سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بهبود حال روحی دانشجویان با درست نفس کشیدن

محققان دانشگاه ییل آمریکا در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند برای بهبود سلامت روان دانشجویان باید به آنها نفس کشیدن آموخته شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هنگامی که دانشجویان کالج تکنیک‌های خاصی برای مدیریت استرس و اضطراب یاد می‌گیرند، اقدامات بهبود یافته به ارتقای سطح سلامت روانی آن‌ها منجر می‌شود.

تیم تحقیقاتی این مطالعه سه برنامه آموزش سلامتی در کلاس را که شامل راهکار‌هایی برای نحوه صحیح تنفس و هوش هیجانی بود، مورد ارزیابی قرار دادند و دریافتند که دو برنامه از سه برنامه مذکور به پیشرفت و بهبود سلامت روانی و حال کلی دانشجویان منجر می‌شود و این راهکار‌ها به بهبودی و پیشرفت در مواردی از جمله افسردگی و ارتباط اجتماعی دانشجویان نیز منتهی شده است. محققان با انتشار یافته‌های خود در مجله "Frontiers "، اظهار کردند که چنین برنامه‌های آموزشی می‌تواند ابزاری با ارزش برای مقابله با بحران سلامت روان در دانشگاه باشد.

"اما سپالا" (Emma Seppälä) نویسنده ارشد این مطالعه و مدیر دانشکده برنامه رهبری زنان در دانشکده مدیریت دانشگاه ییل گفت: علاوه بر مهارت‌های دانشگاهی، ما باید به دانشجویان بیاموزیم که چگونه زندگی متعادل و خوبی داشته باشند. میزان سلامت روان دانشجویان از ۱۰ گذشته تاکنون رو به کاهش بوده و با شیوع این بیماری همه گیر و موضوعات نژاد پرستی این اوضاع بدتر شده است.

محققان در مرکز مطالعه کودک ییل و مرکز هوش هیجانی ییل (YCEI) این تحقیق را انجام دادند و طی آن سه برنامه آموزش مهارت آموزی را بر روی ۱۳۵ دانشجو مقطع کارشناسی به مدت هشت هفته (۳۰ ساعت در کل هفته) آزمایش کردند و نتایج آزمایش آن‌ها را با افرادی که تحت آزمایش نبودند مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها دریافتند یک برنامه آموزشی به نام "SKY Campus Happiness" که توسط بنیاد "هنر زندگی" (Art of Living) ایجاد شده بر یک تکنیک تنفسی به نام "SKY Breath Meditation"، وضعیت یوگا، ارتباط اجتماعی و فعالیت‌های خدماتی مبتنی بوده و برنامه‌ای بسیار کاربردی است. پس از جلسات برنامه مذکور، دانشجویان گزارش دادند که در شش زمینه اعم از افسردگی، استرس، سلامت روان، ذهن آگاهی، تأثیر مثبت و ارتباط اجتماعی حال آن‌ها بهبود یافته است.

برنامه دوم به نام "بنیاد هوش هیجانی" که توسط مرکز مطالعه کودک ییل و مرکز هوش هیجانی ییل تهیه شده است نیز به بهبودی بیشتر حال آن‌ها در زمینه ذهن آگاهی منجر شد تا دانشجویان یاد بگیرند بیشتر در لحظه زندگی کنند. ذهن آگاهی یا حضور در لحظه (Mindfulness) یک فرایند روانشناختیِ آوردن توجه به تجربیات زمان حال بدون قضاوت، یا به عبارتی پرورش آگاهی و هوشیاری با تکیه بر مراقبت و زیر نظر گرفتن توجه در زمان حال بدون قضاوت است. تعریف کوتاه ذهن آگاهی یعنی آگاهی از تجربه کنونی و پذیرش آن است. ذهن آگاهی را می‌توان با روش‌های مختلف مانند مدیتیشن توسعه داد.

نام برنامه سوم "کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی" (Mindfulness-Based Stress Reduction) بود که طی آن مدت زمان زیادی را صرف آموزش تکنیک‌های ذهن آگاهی به دانشجویان می‌کردند، اما سبب بهبودی چندان حال روحی ان‌ها نشد. در کل، ۱۳۵ دانشجوی مقطع کارشناسی ییل در این مطالعه شرکت کردند. در بیشتر دانشگاه‌ها، افسردگی و اضطراب دانشجویان افزایش چشمگیری داشته است، اما از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ تعداد دانشجویانی که برای درمان خود به مراکز مشاوره دانشگاه‌ها مراجعه کرده اند ۳۰ درصد افزایش یافته است.

"داورن لیندو" (Davornne Lindo) یکی از شرکت کنندگان در این مطالعه گفتند: تمرین تکنیک‌های تنفس به من کمک کرده تا استرسم را زیر نظر مشاوران و با انجام ورزش کاهش دهم. اکنون با کمک این تکنیک‌ها ذهن و روان من بسیار سالم‌تر است. من می‌توانم بیشتر وقت خود را برای مطالعه اختصاص دهم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.