سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اداره منابع آب شهرستان خمین :

ماهی‌های رودخانه اناربار جلماجرد به دلیل اتمام سقف حق آبه تلف شدند

اداره منابع آب شهرستان خمین علت تلف شدن ماهی‌های رودخانه اناربار جلماجرد را اتمام سقف حق آبه عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، در پی ارسال تصاویر شهروند خبرنگار  از تلف شدن ماهی‌های رودخانه اناربار روستای جلماجرد و انتشار تصاویر   و پیگیری خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک اداره منابع آب شهرستان خمین با ارسال جوابیه مکتوب علت این موضوع را اتمام سقف حق آبه عنوان کرد.

جوابیه اداره منابع آب شهرستان خمین در خصوص آب رودخانه و تلف شدن ماهی‌های اناربار محدوده روستای جلماجرد به شرح زیر است.

"متاسفانه طی چند ماه گذشته همه تلاش‌ها مسئولین محترم شرکت آب منطقه‌ای مرکزی و فرماندار محترم شهرستان خمین برای بازگشایی دریچه‌های سد کوچری به دلیل اتمام سقف حق آبه زیست محیطی رودخانه مورد نظر به نتیجه نرسید.

جناب آقای نظری نماینده محترم مردم خمین در مجلس شورای اسلامی هم با جدیت پیگیر موضوع بودند، ولی وزارت نیرو به جهت تامین آب شرب که اولویت اول وزارتخانه است با بازگشایی سد موافقت نکرد.

ضمنا طبق پیش بینی سازمان هواشناسی سال آبی جدید بارندگی کمتر از حد نرمال است لذا حفظ ذخایر آبی جهت شرب مردم ضروریست.

در ضمن به این موضوع باید توجه داشت که بخش‌های زیادی از این رودخانه فصلی بوده و در فصولی که بارندگی وجود ندارد رودخانه فاقد دبی پایه می‌باشد و مضافا اینکه به صورت طبیعی در پایان فصل تابستان و ابتدای پائیزدبی منابع آبی منطقه به حداقل خود رسیده و از کمترین آبدهی برخوردار است. "

دبی خط انتقال آب سد کوچری به شهرستان خمین که چهارم بهمن ماه سال ۱۳۹۶ افتتاح شد ۱۸۲ لیتر بر ثانیه است که شامل ۱۲۰ لیتر بر ثانیه برای آشامیدن،۴۰ لیتر بر ثانیه برای ۱۰ روستای واقع در مسیر خط انتقال و ۲۰ لیتر نیز برای صنعت خمین پیش بینی شده است.

سد کوچری در حوزه شهرستان گلپایگان از توابع استان اصفهان قرار دارد که بر روی رودخانه قمرود که از سرشاخه‌های دز سرچشمه می‌گیرد بسته شده است.

رودخانه اناربار در پایین دست سد کوچری از شهرستان‌های خمین، محلات و دلیجان در استان مرکزی می‌گذرد که آب آن از سد کوچری تامین می‌شود و با باز شدن دریچه‌های سد کشاورزان و اهالی روستا‌های مزاین، قیدو و جلماجرد خمین و روستا‌هایی از شهرستان محلات از آن بهره مند می‌شوند.

انتهای پیام / ج

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.