش شد و آرام آرام افزایش قیمت‌ها شروع شد.

بعد از گذشت دو هفته به دنبال افزایش قیمت این کالای اساسی، کمبود آن نیز به چشم می خورد و مردم از این مغازه به آن مغازه به دنبال آن هستند و این در حالی است که خراسا رضوی یکی از بزرگ ترین تولید کننده دانه های روغنی در کشور محسوب می شود .
 
خانم خانه‌داری در یکی از شهرستان های خراسان رضوی که برای خرید روغن به یک سوپر مارکت‌ مراجعه کرده بود گفت: چند روز شده که به دنبال روغن نباتی مغازه‌ها را می‌گردیم، اما متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم خرید کنیم.

بیشتر بخوانید

او افزود: قبلا قیمت‌ها بالا بود، اما این روز‌ها با همان قیمت بالا نمی‌توانیم روغن تهیه کنیم و مسئولان باید فکری بردارند، زیرا با این وضعیت اقتصادی باز کمبود روغن نباتی دیگر درد اضافه‌ای است.

آقایی جوان نیز در این باره گفت: افزایش قیمت باید دارای یک شیب ملایم باشد، اما قیمت روغن با شیب تندی افزایش پیدا کرده است و در این وضعیت اقتصادی فشار زیادی به ما وارد می‌شود.

او افزود: قیمت یک ۵ کیلویی روغن نباتی از حدود ۵۰ هزار تومان ظرف مدت یک هفته به ۱۰۰ هزار تومان رسیده یعنی افزایش قیمت صد در صدی و چه کسی باید بر این وضعیت نظارت کند؟
 

افزایش قیمت و کمبودی پیش بینی نشده

 
چندی پیش امیر هوشنگ بیرشک دبیر انجمن صنایع روغن نباتی اعلام کرده بود با اشاره به اینکه کمبود ذخایر روغن نباتی در نیمه دوم سال شایعه‌ای بیش نیست، تا آخر سال برنامه‌ای برای افزایش قیمت این کالا نداریم.

او با بیان اینکه بانک مرکزی، وزارت خانه‌های صنعت و معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و بخش خصوصی تلاش زیادی برای تأمین روغن کشور می‌کنند، افزود: بنده این اطمینان را می‌دهم که در تأمین روغن برای ۶ ماه دوم سال مشکلی نخواهیم داشت.

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ادامه داد: در اواخر هر دولت چنین مباحثی مطرح می‌شود، اما در تأمین روغن و قیمت آن مشکلی نداریم و تا آخر سال برنامه‌ای برای افزایش قیمت روغن نداریم.

بیرشک با اشاره به اینکه تأمین روغن خانوار اولویت اول دولت و بخش خصوصی است، بیان کرد: تمام تلاش ما این است که هیچ کمبودی در این زمینه نداشته باشیم.

او درباره آخرین وضعیت قیمت روغن تصریح کرد: در یک ماه  گذشته، قیمت روغن مایع ۱۲ درصد و روغن جامد ۱۴ درصد افزایش یافته است.

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی با اشاره به دلایل عقب ماندگی طرح دانه‌های روغنی در سال‌های اخیر تاکید کرد: تصور بنده این است که طرح دانه‌های روغنی در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته و اگر بحث عقب ماندگی مطرح شود، شرایط دیگری در آن مؤثر بوده؛ با این حال ما تابع تصمیمات دولت هستیم. اگر به ما بگویند روغن خام وارد کنید، این کار را انجام می‌دهیم و اگر هم بنا بر تقویت تولید داخل باشد و تصمیمات دیگری اتخاذ کنند ما همان تصمیمات را اجرا خواهیم کرد.


وضعیت روغن در ماه‌های آینده بهتر می‌شود

 
هادی ایزدی رئیس اداره صنعت معدن و تجارت گناباد گفت: با توجه به موضوع کمبود روغن نباتی در سطح شهر، بازرسی از انبار‌ها و شرکت‌های پخش را در دستور کار قرار داده‌ایم تا کسی روغن را انبار نکرده باشد و همه وارد بازار شود.

او افزود: به صورت کلی کمبود روغن نباتی در شهرستان مربوط به گناباد تنها نیست و مربوط به کل کشور است و این کمبود سراسری است، زیرا روغن خام وارد کشور می‌شود و در کارخانه‌ها فرآوری می‌کنند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد ادامه داد: با پیگیری‌های صورت گرفته روغن وارد شهرستان می‌شود و بازار از این وضعیت خارج خواهد شد و پیش بینی ما این است که قیمت‌ها نیز کاهش داشته باشد.

ایزدی بیان کرد: در حال حاضر برخی واسطه‌ها، روغن را در برخی نقاط توزیع می‌کنند که این روند اشتباه است و باید روغن توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای و شرکت‌های پخش صورت گیرد.

انتهای پیام// م.ب
منبع: تسنیم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۱:۱۱ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
راستش من زیاد به این مسائل دقت نمیکردم و اینطور بگم فکرشم نمیکردم تا اینکه یکی از دوستان گفتن فروشگاه نزدیک خانه روغن با نرخ دولتی و با بردن کارت ملی منحصر به فرد میده، ما مشهد هستیم، شاید باورتون نشه صف به اون طویلی!اونم برای روغن!
روغن تمام شد و به عده ی زیادی نرسید و اگه خودم با با چشمم نمیدیدم باورم نمی شد، مردمی که گیرشون نیومد زدن شیشه فروشگاه رو شکستن!!! جدای از این صحبت ها و شکستن، آیا مردم ما با تحمل این همه سختی که هممون از هر قشری روزانه درکش میکنیم، سزاوار این رفتارند؟!!! آن هم برای چی؟ رررروغن!!! کاش سطح دغدغه هامون دیگه روغنی نمیشد!
ناشناس
۱۷:۲۵ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
همش دلیل همش بهونه خسته نشدین .... مردم رو چی فرض کردین بگو میخاد گرونش کنیم
Mostafa
۱۳:۳۶ ۲۹ مهر ۱۳۹۹
فقط مردم بیچاره کردن