سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برای اولین بار به نوزاد خود چه غذایی بدهیم؟

کارشناس تغذیه بیمارستان شفا نکاتی را درباره غذاخوار کردن نوزاد ارائه کرد.

هنگامه مهدوی نیا، کارشناس تغذیه بیمارستان شفا در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: شیر مادر بدون تردید بهترین غذا برای نوزاد است و  تغذیه با شیر مادر برای ۶ ماه ابتدای تولد توصیه می‌شود.

او با بیان اینکه مادر باید تشویق شود بدون فوت وقت پس از تولد، نوزاد را با شیر خود تغذیه کند، افزود: شیر مادر با رژیم صحیح به شکل منحصر به فردی برای پاسخگویی به نیاز‌های نوزاد انسان طراحی شده است.

مهدوی نیا بیان داشت: بین ۴ تا ۶ ماهگی نوزاد، حرکات مکیدن اصلاح و تکمیل شده و حرکات جویدن آغاز می‌شود و در این زمان، شروع غذای خرد شده برای نوزاد مناسب است.

او با اشاره به اینکه شروع غذای نوزاد باید به تدریج باشد و باید هر غذای جدید را طی ۳ تا ۷ روز به کودک بدهیم تا پاسخ آلرژیک یا تحمل نکردن غذای کودک مشخص شود، تصریح کرد: غذای کودک باید کاملا پخته و نرم و به صورت پوره و له شده آماده شود.

کارشناس تغذیه بیمارستان شفا کرمان گفت: با توجه به گرم شدن هوا باید مواد غذایی شامل میوه و سبزیجات کاملا تازه باشند و به خوبی شسته و ضد عفونی و پخته شوند.

او افزود: غذا‌های مجاز برای دفعات اول، شامل غذا‌های آماده کودک، میوه‌های پخته و پوره شده، گوشت پخته و نرم و سبزیجات کاملا پخته و نرم است.

مهدوی نیا بیان داشت: غذای کودک باید به طور کامل پخته شود و  نباید به غذای کودک، نمک و شکر اضافه شود.

 او افزود: قبل از آماده سازی غذای کودک، باید دست‌ها کاملا شسته شود. تمامی وسایل پخت و تهیه غذا، مانند تخته برش و چاقو‌ها کاملا شسته و تمیز باشند. 

کارشناس تغذیه بیمارستان شفا تصریح کرد: بهتر است با توجه به گرمی هوا، غذای کودک در هر وعده، یا حداقل روزانه به صورت تازه تهیه شود و غذای اضافی فورا خنک  و در یخچال قرار داده و در وعده بعد کاملا گرم شود.

 او گفت: سبزیجات و میوه ها باید ابتدا به شکل صاف شده به غذای کودک اضافه شود و شروع غذای کودک با غلات پخته و نرم، گوشت‌های کم چرب و پخته شده و سبزیجات نرم و پخته باشد. 

انتهای پیام/ م 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.