هشدار دامپزشکی در خصوص شیوع تب سه روزه در جمعیت گاو

دامپزشکی خراسان جنوبی در خصوص شیوع بیماری تب سه روزه در جمعیت گاوی استان به دامداران هشدار داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، عندلیبی مسئول درمانگاه مرجع اداره کل دامپزشکی استان گفت: تب سه روزه یک بیماری ویروسی و عفونی غیر قابل انتقال به انسان است که تنها در گاو و گاومیش بروز می‌کند.

 او افزود: این بیماری اغلب با علائم ناگهانی تب (۴۲ درجه سانتیگراد)، لنگش (لنگ زدن حیوان) بی اشتهائی، آبریزش و درد مفاصل، سفتی عضلات و تب به صورت ۲ یا چند مرحله‌ای نمایان می‌شود.

عندلیبی ادامه داد: در فاز اول بیماری منجر به کاهش یا قطع کامل تولید شیر در گاو‌های شیری و با ادامه روند بیماری فلج موقت یا دائمی در اندام‌های حرکتی، ازدیاد ترشحات بزاقی، کاهش هضم و نفخ بروز می‌کند که کاهش پاسخ‌های حیاتی و به دنبال آن، کما و مرگ ظرف یک تا چهار روز ایجاد می‌شود.


بیشتر بخوانید


مسئول درمانگاه مرجع اداره کل دامپزشکی استان اظهار کرد: میزان ابتلای این بیماری ممکن است تا ۸۵ درصد باشد و این موضوع به سن و شرایط دام مانند وضعیت ایمنی بستگی دارد و معمولاً تلفات بیماری و نرخ مرگ و میر بین ۳ تا ۵ درصد ثبت شده است.

او گفت: پشه‌ها ناقلان اصلی این بیماری هستند که باید از طریق انجام سمپاشی جایگاه دام و استفاده از توری در دامداری‌ها با آن‌ها مقابله کرد.

مسئول درمانگاه مرجع اداره کل دامپزشکی استان تأکید کرد: دامداران نسبت به مراقبت‌های بهداشتی باید بیشتر توجه کنند، چون در فصل گرما احتمال بروز بیماری تب سه روزه در دام‌های سنگین افزایش می‌یابد.

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.