سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرداختن به پژوهش درباره جنگ بهتر از خاطره گویی است

رئیس انجمن ایرانی تاریخ کرمانشاه بابیان اینکه در تاریخ معاصر ایران چند رویداد مهم حائز اهمیت وجود دارد، گفت : این رویداد‌ها به گونه‌ای بوده که تبعات و نتایج متعددی در بستر‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته اند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ بهرامی رئیس انجمن ایرانی تاریخ کرمانشاه انقلاب مشروطه، دو کوتای سال‌های ۱۲۹۹ و ۱۳۳۲، قیام ۱۵ خرداد، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را رویداد‌های مهم تاریخ معاصر ایران نامید و گفت : وقوع این چند رویداد به گونه‌ای بود که تبعات و آثاری را در تاریخ ایران، منطقه و حتی جهان برجای گذاشت.

او به وقوع هشت سال دفاع مقدس به عنوان آخرین این رویداد‌ها اشاره کرد و گفت : دفاع مقدس نام مشروعی است که بر هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نهاده ایم، چراکه هم در برابر حمله دشمن از وطن خود که به آن عشق می‌ورزیم دفاع کردیم و همین اینکه از نگاه اخلاق محور به مسئله جنگ نگاه کردیم.

او با اشاره به جایگاه مهم هشت سال دفاع مقدس در تاریخ معاصر ایران، افزود: باتوجه به چنین اهمیتی نیاز است که نگاهی علمی و تحقیقاتی درباره جنگ از دانشگاه‌ها شروع شود.

بهرامی بابیان اینکه جنگ ایران و عراق یکی از طولانی‌ترین جنگ‌های تاریخ معاصر بشریت است، ادامه داد: هرچند ما در این جنگ از قداست خود دفاع کردیم، اما این را هم معتقدیم که جنگ یک پدیده شرور در جامعه بشری است و زیان‌های زیادی به بشریت وارد می‌کند.

او افزود: البته عده‌ای در فضای کنونی جامعه سعی می‌کنند که دوران دفاع مقدس را مصادره کنند و حتی عده‌ای هم سعی در تخریب آن دارند که این نشان می‌دهد ما نگاه همه جانبه و آکادمیکی به جنگ تحمیلی نداشته ایم. اینکه عده‌ای برای خوشایند برنامه‌های حزبی و سیاسی خود گا‌ها از جنگ تحمیلی استفاده کنند، خیانت به جامعه است، جنگ تحمیلی تجربه بزرگی برای ما بود که باید روی آن مطالعه کنیم.

این استاد رشته تاریخ دانشگاه بر ضرورت تدوین تاریخ دفاع مقدس و پژوهش در این زمینه تاکید کرد و گفت: از زمان جنگ تاکنون سال‌های زیادی گذشته و از پذیرش قطعنامه حدود سه دهه‌ای می‌گذرد و حالا فکر می‌کنم باید از خاطره گویی صرف در باره این واقعه مهم پرهیز کنیم و به پژوهش و تحلیل آن روی بیاوریم .

انتهای پیام/د

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.