سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تب سه روزه در کمین دامداری های خراسان جنوبی

مسئول کلینیک مرجع دامپزشکی خراسان جنوبی در مورد بیماری تب سه روزه به دامداران هشدار داد.

عندلیبی مسئول کلینیک مرجع دامپزشکی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: تب سه روزه، بیماری ویروسی است که توسط گونه‌هایی از پشه خاکی منتقل می‌شود و علائمی شبیه به آنفلوآنزا دارد.

او افزود: عامل ویروسی تب سه روزه، ویروس تب افمرال گاوی نام دارد که به آن تب پشه خاکی و تب پاپاتاسی هم گفته می‌شود.

عندلیبی اظهار کرد: این بیماری به طور ناگهانی با علائم سردرد، تب شدید، درد پشت چشم به هنگام حرکت چشم، پرخونی ملتحمه، کوفتگی، بی‌حالی، تهوع، درد دست و پا و کاهش تعداد گلبول‌های سفید خون بروز می‌کند.

مسئول کلینیک مرجع دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان این که تب سه روزه معمولاً منجر به مرگ نمی‌شود و بیماران بهبود می‌یابند عنوان کرد:، اما ممکن است پس از بهبودی باعث افسردگی کوتاه مدت شود.

او بیان کرد: اولین علائم بالینی با تب ناگهانی ۴۱.۵ تا ۴۰ درجه سانتی گراد به صورت دومرحله‌ای و گاهی هم سه مرحله‌ای مشاهده می‌شود که معمولاً ۱۸ تا ۱۲ ساعت طول می‌کشد.


بیشتر بخوانید


عندلیبی با اشاره به این که سایر علائم چند ساعت پس از کاهش و قطع تب در اکثر گاو‌ها بروز می‌کند تصریح کرد: قطع اشتها، کاهش شدید شیر، یبوست شدید در بعضی از دام‌ها، اسهال، تنفس و ضربان قلب به همراه ترشحات غلیظ و چسبنده در بینی و ترشحات سروزی آبکی از چشم نیز از علائم بارز تب سه روزه است.

مسئول کلینیک مرجع دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: لرزش عضلانی و تکان دادن مستمر سر حیوان و آماس و تورم در شانه‌ها، گردن و پشت دام علائم عضلانی است که در روز دوم آشکار می‌شود و با جمود شدید عضلات و مفاصل توأم با ضعف در عضلات اندام‌های حرکتی و لنگش یا زمین گیری نمایان می‌شود.

او با بیان این که گوساله‌ها کمترین تأثیر بالینی را از تب سه روزه نشان می‌دهند افزود: گوساله‌های کمتر از ۶ ماه هیچگونه علائم بالینی را نشان نمی‌دهند.

عندلیبی گفت: گاو‌های شیری، گاو‌های نر با شرایط بدنی خوب و مناسب و تلیسه‌ها و گاو‌های چاق بیشترین تأثیر را از ویروس بی یی اف می‌پذیرند و از شش ماهگی تا دو سالگی بیشترین موارد ابتلا مشاهده می‌شود.

مسئول کلینیک مرجع دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: بهبود سریع پس از شدت بالینی بیماری رخ می‌دهد، ولی در موارد حاد گاهی با مرگ سریع همراه است.

او اظهار کرد: ویروس تب سه روزه در طبیعت تنها از طریق نیش حشرات گسترش می‌یابد و به‌ غیر از گاو، بیماری مخزن دیگری ندارد.

عندلیبی در مورد درمان و پیشگیری این بیماری گفت: واکسیناسیون به عنوان تنها روش مؤثر کنترل این بیماری در دنیا مطرح است.

مسئول کلینیک مرجع دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بیماری تب سه روزه در نقاط گرمسیری و نیمه گرمسیری و پس از آغاز فصل گرما و فعالیت حشرات بروز می‌کند، تاکید کرد: این بیماری گذرا بوده و قابل درمان است.

او پیشنهاد کرد: گاوداران به وسیله سمپاشی منظم بدن و جایگاه دام خصوصا در فصل تابستان با حشرات به عنوان ناقلین این بیماری مبارزه کنند.

عندلیبی ادامه داد: در سال‌های اخیر هیچگونه گزارشی از این بیماری در استان خراسان جنوبی اعلام نشده است.

انتهای پیام/ ر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.