سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لفور کجاست؟+تصاویر

لفور سرزمینی در شمال ایران، که در هر فصلی بهشت را به تصویر می‌کشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،ده لفور در استان مازنداران جز بکرترین نقاط در شمال ایران قرار دارد که در هر فصلی از جذابیت‌های خاصی برخوردار است.
 
 
 
 
 
 
 
این دهستان از سمت جنوب به ارتفاعات رشته‌کوه البرز، از سمت غرب به منطقه قرآن‌تالار یا بابلکنار و از سمت شرق به جنگل‌های منتهی به بخش زیراب و جوارم و از سمت شمال به جنگل‌های منتهی به بخش شیرگاه محدود است و زیبایی های آن بهشت را به تصویر می‌کشد.
 

دهستان لفور از۲۹ آبادی و روستا تشکیل شده که مهم‌ترین روستا‌های آن عبارت‌اند میرارکلا، بورخانی، دهکلان، لفورک، گشنیان، شاه‌کلا، مرزیدره، پاشاکلا، اسبوکلا، چاشتخوران از [نفت‌چال]شامل روستای نفت‌چال و آبادی‌های پلیکا، سیاه‌کلا، قاضی‌کلا، پاپک، تاشیه، سوته، تپه‌سر، خربمرد)، وامام‌کلا (شاه‌کلا)، چاکسرا، حجی‌کلا، درزی‌کلا، رئیس‌کلا، آبندان، رنگو، سنگ‌سی، شارقلت، عالم‌کلا، غوزک رودبار، کالی‌کلا، کفاک، گالش‌کلا، لودشت و مرزی‌دره است.
 
 
لفور از مجموعه دره‌ها و ارتفاعات زیبایی تشکیل شده که بلندترین نقطه آن به نام روستای بورخانی، ۶۵۱ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.
 


همچنین ارتفاعات و دره‌های آن که از غرب به شرق و متمایل به سمت رشته کوه البرز افزایش می‌یابد، رودخانه‌های کوچک آذررود، گتو (کرسنگ رود)، و بولک را ایجاد می‌کنند که پس از هم پیوستن به یکدیگر در پایین دست روستای مرزیدره رود لفور (لپور روهار که لپور اسم قدیمی لفور می‌باشد که هنوز در میان بومیان منطقه به این نام خوانده می‌شود و روهار اسم بومی رودخانه می‌باشد) را تشکیل می‌دهند.

کمترین عرض این رودخانه ۱۰ متر و بیشترین عرض آن ۸۰ متر است. دبی سالانه این رودخانه در استگاه بابل ۳/۵۶۱ میلیون متر مکعب است که کمترین میزان آبدهی آن در ماه‌های تیر و مرداد است.
 
 
جنگل بکر لفور در سوادکوه شمالی با انبوه درختان، آبشارها، چشمه سار‌ها و رود‌ها زیباترین چشم‌انداز‌های طبیعی را دارد. در استان مازندران، از دیدنی‌ترین مناطق سوادکوه می‌توان لفور را نام برد که در بهار و تابستان گردشگران زیادی این منطقه را برای گردش یک روزه خود انتخاب می‌کنند.
 
به دلیل شرایط آب و هوایی اردیبهشت ماه تا انتهای شهریور ماه بهترین زمان است که می‌توان پا در میان این بهشت گذاشت و برای بازدید به این جنگل سفر کرد، البته پاییز هم می‌تواند از فصل‌های خوب برای سفر به این جنگل باشد.
 
 
قدم زدن در جنگل‌های هیرکانی که حدود ۴۰ میلیون سال قدمت دارد و از دوران ژوراسیک به جا مانده و دارای ۸۰ گونه گیاه چوبی است.
 
از آثار باستانی و تاریخی آن می‌توان به معماری دوران عصر آهن در کاوش‌های باستان‌شناختی محوطه سد البرز اشاره کرد که در پی کاوش‌های اخیر در محوطه سد البرز که روی تپه تاریخی چاشتخوران صورت گرفت، آثار معماری از دوران عصرآهن بدست آمده‌ است.

آثار مکشوفه از این تپه تاریخی را می‌توان شامل پی‌های سنگی خانه‌ها، تنور و خمره ذخیره‌سازی مواد غذایی و همچنین قالب‌های سنگی و سفالی ذوب فلز عنوان کرد.

براساس گزارش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مازندران، سد البرز در منطقه لفور شهرستان سواد کوه در حال ساخت است که با آبگیری این سد در سال ۱۳۸۵ بخش‌های وسیعی از دهستان لفور حدود ۱۲ روستا و تعدادی از محوطه‌های باستانی به زیر آب خواهد رفت.
 


در حال حاضر نخستین فصل از بررسی‌های باستان‌شناسی در پشت سد البرز به پایان رسیده و باستان شناسان در انتظار آغاز دومین فصل این کاوش‌ها در این منطقه هستند. گورستان لفورک در مجاورت روستای لفورک قرار گرفته‌است.
 
انتهای پیام/ف
برچسب ها: سد لفور ، جنگل لفور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
سجادجعفری تمری
۱۰:۵۴ ۰۱ مهر ۱۳۹۹
دوست عزیزی ک این مطلب نوشتی
روستای تمر یادت رفت