سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ردپای قلعه ای تاریخی به نام دختر در کلاک/اسرار پنهان ستون های گلی

قلعه دختر کلاک بالا با پیشینه ای چند صد ساله در فاصله ۲۰ کیلومتری شرق کرج بر کوه قلعه اسفندیار واقع شده است.

معصومه تقی خانی، البرز پژوه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، گفت: قلعه دختر کلاک بالا در فاصله ۲۰ کیلومتری شرق کرج به مختصات جغرافیایی ۳۶ ۰۲ ۵۱ طول و عرض ۳۶ ۴۷  در ارتفاع ۱۶۲۵ متر از سطح آب‌های آزاد بر کوه قلعه اسفندیار واقع شده است.

او افزود: قلعه اسفندیار در میان رشته کوه های مشرف بر کلاک بالا از سمت شمال و شمال شرقی ستیغ مخروطی شکل تک‌افتاده‌ای است که در چشم انداز منطقه از دور دست خودنمایی می‌کند و بر فراز آن هنوز می‌توان بقایای دژی خشت و گلی را تشخیص داد.

تقی خانی گفت: این ‌دژ که گاه قلعه کلاک و گاه به مناسبت قرار داشتند بر قله کوه قلعه اسفندیار، قلعه اسفندیار خوانده می‌شود بیشتر با نام قلعه دختر شهر است.

او افزود: دژ دقیقاً بر بلندترین نقطه کوه قلعه اسفندیار ساخته شده و از بالای آن تقریباً تمامی محدوده دشت کرج کنونی تا نواحی غربی تهران امروزی در معرض دید قرار دارد.

تقی خانی گفت: موقعیت سوق الجیشی در این دژ این گمان را به وجود می آورد که شاید قلعه دختر کلاک بالا در زمره پایگاه‌ها و پاسگاه‌های دیده‌بانی بوده است؛ خاصه که کوچکی مساحت دژ در بیشترین طول و عرض در حدود ۱۰۰ در ۵۰ متر این نگرش را تقویت می کند.

او افزود: صد حیف که به علت کندوکاوهای متعدد غیرمجاز و عوامل فرساینده طبیعی مانند باد و باران از معماری دژ چیز قابل درک و استنادی بر جای نمانده به تعبیری کاملا ویران شده و نقشه آن نیز غیرقابل تشخیص و ترسیم است.

تقی خانی گفت: ساخت و ساز کلی و خشت و گلی دژ و بخش هایی از خشت های شسته و وارفته آن که اینجا و آنجا هنوز قابل تشخیص است شبیه دیگر بناهای ساخته شده عصر آهن پایانی مانند ازبکی کاملاً بی شباهت به معماری سنگی و ساروجی ساسانی-اسلامی است، هرچند که در گزارش پیش گفته این قلعه به سده‌های میانی اسلامی تاریخ گذاری شده است.

او افزود: سفالینه های این قلعه در بانک سفال موزه ملی ایران نگهداری می شود.

انتهای پیام/د.خ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.