سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برای جلوگیری از سردرد و افت قند در ماه رمضان؛ چه باید کرد؟ / با رعایت اصول تغذیه از رفلاکس جلوگیری کنید

سردرد، افت قند، رفلاکس از مشکلات عمده روزه داران است که با تغذیه مناسب می‌توان از این مشکلات جلوگیری کرد.

رضا افتخار، کارشناس ارشد تغذیه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،گفت: رفلاکس با معده پر تحریک می‌شود که آرام غذا خوردن معمولا از زیاد غذاخوردن و در نتیجه رفلاکس جلوگیری می‌کند.

او ادامه داد:برای جلوگیری از علائم رفلاکس از خوردن غذای تند، نعناع و نوشیدنی‌های دارای کافئین اجتناب کنید. همچنین پوشیدن لباس‌های تنگ نیز هنگام صرف غذا و بعد از آن باعث رفلاکس می‌شود.

بعد از خوردن سحری به پهلوی راست بخوابید

این مشاور تغذیه افزود:برای جلوگیری از رفلاکس باید تا نیم تا یک ساعت پس از افطار دراز نکشید و بهتر است صاف بنشینید تا غذا هضم شود این مورد درباره سحر نیز صدق می‌کند، اما به دلیل اینکه رعایت این اصل در سحر به طور کامل امکان پذیر نیست بهتر است به پهلوی راست بخوابید، زیرا در این حالت خون بیشتری برای هضم غذا به معده می‌رسد و معده نیز در حالت پهلو به راست، حرکت‌های بیشتری دارد و هضم و جذب غذا بهتر انجام می‌شود.


با سردرد‌های روزه داری چه کنیم؟

افتخار بیان کرد:یکی از مهمترین علل سردرد در ماه رمضان دریافت مایعات کم در فاصله بین افطار تا سحر است که باعث سردرد فرد در روز بعد می‌شود. فرد روزه دار باید در فاصله بین افطار تا سحر حداقل یک و نیم لیتر مایعات دریافت کند.


چاره‌ای برای رفع افت قند

او تصریح کرد:معمولا به افرادی که افت قند دارند، توصیه می شود بعد از باز کردن روزه یک لیوان آب را با یک قاشق شکر،نوک قاشق نمک و طعم دهنده ای مثل نعناع یا خاکشیر مخلوط و میل کنند.
 

میزان مصرف مواد قندی در ماه رمضان

معمولا مصرف مواد قندی در ماه رمضان افزایش می‌یابد که این باعث چاقی خصوصا چاقی شکمی می‌شود. این مشاور تغذیه تاکید کرد: در فاصله افطار تا سحر، میزان مصرف مواد قندی (قند طبیعی و مصنوعی) دو تا سه واحد است که هر واحد قند معمولا حدود ۱۲۰ کیلو کالری دارد؛ بنابراین مجموع مصرف مواد قندی نباید بیش از ۳۶۰ تا ۴۸۰ کالری باشد.
 

مصرف قند‌های مصنوعی، باعث گرسنگی می‌شود

 
افتخار اظهار کرد: خرما، کشمش و قند‌های طبیعی به دلیل وجود فروکتوز، نسبت به گلوکز خالص بهتر عمل می‌کند و قند‌های طبیعی به تدریج آزاد می‌شود در مقابل قند‌های مصنوعی به سرعت میزان قند خون را بالا می‌برد و ترشح انسولین را تحریک می‌کند و به همین دلیل افرادی که مواد قندی مصنوعی مصرف می‌کنند بیشتر گرسنه می‌شوند؛ بنابراین مصرف قند‌های طبیعی ارجحیت دارد.
 

مصرف عسل همراه با مایعات گرم مشکلی ایجاد نمی‌کند

 
تصوری عامیانه وجود دارد که حل کردن عسل در مایعات گرم نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه باعث ایجاد نوعی سم می‌شود. این کارشناس ارشد تغذیه اظهار کرد: این تصور که حل کردن عسل در مایعات گرم تاثیر مضری بر کبد یا کلیه می‌گذارد، رد می‌شود در واقع حل شدن عسل در مایعات گرم باعث می‌شود بخشی از فواید عسل از بین برود.

از مصرف میوه‌های آبدار اجتناب کنید

 
افتخار گفت:معمولا پیشنهادمی شود در فاصله افطار تا سحر، ۳ تا ۴ واحد میوه مصرف کنید در ماه رمضان بهتر است میوه‌های آبدار مثل هدوانه مصرف نکنید، زیرا مصرف این دسته از میوه ها، بحش زیادی از حجم معده را اشغال می‌کند و فرد دیگر قادر به مصرف سایر مواد غذایی نخواهد بود؛ بنابراین بهتر است میوه‌های با حجم کم و کالری بالا مصرف کنید به طور مثال مصرف میوه خشک شده در این ماه توصیه می‌شود، زیرا قند بالایی دارد و حجم کمی از معده را اشغال می‌کند.


انتهای پیام//م. م
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
علیرضا احمدی پزوه
۰۲:۴۷ ۲۹ فروردين ۱۴۰۰
واقعا غم انگیز است که توصیه ها این قدر کم و غیر تخصصی است . بهتر است توصیه های تخصصی و طولانی تری بیان شود . مثلا در افت قند خون و همچنین دلیل سردرد مطالب شما ناقص است .