سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۷ سال از حماسه «اولسان» گذشت/ روزی با خاطره گل گوچی و مُشت گره شده کی روش

تیم ملی فوتبال ایران هفت سال قبل در چنین روزی (۲۸ خرداد) با برتری مقابل کره جنوبی به جام جهانی برزیل صعود کرد.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، تیم ملی فوتبال ایران در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ نمایش فوق العاده مقتدرانه‌ای ارائه کرد و شاگردان کارلوس کی روش در فاصله ۲ بازی مانده به اتمام مرحله نهایی مقدماتی با اقتدار کامل توانستند به عنوان دومین تیم دنیا سهمیه حضور در جام جهانی روسیه را کسب کنند.

با این وجود قصه صعود تیم ملی به جام جهانی ۲۰۱۴ در قیاس با دوره بعدی ماجرایی بسیار متفاوت و حماسی داشت.

کسب ۲ برد مقابل کره جنوبی و ازبکستان در دور رفت، یک تساوی برابر قطر، باخت عجیب به لبنان و شکست از ازبکستان در ورزشگاه آزادی شرایط بدی را برای تیم ملی ایجاد کرده بود.

در فاصله ۳ هفته مانده به اتمام آن مرحله، ایران با ۷ امتیاز نسبت به ازبکستان ۱۱ امتیازی و کره جنوبی ۱۰ امتیازی در جایگاه سوم گروه قرار گرفته بود و با توجه به جدایی ستارگانی مانند مهدی رحمتی و هادی عقیلی شرایط بسیار سختی برای صعود به جام جهانی حتی به عنوان تیم دوم گروه داشت.

در این وضعیت پیروزی در ۲ بازی خارج از خانه برابر تیم‌های قطر و کره جنوبی، بردن لبنان در تهران و کسب ۹ امتیاز کامل از این ۳ دیدار شبیه به رویا بود.

پس از برتری یک بر صفر مقابل قطر در ورزشگاه جاسم بن حمد دوحه که با تک گل رضا قوچان نژاد حاصل شد، ایران در ورزشگاه آزادی به مصاف لبنان رفت و با گل‌های محمدرضا خلعتبری، جواد نکونام (۲ گل) و رضا قوچان نژاد، ۴ بر صفر حریف عرب زبان خود را شکست داد تا انتقام باخت دور رفت را بگیرد.

هفت روز بعد (۲۸ خرداد ۹۲) شاگردان کی روش در ورزشگاه «مونسو اولسان» باید آخرین بازی شان را در مرحله مقدماتی جام جهانی مقابل کره جنوبی انجام می‌دادند. کری‌های عجیب «چوی کانگ هی» سرمربی تیم حریف و ادعای او مبنی بر اینکه ترجیح می‌دهد ازبکستان جای ایران به جام جهانی برود، انگیزه مرد پرتغالی و شاگردانش را برای خلق یک حماسه به شکل اعجاب آوری افزایش داده بود.


بیشتر بخوانید:


پیش از شروع هفته هشتم و پایانی انتخابی جام جهانی ایران با ۱۳ امتیاز بالاتر از ازبکستان ۱۱ امتیازی و پایین‌تر از کره جنوبی ۱۴ امتیازی در رده دوم جدول بود و شاید یک تساوی هم می‌توانست سند چهارمین حضور تیم ملی در ادوار جام جهانی را امضاء کند.

بازی با حاکمیت مطلق ببر‌های تائه گوک (لقب تیم ملی کره) پیش می‌رفت و بازیکنان کشورمان هم با علم به اینکه قطر در دیگر بازی سرنوشت ساز گروه در ورزشگاه بنیادکار تاشکند از ازبکستان با یک گل جلو افتاده با تمرکز روی کار‌های دفاعی، سعی داشتند مانع گلزنی حریف شوند چراکه می‌دانستند با توجه به نتیجه بازی همزمان ازبکستان با قطر با تساوی بدون گل در این بازی سخت هم به جام جهانی می‌روند.

شرایط از دقیقه ۶۰ هر ۲ بازی به کلی تغییر کرد. در همان دقیقه گوچی با پیگیری ضربه به ظاهر بی هدف آندو تیموریان و توپ دزدی از مدافع کره، با یک بغل پای دقیق توپ را به تور دروازه کره دوخت تا ایرانی‌ها به مرز انفجار برسند.

از همان لحظه آتش بازی ازبک‌ها مقابل عنابی پوشان قطری آغاز شد و در کمتر از ۲۹ دقیقه ۵ بار تور دروازه میهمان خود را لرزاند تا کره ای‌ها که قبل از برگزاری این بازی‌ها مدعی اول صعود محسوب بودند، بیمناک از ترس، خود را برای به تساوی کشاندن بازی با ایران به آب و آتش بزنند، اما رشادت بازیکنان غیور کشورمان به ویژه رحمان احمدی چنین اجازه‌ای به آن‌ها نداد تا در نهایت تیم ملی با برتری یک بر صفر در کمال شگفتی صدرنشین شده و صعودی تاریخی را به جام جهانی تجربه کند. البته کره هم خوش شانس بود که بازی ازبکستان و قطر با همان نتیجه ۵ بر یک تمام شد چراکه اگر شاگردان میرجلال کاسیموف تنها یک گل دیگر به میهمان شان می‌زدند، تیم پرادعای شرق آسیا از صعود به جام جهانی باز می‌ماند.

مشت گره کرده کی روش برای چوی کانگ هی از تصاویر ماندگار آن دیدار مهیج است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۸:۱۸ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
آمار نتایج میگه سازگاری فوتبال پرتغال با ما خوب جواب داد!
ناشناس
۲۱:۲۳ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
درود بر کی روش متعصب
mostafa.s
۲۰:۵۴ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
خیلی عالی خاطره انگیز بود، حتی خاطره انگیزتر از گل ایران به مراکش،شکست دادن کره ای ها که همیشه مهم ترین رقیبمون تو آسیا هستن اونم تو کشور خودشون تو بهترین زمان واقعا فراموش نشدنیه
ناشناس
۲۰:۵۳ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
کی روش مرد بزرگی در اول ومربی بزرگی بود مرد بزرگی چون شرف داشت و دلیل هم قدرت تیم ملی و قدرت اول آسیا بودن که بعد رفتن داغون شدیم کی روش مرد بود چون گوش به حرف نامرد ها نداد مثل این نامرد بلژیکی
شیک
۱۹:۰۴ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
گوچی با اختلاف سر تر از آزمون. و همچنین غیور تر.