سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

غربالگری ۹۵درصد مادران باردار استان کرمانشاه در طرح پیشگیری از کرونا ویروس

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت:ارتقای سلامت مادران یکی از ارکان اساسی مراقبت‌های بهداشتی درمانی در نظام بهداشت و درمان کشور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،   معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: از آنجا که مراقبت‌های دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان، به عنوان یک اولویت مهم در نظام شبکه بهداشت و درمان کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، تاکنون از حدود ۱۴۰۵۰ مادر باردار در استان ۱۳۳۴۵ نفر تحت غربالگری کرونا ویروس قرار گرفته اند.

او گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و اهمیت و مراقبت از این گروه در معرض خطر در این  بحران، غربالگری و شناسایی زودرس مادران و ارجاع به موقع آنان به سطوح تخصصی، به منظور دریافت خدمات درمانی  به هنگام، به عنوان یکی از راهکار‌های کاهش مرگ و میر مادران بسیار ضروری است.

او افزود:تاکنون ۲۲ مورد مداخله توسط مدیریت سلامت خانواده این معاونت در راستای پیشگیری از ابتلاء زنان باردار در استان طراحی و اجرا شده است.
 
شکیبا بیان کرد: همچنین از طریق سامانه سیب توسط مراقبین سلامت و بهورزان زحمتکش، تمام مادران باردار استان در کنار سایر اعضای خانوارسریعا" مورد غربالگری تلفنی قرار گرفتند.

او افزود: از ابتدای شیوع ویروس منحوس کرونا تا کنون۹۵ درصد مادران باردار حداقل یکبار غربالگری شده و تحت آموزش‌های مرتبط با بیماری کووید ۱۹ قرار گرفتند.

شکیبا گفت: از بین مادران غربالگری شده ۱.۵ درصد دارای علائم بیماری کووید ۱۹ بودند که پس از انجام اقدامات بیشتر و ارائه آموزش‌های لازم  به این بیماران علامت دار،  ۳۵.۶ درصد آنان نیاز به ارجاع به پزشک داشتند و به مراکز خدمات جامع سلامت ۱۶ ساعته استان مراجعه کردند.
 
او ادامه داد:بر اساس بررسی و تشخیص پزشکان مراکز ۱۶ ساعته، تنها  ۱۵درصد از مادران دارای علامت و ارجاعی به مرکز، نیاز به دریافت خدمات بیمارستانی یا بستری شدن داشتند.

او افزود: دیگر موارد ارجاعی در مراکز مذکور تحت درمان قرار گرفتند و به آن‌ها توصیه شد رعایت موارد بهداشتی را رعایت نموده و درمنزل قرنطینه شوند که این امر به کاهش ازدحام زنان باردار در بیمارستان‌ها منجر شد.
 
شکیبا گفت: همچنین در بین مادران ارجاعی به بیمارستان پنج مورد بیمار کرونا مثبت تشخیص داده شد و تحت درمان‌های اختصاصی قرار گرفتند.

او افزود: در حال حاضر این پنج مادر باردار ترخیص شده اند و دوران قرنطینه سه نفر آن‌ها نیز به پایان رسیده  و دو نفر دیگر هنوز در قرنطینه هستند، اما حال عمومی آن‌ها خوب و وضعیت بیماری آن‌ها رو به بهبود است و بطور مداوم توسط ماما و کارشناسان ستادی شهرستان‌ها و استان مورد پیگیری قرار می‌گیرند.

انتهای  پیام/ز

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.