سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای کردستان؛

لزوم ایجاد گفتمان مهارت آموزی در کردستان

احمدی گفت: توسعه همه جانبه کردستان در گرو توسعه و توجه ویژه به آموزش‌های مهارتی است

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، سید جمیل احمدی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان در جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری کردستان گفت: توجه به آموزش‌های مهارتی و توسعه بیش از پیش این آموزش‌ها در سطح استان زمینه ساز تربیت نیروی متخصص و کارآمد و در نتیجه افزایش کیفیت تولید و بهره وری و دستیابی به جهش اقتصادی در استان را فراهم می‌نماید.

احمدی بیان داشت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نقش مهمی را در تشکیل سرمایه انسانی از طریق تربیت نیروی ماهر مورد نیاز بازار کار در کشور‌های مختلف جهان را ایفاء می‌کنند که این آموزش‌ها در کشور‌های در حال توسعه نه تنها عهده دار تربیت نیروی کار مورد نیاز در بخش‌های مختلف اقتصادی، بلکه از طریق بسترسازی خود اشتغالی به حل مشکل بیکاری نیز کمک می‌نماید.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان افزود: به همین دلیل کشور‌های جهان توجه روز افزونی را به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای معطوف داشته اند به طوری که این آموزش‌ها حتی به درون سیستم آموزش‌های آکادمیک و دانشگاهی این کشور‌ها نفوذ پیدا کرده است.

او از فعالیت‌هایی که فرد را برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار آماده کرده و کارآیی و توانایی او را در انجام آن‌ها افزایش می‌دهد و تربیت نیروی کار ماهر برای بازار کار و همچنین ایجاد فرصت شغلی با آموزش‌های ارائه شده در راستای ایجاد خلاقیت و توام بودن آموزش‌های نظری و عملی را از جمله ضرورت‌های توجه به آموزش‌های مهارتی برشمرد.

احمدی با اشاره به فعالیت‌های اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان گفت: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان دارای ۱۶ مرکز چارت دار دولتی و ۱۳۵ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای است که سالیانه بالغ بر ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر – ساعت آموزش‌های مهارتی به متقاضیان و افراد جویای کار ارائه می‌گردد.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت این اداره کل در قالب تیم‌های سیار روستایی، زندان‌ها، پادگان‌ها، صنایع و صنوف، جواردانشگاه و. می‌کوشد تا بتواند به بخشی قابل توجهی از نیاز‌های مهارتی مردم شریف استان کردستان پاسخ دهد، ولی برای توسعه و گسترش بیش از پیش آموزش‌های مهارتی نیاز به تعامل و همکاری کلیه دستگاه‌های اجرایی سطح استان است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان متناسب سازی آموزش‌های مهارتی با نیاز بازار کار و تلاش در راستای احصاء مشاغل آینده و ارائه آموزش‌های مهارتی در این راستا در سطح استان را یکی دیگر از اهداف و سیاست‌های اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان در سال‌های آتی ذکر کرد و گفت: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان با نیاز سنجی منطقه‌ای انجام شده و شناسایی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های حوزه اشتغال در هر شهرستان اقدام به تدوین سند توسعه آموزش‌های مهارتی با رویکرد محلی و منطقه‌ای نموده است که این مهم گامی مهم و موثر در راستای ایجاد زمینه لازم برای اشتغال مولد و پایدار با تکیه بر ظرفیت‌های موجود است.

سید جمیل احمدی با اشاره به لزوم ایجاد گفتمان مهارت آموزی در سطح استان اظهار داشت: زمینه سازی لازم برای ایجاد فرهنگ مهارت آموزی و فاصله جامعه از فرهنگ غلط مدرک گرایی و پشت میز نشینی در سایه تعامل، همکاری و همدلی کلیه دستگاه‌های اجرایی سطح استان فراهم می‌گردد و این مهم با توجه ویژه به آموزش‌های مهارتی و ارائه مشوق‌های لازم برای جذب جوانان به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به عنوان یک ارزش اجتماعی محقق خواهد شد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان با اشاره به جامعه NEET‌ها در جهان افزود: واژه NEET اولین بار در سال ۱۹۹۹ میلادی به طور رسمی مطرح و در کمتر از ۱۰ سال در بیشتر کشور‌های توسعه یافته و برخی کشور‌های در حال توسعه مطرح و به کار گرفته شد.

انتهای پیام/ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.