سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشکلات گفتاری عامل بروز اختلال در ارتباطات اجتماعی است

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان مشکلات گفتاری را عامل بروز اختلال در ارتباطات اجتماعی عنوان کرد و گفت: دانش آموزان با نیاز ویژه نیازمند مداخلات بیشتری در این حوزه هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،خلیل رنجبر با تبریک فرا رسیدن روز ملی گفتار درمانی، گفت: دانش آموزان با نیاز ویژه دارای آسیب شنوایی، کم توان ذهنی، فلج مغزی، چند معلولیتی و دارای اختلالات یادگیری نسبت به سایر گروه‌ها نیازمند مداخلات بیشتری در حوزه اختلالات گفتاری هستند.

او افزود: حدود هزار و ۳۸۰ دانش آموز با نیاز ویژه در ۸۸ مدرسه و مرکز مستقل و ضمیمه شهری و روستایی ویژه، بیش از ۴۰۰ دانش آموز دارای آسیب بینایی، شنوایی خفیف تا شدید و معلول جسمی حرکتی در پایه‌های مختلف تحصیلی مدارس عادی با رویکرد تلفیقی فراگیر، هزار و ۵۰۰ دانش آموز دارای اختلالات یادگیری - رفتاری در پایه‌های اول تا سوم مدارس عادی دوره ابتدایی نیاز به تمهیدات توانبخشی در زمینه ارزیابی، تشخیص و درمان دارند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با بیان اینکه کودکانی که از اختلالات گفتار و زبان رنج می‌برند گفتار و کلمات را نمی‌توانند روان ادا کنند و انتقال پیام به دیگران برای آنان دشوار است، ادامه داد: گفتار درمانی روشی درمانی است که گفتار کودک و توانایی او را در درک و استفاده از زبان حتی در ارتباط غیر کلامی بهبود می‌بخشد و با تشخیص و درمان زود هنگام از دوران کودکی می‌توان به رفع کامل اغلب اختلالات گفتار و زبان کمک کرد.

رنجبر یادآور شد: حدود ۱۲ درصد از جمعیت کشور به گفتار درمانی و مداخلات گفتاری نیاز دارند و با افزایش سن جامعه و بروز اختلالات اکتسابی مثل تصادفات، سکته مغزی، آلزایمر، پارکینسون، ام اس و از طرفی افزایش نرخ اختلالات رشدی مثل اتیسم گفتار درمانی یا همان آسیب شناسی گفتار جزو ملزومات اساسی در حوزه سلامت به شمار می‌رود.

او بیان کرد: عدم اطلاع رسانی به موقع و دقیق از سوی خانواده به مدارس موجب پنهان ماندن این اختلال در کودک و به مخاطره افتادن روابط فردی و اجتماعی کودک می‌شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: اولیا با اطلاع رسانی به موقع به معلمان و مدیران مدارس نقش بسزایی در کاهش و رفع این اختلال در کودک ایفا می‌کنند، چنانچه این اختلال در زمان مناسب شناسایی و پیشگیری نشود، علاوه بر ایجاد مشکلات درسی، تحصیلی و ارتباطی در مدرسه جایگاه شغلی، اجتماعی و مهارتی آنان در آینده نیز دچار مشکل و خسارت جبران ناپذیری می‌شود.

انتهای پیام/م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.